בארץ

נתניהו מפחד מסמוטריץ' יותר מהאמריקאים? כך נדחקו בכירי הליכוד

על רקע המשבר במו"מ הקואליציוני ולאור ההתערבות האמריקנית בהליך הרכבת הממשלה בישראל חשוב להבהיר: ברגע האמת נתניהו יעדיף להסתכסך עם האמריקאים מאשר להסתבך עם בן גביר וסמוטריץ' ולסכן את שלמות הקואליציה

דוד זולדן | 
בצלאל סמוטריץ', יואב גלנט, בנימין נתניהו, אבי דיכטר ואריה דרעי (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, אוליביה פיטוסי)
בפעם החמישית בארבע שנים: הכנסת ה-25 הושבעה ויצאה לדרך. 120 נבחרי הציבור הצהירו אמונים במליאה, 23 מהם הושבעו בפעם הראשונה, בהם יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף והרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט. בכנסת הבאה נראה יותר חובשי כיפות, פחות נשים ורק דרוזי אחד. הפרלמנט הישראלי ילמד להסתדר ללא נציגי מרצ ובל"ד, שלא עברו את אחוז החסימה. גם סיעת ימינה, שהייתה מרכיב חשוב בקואליציה החולפת, נמחקה מהמפה הפוליטית. עידן חדש מתחיל ושאת סופו מי יישורנו. ממשלת נתניהו-בן גביר יוצאת לדרך. 
הח"כים הנורבגים ייעלמו? נתניהו צפוי לשייט בין הפיורדים
בממשלה היוצאת ננעצו חיצי ביקורת מורעלים מצד הקואליציה המתגבשת על שימוש נרחב ובלתי מידתי בחוק הנורבגי אלא שראש הממשלה המיועד נתניהו בוחן בכובד ראש את האפשרות להגדיל משמעותית בכנסת הבאה את מספר הח"כים ה"נורבגים" בקואליציה. משמעות המהלך: הקצאת תוספת של מיליוני שקלים לתקציב הכנסת בעקבות הרחבת השורות בקואליציה. בתרחיש כזה, הליכוד ימקסם את הרווח האלקטורלי שלו, ירוויח קולות הצבעה נוספים ויצרף את מועמדיו במקומות ה-39-33 שינשרו מהתור הארוך והממושך בזכות הנורבגי הגואל.
החוק הנורבגי, שממשלת לפיד הרחיבה אותו מעבר למצופה, צפוי כפי הנראה לגדול עוד יותר על ידי קואליציית נתניהו. החוק, שהועתק משיטה הרווחת בצורת המשטר בנורבגיה, יושם בישראל בשנת 2015, או אז נקבע ששר אחד מכל מפלגה רשאי להתפטר מתפקידו כחבר כנסת ולאפשר לח"כ הבא אחריו ברשימה למלא את מושבו אך במקרה שזה חדל לכהן כשר הוא חוזר לכהן כח"כ. הפוליטיקאים משני הצדדים ראו בחוק "קרדום לחפור בה" ואמצעי להגדלת הכוח הפוליטי ובמקום ח"כ "נורבגי" אחד מכל מפלגה, התעצם מאחד לחמישה נורבגים. בכנסת היוצאת היו כבר יותר מ-20 ח"כים שנכנסו בחוק הנורבגי, כאשר שרים התפטרו ופינו מקום לח"כים מהמשך הרשימה, בזמן שהם עדיין מכהנים בתפקידם במשרדים ממשלתיים.
בכנסת ה-24 הח"כים במחנה הימין תקפו את ממשלת לפיד על השימוש המוגזם בחוק והנה בהגיע תורם מתחוור כי גם בליכוד מבקשים להרחיב את המספר המקסימלי לא רק במפלגתם אלא באופן שכל מפלגה בקואליציה תוכל להכניס במקום חמישה ח"כים נורבגים – שבעה. בתרחיש הזה, נראה עוד פנים חדשות בליכוד. במקום ה-33 ממוקם דן אילוז, ששובץ במשבצת המשוריינת לעולים וחבר לשעבר במועצת עיריית ירושלים מטעם סיעת התעוררות, שהיה בעבר עוזרו הפרלמנטרי של יריב לוין.
אחריו ברשימה, במקום ה-34 ניצב אריאל קלנר, במקום ה-35 שכבר כיהן בעבר בכנסת. דמות נוספת ששבה למדבר הפוליטי היא ח"כ לשעבר, אתי עטיה המקורבת לחיים כץ ועמדה בראש השדולה שהקימה למען האוכלוסייה הסיעודית הגריאטרית. במקום ה-36 ממוקם עמית הלוי, במקום ה-37 צגנש מלקו, נציגת העדה האתיופית. במקום ה-38 אושר שקלים ובמקום ה-39, ח"כ לשעבר קטי שטרית יקירת משפחת נתניהו.
נתניהו יעדיף להסתכסך עם האמריקאים מאשר להסתבך עם סמוטריץ'
פייק ניוז או שמא מדובר ביריית הפתיחה של התדרוכים וההשמצות ההדדיות בין הציונות הדתית לליכוד עקב סירובו של נתניהו לתת לסמוטריץ' את תיק הביטחון? גורמים בציונות הדתית הפיצו הודעות נגד הליכוד ונתניהו ובליכוד למרות שלא רצו להיגרר לקרב הזה לא יכלו לתת לסמוטריץ' לירות אש חיה שתעבור ללא תגובה. האם נתניהו מנצל את הלחץ האמריקני כדי לסלק חובות לבכירי הליכוד? גורמים בקואליציה המתגבשת דווקא חושבים שכן. על פי הדיווחים, לנתניהו נאמר כי הממשל יתקשה להתנהל מול הבכירים בממשלת ימין-חרדים, במיוחד אם ראשי הציונות הדתית יכהנו בה כשרים בכירים.
האם האמריקאים פנו גם להנהגת יש עתיד והמחנה הממלכתי במטרה לייצר שיח עם הליכוד ולהציע חלופה לשותפות הנרקמת עם הציונות הדתית? חשוב לציין כי הקמת ממשלה רחבה שתזכה ללגיטימציה מלאה ולשיתוף פעולה מלא עם ארצות הברית, האיחוד האירופי ועם מדינות המערב - תבוא על חשבון הציונות הדתית שצפויה לפתוח חזית מסוכנת מול נתניהו. בתרחיש כזה נתניהו ידחה את החלופה הממולכדת ויעדיף להסתכסך עם האמריקאים מאשר להסתבך עם בן גביר וסמוטריץ'.
 
עידן חדש של שלטון נתניהו-בן גביר
הכנסת ה-25 ללא בל"ד, מרצ וימינה ועם 24 חברי כנסת חדשים ויוצאת לדרך אחרי טקס ההשבעה הממלכתי במשכן הכנסת בלי השותפים הוותיקים, עם סיעות שלמות שנמחקו ועם פנים חדשות. תחושה של עידן חדש והליכה אל הלא נודע אחרי ששאון התותחים נדם ומרחוק מיתמר עשן - מזכרת מהמערכה על מדינת ישראל בגרסתה החדשה, בעידן שלטון נתניהו-בן גביר המאתגר. סיעות שלמות נמחקו ולא יהיו חלק מההרכב החדש וחברי כנסת ותיקים ימצאו עצמם מחוץ למשכן בפעם הראשונה אחרי תקופה לא מבוטלת של עשייה פרלמנטרית ואחרי שכבר התרגלנו אליהם. מי פחות ומי יותר.
הכנסת הנכנסת תלמד להסתדר ללא נציגי מרצ ובל"ד, שלא עברו את אחוז החסימה. גם סיעת ימינה, שהייתה מרכיב חשוב בקואליציה החולפת, נמחקה מהמפה הפוליטית ורוב נציגיה פרט למתן כהנא, שמצא את ביתו החדש ברשימת המחנה הממלכתי. לעומתם, 24 חברי הכנסת הטריים, רובם מהצד הימני של המפה הפוליטית, יתחילו את דרכם הפרלמנטרית, בין השאר מתוך ידיעה כי בעתיד הקרוב, עם קום הממשלה, חלקם יעזבו את הכנסת ויעברו למשרדים ממשלתיים, בהתאם לחוק הנורווגי. אחד מחברי הכנסת החדשים שכבר התרגלנו אליו הוא יצחק גולדקנופף, שהוא גם היו"ר החדש של הרשימה המאוחדת - יהדות התורה. גולדקנופף יכהן כחבר כנסת במשך תקופה קצרה מאוד ובקרוב ימונה לשר הבינוי והשיכון.
הרשימה הכי צעירה מבחינת הניסיון והוותק במשכן הכנסת היא של הציונות הדתית. רוב חברי הרשימה המייצגים את מפלגת עוצמה יהודית נכנסו לכנסת בפעם הראשונה, הודות לעליית קרנו של יו"ר המפלגה איתמר בן גביר. הרשימה הדתית־לאומית הביאה לכנסת ה־25 שלוש נשים - מספר משמעותי בהתחשב בעובדה שמספר הנשים הצפויות לכהן כחברות כנסת בהרכב הנוכחי נחשב לקטן, במיוחד ביחס לייצוג הנשי המכובד בכנסת הקודמת. לכן, הקואליציה המסתמנת צפויה להיות במידה רבה גברית ודתית.
סיעת הליכוד תציג חדשנות מכמה היבטים. לא רק בזכות השריונים של יו"ר התנועה בנימין נתניהו, אלא ובעיקר בזכות הפריימריז שהתקיימו בליכוד אחרי הפסקה של קרוב לשלוש שנים. כעת באים הבכירים ומבקשים לבוא על שכרם ונתניהו מצפה ומייחל למחוק חובות שנערמים ומתדלקים זעם אצור שהולך ומגדיש את הסאה אצל הליכודניקים המקופחים כבר יותר משתי קדנציות.
בכנסת הבאה גם נראה יותר חובשי כיפות, פחות נשים ורק דרוזי אחד. מבחינה זו נשבר שיא בייצוג המגזר הדתי כאשר מסתמן מיעוט נשי ורק בן מיעוטים אחד בלבד. הכנסת החדשה תצרף לשורותיה 23 ח"כים חדשים ותורגש נוכחותם של נציגים דתיים וחרדים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה