בארץ

אביגדור קהלני בראיון: "לא תהיה הכרעה בעזה"

ציר פילדלפי "המצרים בגדו בנו" המלחמה בעזה "אני כבשתי את רפיח וחאן יונס"  והקמת ועדת חקירה ממלכתית "אין דבר כזה שלא תהיה". על הסרבנות, אחדות, בחירות, גיוס חרדים, והיום שאחרי. ובעיקר: מה שונה המלחמה היום ממלחמת כיפור ההיא לפני יותר מיובל? אביגדור קהלני עונה על הכל בראיון ל-ice
דורון בלוך |  1
אביגדור קהלני (צילום פייסבוק)
אביגדור קהלני, בעל עיטור הגבורה ממלחמת יום הכיפורים, עיטור המופת ואות הנשיא, מדליק משואה, שימש בתפקידי מפתח צבאיים במלחמות הגדולות, וכיהן כשר לביטחון פנים. לא נח גם כיום בגיל שמונים, מכהן כיו''ר מרכז שזר, יו''ר גימלאי צה''ל, יו''ר חטיבה שבע, ומרצה. בראיון חשוף, מסתכל קהלני על המצב הפוליטי כיום, ומתאר מה בין המלחמה כיום למלחמה ההיא בכיפור שהחלה לפני יותר מיובל.
המלחמה כיום דומה למלחמת כיפור? גם ברמת המחדל?
"לא דומה בכלל" פותח קהלני בנחרצות "בכיפור היינו באופוריה של ששת הימים, ללא מילואים, כאן אנחנו במציאות של מדינה שבגדה בתושביה. חד משמעית. כי היא לא נתנה הגנה לתושביה" טוען קהלני ומוסיף לתהות "אתה מרגיש הגנה? משהו התחרבש פה".
"אומרים שלא היה היה מידע מודיעני, אז מה? אתה נועל את הדלת של הבית כל ערב? למה אתה נועל? כי יש לך מודיעין שהשכנה הולכת לתקוף אותך?" הוא תוהה ומשיב "לא. כל אדם עושה את הפעולות כדי להגן. לא משנה אם יש או אין מודיעין. זה תהליך של שנים, של ממשלה שאומרת תנו לסיים את הקדנציה, ששקט יביא שקט, נצמצם את הצבא. גם אלו שיושבים בקו חמישים אחוז מהם בחופש. אלו שאלות צבאיות שצריך לשאול".
לפי זה, וכמי שהיה בתפקידי מפתח בשניהם, התפיסה הבעייתית כיום היא בצבא או בפוליטיקה?
"גם וגם, הפוליטיקאים הם בני אדם. נח לכל זרם להאשים את השני בפוליטיקה. המושג 'שקט יענה בשקט' זה מושג פוליטי. יש אנשים שעושים דברים בשביל למצוא חן בעיני אנשיו או בפני מפקדיו. פתאום אנשים מודיעים שהם לא נקראים לדגל, והצבא שותק".
איך צה''ל היה צריך להגיב לקריאה לסרבנות?
"קוראים מיד לאנשים, ואז שהוא מתייצב, או שלא - ומעיפים אותו. אנשים מסרבים והעם מוחא כפיים, אז הצבא רוצה שקט. אנשים אומרים קבל עם ועולם שהם מסרבים. האויב שומע זאת. מי שהציל את המדינה זה החיילים לא הממשלה".
ראית את היום שאחרי ששת הימים, כיפור, ושלום הגליל. מה יהיה פה ביום שאחרי?
"הייתי הטנק הראשון שנכנס ב67' לעזה. אני כבשתי את רפיח וחאן יונס" מספר קהלני ומצהיר "לא תהיה פה שום הכרעה חד משמעית. בלבנון מי שצריך להכריע זה לבנון, והם לא יעשו זאת. אנו רק נדחה את המלחמה בעשור. את החמאס לא הכרענו, עשינו הרס גדול, אבל הראש נשאר וישלוט ביום שאחרי. ברגע שנצא ומישהו אחד ירין את הראש נגד חמאס יורידו אותו. יש פה טרור על טרור, האנשים לא רוצים אותם, אבל זה כמו סרטן בתוכם שהם לא יכולים למגר. אין להם תרופה. גם בחמאס, בלבנון ובתימן. לפחות נתנו להם מכה חזקה שידעו שבעל הבית יודע להשתגע, ונתכונן למלחמה הבאה".
עוד הוא מוסיף להדגיש "לא תהיה הכרעה ברצועת עזה. לא אתפלא אם נראה את סינוואר יוצא ועושה וי בידיו על ההריסות. הם מכתיבים לנו את צורת הלחימה. רוצים אפילו שנצא מציר פילדלפי, שזה הטירוף הכי גדול: המצרים בגדו בנו. יש בעזה נשק של מדינה שלמה. המצרים הכניסו את הנשק, ואנחנו בנינו מפלצת בתוכנו" מבהיר קהלני ואומר "הטראומה תלווה אותנו עוד עשרות שנים. וטוב שכך, כי זה יהפוך אותנו ליותר טובים". 
אתה מאמין במושג אחדות? זה דבר שצריך לקרות היום במישור הפוליטי?
"חייב לקרות" אומר קהלני ומסייג "אבל כל אחד משתמש בזה במתק שפתיים, לא רוצים את זה. אחדות בעם שלנו זה מסובך. ישי עשרים אחוז ערבים, יש חרדים שרואים את העולם אחרת מאיתנו, לא תהיה אחדות איתם. אחדות בתוכנו? תהיה תחושה של תלות הדדית ואחריות כלפי הגוף המושל. תחושה של אימה שאם לא נלך יחד יאכלו אותנו. אבל אחדות לא תהיה, העם הזה חכם, אי אפשר להכתיב לו דברים. עם שלא יהיה חזק לא יהיה. אפשר לראות א זה באירופה".
היום מדברים על גיוס חרדים כצורך קיומי. אבל זו סוגיה שהיית הקיימת בכל המלחמות
"לא יפתרו את זה" שוב עונה בנחרצות "ימצאו חוק כזה או אחר. אי אפשר בהכרחה. הבעיה הייתה התלות בגוף הזה, שהפך להיות ענק. היום הם מחזיקים את הממשלה, ותן לי ראש ממשלה שרוצה ליפול מתפקידו, ולא משנה גם אם זה גנץ או לפיד. כולם ישתפו איתם פעולה. ראש ממשלה תמיד יתן אתנן בשביל לשרוד".
צה''ל באמת חייב את החרדים בשביל לשרוד? במלחמות קודמות הרגשת את הצורך בציבור החרדי שלא התגייס?
"הצבא יסתדר. אז לא הרגשתי את החוסר" מספר קהלני מניסיונו "בתקופתי אז קיבלנו את הכיפות הסרוגות, חשבתי שיש להם ידיים שמאליות - וקיבלתי את האנשים הכי טובים בעולם. לא רואה שיהיה מהפך בנושא הזה. המהפך יהיה אולי בעולם הפרטי. בתודעה שצריך להיכנס מתחת לאלונקה, או שיגמר להם הכסף והם יצטרכו למצוא פתרון. הממשלה הזאת האכילה אותם, שילמה להן על הלימודים, ועכשיו תלויה בהם.
צריך לצאת לבחירות?
"לא חושב. בדיוק כמו שלא חושב שצריך להחליף את הרמטכ''ל כרגע. המערכת הפוליטית נבחרה, וצריך לתת לה לעבוד. אין ספק שהיא פשעה, אבל מה זה יתן בחירות? בקבינט הבא שוב יהיו גנץ איזנקוט לפיד וביבי. אז נעסוק עכשיו חצי שנה בבחירות? לא יהיה שינוי כרגע.  הפוליטיקה תשתנה בעוד שנתיים שלוש. כשאלו שלחמו בעזה יקימו מפלגות משלהם".
צריך להקים ועדת חקירה ממלכתית?
"אין דבר כזה שלא תהיה. תהיה. אבל לא באמצע המלחמה. אנחנו עסוקים בהישרדותנו. יש פ הממשלה עובדת, תן לה לעשות את העבודה. אחר כך אם צריך נעיף אותה. אני צריך כרגע את המדינה שלי חזקה. מה עם איראן? ניתן לאמריקאים לחכות עם הספינות שלהם פה לראות איזו ממשלה תהיה?" הוא טוען כנגד הגישה המעוניינת ביציאה לבחירות.
 היית רוצה להיות בפוליטיקה כרגע במקום להסתכל מהצד? 
"אני גמרתי עם הפוליטיקה. אבל זה בוער בעצמותיי. אני רואה בבתי הקברות את אלו שהשארתי מאחור. והם המצפן שלי" הוא עונה בכאב.
היית השר לביטחון פנים. מה אתה אומר על המצב כיום?
"אני מקווה שהמשטרה תטפל בזה. השר הוא לא כל יכול. יש חוקים במדינה, הוא לא יכול לקבל החלטות בניגוד לחוק. אז הוא תופס מיקרופון פה ושם ומרתיח את כולם. זה לא משנה. אם שר בטחון פנים אחר היה עושה את העבודה יותר טוב? לא בטוח. המציאות קשה מאוד. אנחנו חיים במציאות קשה. בתקפות בר לב ערבים לא הרגו אחד את השני? זו המציאות, ויש פה תרבות, ומצב חדש במדינה של חוסר סבלנות" מסכם קהלני את דבריו בנימה מעט עצובה. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אדם חכם ביותר מנוסה ."אין חכם כבעל הניסיון" יש לצרף
    דניאל 10/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את גיבור ישראל לוועדה ממלכתית ..ולצוות הקבינט המלחמתי המצומצם..יש הרבה מה להרוויח מהראיה המפוכחת בעלת הניסיון הרב בשדה בקרב. מפת מדינת ישראל משורטטת בצלקות על גופו .
    סגור