בארץ

יצחק קרויזר בראיון: "מפוני הצפון גילו את הפערים והאפליה בפריפריה"

היועמ''שית" "מבולבלת במהות תפקידה"  דו''ח מודי'ס "מכוון אג'נדה" ואת סער "נחבק ונגבה אם יישר קו". ח''כ יצחק קרויזר מספר בראיון למה חשוב לחזק את החקלאות, מה הסיכון שהתריע מפניו בפינוי הצפון, ומה המשוואה בהר הבית
דורון בלוך | 
יצחק קרויזר (צילום Yonatan Sindel/Flash90)
חבר הכנסת יצחק קרויזר ממפלגת עוצמה יהודית עמוס מאוד בימים אלו, כתושב הצפון, וחבר בוועדת הכספים, בוועדה למינוי שופטים, בשדולה לחקלאות ולפיתוח הנגב והגליל. בנוסף, שירת שמונים ימים רצופים במילואים. בראיון חד הוא מסביר על מערכת המשפט, הר הבית, ומה צריך לעשות בשביל לשקם הצפון.
היועמ''שית טענה כי "מערכת המשפט מוחלשת, דבר המביא להתעצמותן של תופעות מסוכנות  כמו קידום מקורבים על בסיס קשרים ולא על בסיס כישורים, אי-שוויון בהשתתפות בנטל המלחמה, מחד, ובהנאה ממשאבי המדינה, מאידך,  ושחיתות שלטונית". מה דעתך על כך?
"מערכת המשפט חזקה מאוד, והתקופה האחרונה היא ההוכחה לכך. בכנסת מחוקקים חוקי יסוד ומערכת המשפט פוסלת אותם. זה מראה על חוזק ועצמאות. מי שמסתכל על עובדות ולא על סיסמאות יראה שבוועדה למינוי שופטים מינינו מעל 180 שופטים בכלל הערכאות. בשלום ובמחוזי בהסכמה רחבה, דבר שלא היה כדוגמתו, ויש לכך השפעה עצומה. לצערי היועמ'''שית הזאת לעומתית לממשלה, ומבולבלת במהות תפקידה - לייעץ לממשלה שנבחרה בצורה דמוקרטית. לצערנו אנו רואים שכל ההחלטות שלה הן לעומתיות לממשלה". 
המערכה בלבנון מרחיקה או מקרבת את שיקום הצפון והחזרת המפונים לביתם?
"החזית בלבנון זה חלק מתהליך החזרה לצפון. דיברתי תמיד על שני צירים: הבטחוני שזה רצועת בטחון בלבנון ואזור חיץ, שתאפשר לאזרחים להיות בביטחון. שיראו בדרום לבנון חיילים עם דגלי ישראל, דבר שייתן לתושבי הצפון את תחושת הביטחון שאט אפשר לירות עליהן טילי נ''ט.
"המישור השני הוא שיקום הצפון, להחזיר את יוקרת הצפון, להשקיע בחינוך וברפואה, ובתעשיית הייטק עם משכורות גבוהות שתרים את רמת החיים. זה סיכון שהתרעתי עליו בפינוי תושבי הצפון. החשש הוא לא בחזרה מהפן הבטחוני, את תחושת הבטחון אפשר להשיב. אבל מי שגר בפריפריה הצפונית, ופתאום פונו למרכז הארץ וראו את הפערים האדירים והאפלייה כלפי תושבי הפריפריה, בתשתיות בבריאות ובחינוך - אז קשה לחזור לצורת חיים נמוכה יותר. לכן צריך להשקיע בתחבורה, בתעשייה, בהייטק, לייצר העדפה מתקנת. בנוסף, צריך לחזק את החקלאות. יישובי הגדר הן יישובים חקלאיים, והחקלאים הם אלו שנשארו עם האדמות, ולכן חיזוק החקלאים חייב להיות בראש סדר העדיפויות".
כחבר וועדת הכספים, הורדת דירוג האשראי על ידי מודי'ס זה דבר שמטריד אותך? 
"בוודאי שמטריד אותי. אבל מצד שני אנחנו במלחמה הארוכה ביותר והיקרה ביותר שהייתה, והיא עולה הרבה מאוד כסף. ומשלם המיסים יצטרך להתמודד עם ההשלכות מכך. עם זאת, אנחנו מדינה חזקה שהוכיחה שהיא יודעת לצאת ממשברים גדולים ולצמוח. וכמו שהפכנו זאת מהצד הבטחוני, נדע לעשות כל שנדרש כדי לייצב את הכלכלה".
בנימוקי הדו''ח של מודי'ס מופיעים גם נימוקים שאינם תלויים במלחמה, אלא ביציבות שלטונית
"נכון, קראתי חלק מהדו''ח, שמופנה על יציבות מערכת המשפט. אני מניח שגם הדו''ח הזה מכוון לאיזשהי אג'נדה מסוימת. מופיע שם עניין גיוס החרדים, זה נושא בבעיה מקום המדינה, גם שנכון שכרגע הוא תופס נפח גדול יותר. בוועדת הכספים אנחנו בוחנים כל שקל בקפידה".

היית אחד משני הח''כים ששירתו במילואים במלחמה. מה הפערים בים בין השטח לכנסת?
"יש פערים בהמון תחומים. במערכת הפקידותית והממשלתית צריכים להבין, הרבה מאוד שנים דובר על אחוז ממי ששירתו שגם במילואים, היום זה שני אחוז, וזה מעט מאוד. צריך לשים את מערך המילואים בראש סדר העדיפויות. זה דורש שינוי של תפיסת עולם, של העדפה בכל המוסדות, מאקדמיה ועד מגורים, וכן מתן מעטפת גם למשפחות שגם הם מושפעים מכך. בשביל שמשרתי המילואים ירגישו שהמדינה לא רק מאחוריהם, אלא יחד איתם".
כניסת סער לממשלה תחליש את הכח של עוצמה יהודית בממשלה?
"אנחנו לא חוששים מהחלשת כח המפלגה. אנו מברכים כל מי שמצטרף, בירכנו גם על כניסת גנץ ואיזנקוט, שהתבררה ככניסה לא חיובית. שמענו גם את האמירות שלהם בימים האחרונים כנגד פעולה בלבנון, ורואים איך מרגע שיצאו המערכת שינתה כיוון ונהייתה אגרסיבית ותוקפנית. והתוצאות הן ברורות, בחיסולים בלבנון והלחץ על חמאס בעזה".
"ש לנו הרבה דברים משותפים בתפיסה הביטחונית עם סער, ועכשיו חובת ההוכחה עליו. אם נראה שהוא יישר קו עם התפיסות של עוצמה יהודית - נחבק ונגבה. אם נראה שהוא מושך לכיוון של גנץ ואיזנקוט - נפעל בהתאם. גם הציבור ראה שעוצמה יהודית יודעת לנווט ולהתאים את תפיסת העולם שלה ולשנות את סדר היום במדינת ישראל. גם כשגנץ וגם כשסער הצטרף מאזן הכוחות נשאר ברור".
את הפעיל בנושא הר הבית. אתה שותף לתפיסה שהכל סובב סביבו?
"רואים במו עינינו, שככל  שיהודים עולים ומתפללים , ורואים זאת גם בשינוי המדיניות של השר בן גביר שמאז שעולה, אין התפרעויות כמו פעם בהר הבית, וככל שיהודים לא עולים להר יש יותר התפרעויות סביב עניין הר הבית. . אלו העובדות. טבח השביעי באוקטובר לא אירע בגלל הר הבית, אלא בגלל שיש לאיסלאם בעיה קשה עם היהודים שנמצאים בארץ ישראל ובכלל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה