בארץ

משה טור פז בראיון: "הפערים שהיו בשמונה באוקטובר עדיין קיימים"

על סער "היה צפוי מזמן" מצב המילואים "הפערים שהיו בשמונה באוקטובר עדיין קיימים" והבחירות לרבנות הראשית "הפסדנו עוד לפני שהתחילו". ח''כ משה קינלי טור פז מספר בראיון על התמרון בין הכנסת למילואים, ומנתח את המצב הפוליטי המורכב
דורון בלוך | 
משה קינלי טור פז (צילום Yonatan Sindel/Flash90)
חבר הכנסת משה קינלי טור פז ממפלגת יש עתיד הוא דמות ייחודית בעת הזו, למד בישיבה, מתעקש על גיוס בחורי הישיבות, ואחד משני הח''כים שעשו מילואים. ולאחר שלושה חודשי מילואים בהם רץ בין הקרב לדיונים בכנסת הוציא על כך ספר. בראיון נוקב הוא מסביר למה יש צורך שהמדינה תשקיע במילואים, ומה הדבר היחיד שיכול לצאת טוב מהצטרפות סער לממשלת נתניהו.
"מהרגע שיפעת שאשא ביטון יצאה, הבנתי שזה מהלך צפוי" פותח ח''כ טור בהתייחסות להצטרפות סער לממשלה "אני יודע שליברמן ובנט לא קפצו עליו, מגנץ הוא נפרד. מה נשאר לו? זה המהלך הישרדות הפוליטי שלו. אחדות זו מילה שחוקה. בתחילת המלחמה חשבתי שהמושג 'ביחד ננצח' זה מקסים. אחרי חודש ראיתי את הצביעות מאחורי זה. ביחד ננצח אבל לא נקצץ תקציבים קואליציוניים וחרדים לא מתגייסים".
"סער לא מביא איתו קולות. הוא מביא את חזרתו לליכוד, יכול להיות שבהגיון הפוליטי המאוד מצומצם שלו זה הגיוני. למדינת ישראל זה לא מוסיף. זה לא שיש מישהו שהוא תומך סער שעכשיו זז וזהו הוא באחדות. לא חושב שיש אדם אחד כזה בישראל" מסביר את תפיסתו על כך "מי שהרוויח זה רק סער ונתניהו. כל שאר המדינה הפסידו. את ההתקפות על נסראללה עשו גם בלי סער, הוא לא מוסיף כלום".
עוד הוא מוסיף לתאר "יש פה כמה תסריטים. או שזה ייצב את הקואליציה עד 2026, או להיפך, יש את בן גביר שכם ככה סובל מחסך של רגשי נחיתות ועכשיו יהיה לו עוד יותר. אני חוש שזה יכול לאפשר בתנאים מסויימים לנתניהו עסקת חטופים ואז יצא פה משהו טוב. וזה יכול לאפשר לנתניהו לפטר את גלנט ,שזה דבר רע בזמן הזה".
שירתת תקופה ארוכה במילואים במלחמה, מה הפערים שראית בין השטח לכנסת?
"לצערי הפערים שהיו בשמונה באוקטובר עדיין קיימים. מה שהמדינה צריכה לעשות זה לשפר את היחס למשרתי המילואים. תמיד התפיסה בישראל הייתה 'הסדיר יבלום והמילואים יכריע', כמו בכיפור, גם בשבעה באוקטובר הסדיר לא בלם והמילואים הכריע. 
מלחמה זה לפני הכל עניין של רצון, ואנשי המילואים זה מין ברירה טבעית שעובדים עם מה שיש. אני זוכר שחילקו לנו מחסניות בשער. היינו נכנסים גם בלי. ראיתי שבוע שעבר בחטיבה שהייתי מג''ד ונמצאת בצפון, שעדיין משנוררת ציוד. היו לנו דיונים ערים על כך בחוץ וביטחון, ואלחם על כך שהמילואים יהיו מצויידים כמו סדיר ואפילו יותר.
זה לא המצב היום, ואם ככה ניכנס ללבנון זו תהיה תקלה חמורה. צה''ל מתעדף תמיד סדיר על מילואים. וזו מדיניות שצריכה לבא מלמעלה. מודל המילואים הוא היחיד שישראל יכולה לשרוד איתו - ולכן צריך להשקיע בו".
השבוע היו בחירות לרבנות הראשית. אולי הפוליטיות ביותר שהיו.  מה דעתך על זה?
"אני חושב שבבחירות האלו הפסדנו עוד לפני שהתחילו. מהרגע שסמוטריץ' הבטיח ולא קיים, ושרץ רב שפשוט שיקר. כשאנשים רואים רב שמשקר. חותם ולא עומד בזה - זה חילול השם גדול. אז אחרי חילול השם שסמוטריץ' עשה, והוא ישלם על זה מחיר אלקטורלי גדול, ומצבו גם ככה לא טוב. כי הציונות הדתית בדברים האלה מאוד לא סלחנית. אני חושב שאנחנו צריכים לומר בצורה מאוד ברורה שאנחנו רוצים רב ציוני דתי, שמחויב לערכי מדינת ישראל. לצערי הרב דוד יוסף אינו כזה. הר כהנא יכל להיות מתאים".
הוצאת ספר לאחרונה על המילואים. מתי כתבת את הספר בין המילואים לדיונים? 
"אשתי אמרה לי לכתוב לעצמי. כתבי בטלפון, במחשב, במחברת ועל פתקים, ואחרי שלושה חודשים כשראש אכ''א הפסיק לח''כים את שירות המילואים הבנתי שיש לי ספר. שלחתי את הטיוטה ליאיר לפיד, לח''כית לשעבר אמילי מואטי, ולאביעד פרידמן מנכ''ל משרד השיכון לשעבר שהיה חברותא שלי בישיבה. הם נתנו הערות, ואז שלחתי להוצאת ספרים, ומשם זה התגלגל לספר".

טיוטת הספר שכתב טור פז בכתב ידו בשמונה באוקטובר במילואים
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה