בארץ

נתניהו וסמוטריץ' התקפלו: מדוע ביטלו את האמברגו על טורקיה?

לאחר שראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' הצהירו על קידום אמברגו מלא על ייבוא סחורות מטורקיה, באוצר השכילו להבין שאישור המהלך יגרום ליותר נזק מתועלת והחלו לפעול על מנת לבטלו. כיצד הצליחו פקידי האוצר להביא לביטול היוזמה? | כל הפרטים
מערכת ice |  2
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ עמית שאבי/POOL)
למי שהספיק לשכוח, בחודש מאי האחרון יחסי ישראל טורקיה רשמו שפל חדש כאשר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, הכריזה על חרם סחורות על ישראל בתגובה לפעולותיה נגד הפלסטינים שברצועת עזה. 
ממשלת ישראל החליטה מצידה לא להישאר חייבת והכריזה על קידום אמברגו מלא על ייבוא סחורות מטורקיה. כפי שנחשף לראשונה ב-YNET, ימים ספורים לפני שהממשלה הייתה אמורה לאשר את המהלך, לאחר בישראל הבינו מהן ההשלכות החמורות של המהלך על המשק הישראלי, הוחלט לבטלו.
מתחילת החרם הטורקי על ישראל, הממשלה כבר מצאה דרך יצירתית לעקוף את המהלך של ארדואן. נכון להיום, טורקיה עוד מייצאת סחורות לרשות הפלסטינית, על כן על מנת לא לפגוע במשק הסחורות יצאו מטורקיה עם שטר מטען בו כתוב שהן מיועדות כיבכול לרשות כשלבסוף הן מגיעות לישראל.
ועל ידי כך, הסחורות לא נכנסו למעשה לרשות, אלא לנמלי חיפה ואשדוד. למרות זאת, הסחר מטורקיה עדיין ירד משמעותית, לפי הפרטים ערך היבוא שהגיע מטורקיה מתחילת השנה, מוערך בקרוב ל-1.7 מיליארד דולר ולעומת זאת בשנה שעברה, הוא עמד על 5 מיליארד דולר.
יתרה מזו, נמצא שלמרות ההשפעה השלילית של המהלך על המשק הישראלי, טרם ביטלו נעשה כמה צעדים על מנת להכין את השטח לקראת אישורו. אנשי המל"ל עבדו על ביטול הייבוא מטורקיה גם לשטחי הרשות ובכל לבטל את הדרך לעקוף את החרם הטורקי.
לבסוף, נראה שהלחץ עשה את שלו וביום רביעי האחרון בכירי האוצר הצליחו לשכנע את שר האוצר סמוטריץ' שהנזק מהמהלך יהיה גדול מהתועלת. יממה לאחר מכן, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמואל אברמזון, פנה לאמיר ברקן, סמנכ"ל משרד ראש הממשלה, על מנת שיסייע לו לשכנע גם את ראש הממשלה לסגת מקידום המהלך ונראה שהשניים הצליחו במשימתם.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אסור לסמוך עליהם
    אורה 08/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ועדיין אסור לנו להיות תלויים בטורקיה ובמיוחד לא בארדואן האנטישמי ואים לא נזדרז ונסמוך על אנשים נורמלים ומדינות נורמליות העתיד שלנו בבעיה
    סגור
  • 1.
    טורקיה הוותה מקור הכנסה ענקי לישראל (ל"ת)
    Mtlk 08/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור