בארץ

מבקר המדינה: "ישראל לא ערוכה לפינוי אוכלוסייה במקרה של מלחמה בצפון"

מבקר המדינה שיגר מכתב לרה"מ נתניהו בעקבות ממצאים חריגים ומדאיגים שעלו במהלך הביקורת שמבצע משרדו סביב השלכות מלחמת חרבות ברזל. מתניהו אנגלמן: "בעת הזו, אין מקום למצב של היעדר הסכמות אשר נמשך זמן כה רב וברי לכל שנדרשת פעולה ממשלתית אחודה וסדורה לשם טיוב הטיפול באוכלוסיית המפונים מבתיהם"

מערכת ice | 
מתניהו אנגלמן (צילום יחצ)
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, שיגר מכתב לרה"מ נתניהו בעקבות ממצאים חריגים ומדאיגים שעלו במהלך הביקורת שמבצע משרדו סביב השלכות מלחמת חרבות ברזל. הדו"ח שנערך על ידי משרד מבקר המדינה, בחן בין היתר את אופן הפינוי של האוכלוסייה האזרחית וקליטתה בבתי  המלון.
במכתב ששיגר אנגלמן לרה"מ נתניהו, נכתב: "הביקורת בנושא זה נמצאת בשלבי גיבוש סופיים וממצאיה המסתמנים מעלים בין השאר שמשרד הפנים, לרבות פס"ח, לא מימש את אחריותו לניהול אירוע של קליטת המפונים מהדרום ומהצפון". 
מבקר המדינה הציג בפני רה"מ נתניהו את המחלוקת השוררת בין משרד הפנים לבין משרד הביטחון. "לפי עמדת משרד הפנים, אחריותו מוגדרת רק למקרה של פינוי לבתי ספר בהתאם להחלטת  הממשלה – 'מלון אורחים', ולא לטיפול במפונים שפונו או התפנו לכל מקום אחר, לרבות  לבתי המלון. מנגד, עמדת משרד הביטחון היא שמשרד הפנים אחראי לטיפול באזרחים ומתן  מענה עבורם, הן כאשר הם מתפנים באופן יזום מצד המדינה והן כאשר מתפנים באופן עצמאי". לדברי אנגלמן, אותן עמדות מנוגדות הביאו למחלוקת בין שני המשרדים ולרח"ל שטרם הוכרעה והוסיף: "על נזקיה והשלכותיה תצביע הביקורת". 
"התוצאה הקריטית של המחלוקת האמורה היא בראש ובראשונה אי הפעלת הרשות העליונה לפס"ח - הגורם האחראי, המתכנן, המנחה, המתאם והמפקח על מערך קליטת אוכלוסייה מפונה בשעת חירום (וגם על הטיפול בחללים אזרחיים)", כך הסביר מתניהו אנגלמן. 
אנגלמן התייחס למכתב ששיגר יואב גלנט, שר הביטחון למשה ארבל, שר הפנים, במהלכו צוין כי קיימת אפשרות להתרחבות המלחמה לאזור הצפון אשר במהלכה ייתכן ויידרש פינוי אוכלוסייה בהיקף משמעותי ביותר.
לאחר שהדגיש בפני רה"מ נתניהו, כי על רקע המכתב, המחלוקת בין השניים לא השתנתה, הוסיף אנגלמן: "בעניין זה קיימת התנגדות של משרד הפנים לקדם אסדרה של פינוי כזה ככל שיידרש, שכן כאמור לטענת משרד הפנים הדבר אינו באחריותו, אלא אם הפינוי יהיה לבתי ספר כאמור בהחלטת הממשלה 'מלון אורחים'".
לאחר שענה השר משה ארבל למכתבו של השר גלנט וציין כי "לא משרד הפנים ולא רשות פס"ח הנם אחראים לפינוי יזום של אוכלוסייה", אנגלמן כתב לנתניהו: "מתוך התכתובת בין שר הביטחון לשר הפנים עולה כי נושא האחריות לפינוי אוכלוסייה  אזרחית בחירום וקליטתה לא בא על פתרונו.  קיימת חשיבות עליונה בהסדרת הטיפול באוכלוסייה מפונה. סוגיה זו התחדדה ביתר שאת במהלך סיורים שקיימתי בגזרות הצפון והדרום מאז תחילת מלחמת 'חרבות ברזל' וכן במסגרת פגישותיי עם מפונים וראשי רשויות".
בהמשך, כתב אנגלמן: "המציאות הבלתי פתורה המתוארת במכתבי זה, המתקיימת כתשעה חודשים לאחר פרוץ המלחמה, בתקופה בה עשרות רבות של אלפי תושבים משני חבלי הארץ (ובפרט מהצפון - נכון לעת הזו) שוהים מחוץ לביתם, וכשבפתח עומדת אפשרות למערכה כוללת בצפון, שיתכן ותחייב פינוי נוסף - היא בלתי מתקבלת על הדעת.  בעת הזו, אין מקום למצב של היעדר הסכמות אשר נמשך זמן כה רב וברי לכל שנדרשת פעולה ממשלתית אחודה וסדורה לשם טיוב הטיפול באוכלוסיית המפונים מבתיהם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה