בארץ

בלגן בוועדה בכנסת: 7 חודשים אחרי ה-7.10 ואין נתונים

יו"ר הוועדה ח"כ תמנו שטה הטיחה בנציגות משרד העבודה ומנהלת תקומה: "זה מביש שאף אחד לא יודע את שיעורי התעסוקה והאבטלה בקרב המפונים, הפילנתרופית אולסיה קנטור: "אני כואבת שבין המספרים שמדברים עליהם פה, למה שקורה בשטח אין שום קשר וזה מביא אותי למסקנה שהממשלה חיה בעולם מקביל ומנותק ממדינת ישראל״
מערכת ice | 
ועדת הכלכלה (צילום נועם מושקוביץ)
הפילנתרופית ואשת העסקים אולסיה קנטור הגיעה הבוקר [שלישי] לכנסת ישראל והשתתפה בוועדה לקידום מעמד האישה ושיוויון מגדרי, בכובע של יושבת ראש ארגון לב אש, כאשר הדיון עסק במצב התעסוקתי של המפונות ונפגעות אסון 7.10, אבל המחדל שהתגלה בדיון לקח את השיחה למקום בעייתי מאוד.
קנטור אמרה: "אנחנו פועלים בדיוק איפה שהממשלה הייתה צריכה לפעול ושם אין נציגי ממשלה מתחילת האירוע, אני שומעת את הבנות וזה כואב, זה מטלטל לשמוע שאין שום קשר בין המספרים שנאמרים בדיון למה שקורה בשטח וזה מביא אותי למסקנה שלממשלה הזו יש חיים ביקום מקביל ואין שום קשר לתושבי מדינת יישראל".

לפי נציגי משרדי הרווחה והפנים בדיון, למעלה משבעה חודשים אחרי הטבח ב-7.10, אין להם שום נתונים לוועדה, בכלל על מצב התעסוקה של נפגעות מסיבת נובה. לפי משרד הרווחה מהפנים הם ייבנו רק בעוד כחודשיים תכנית עבודה בנושא כדי לנסות לטפל בסוגיה.
קנטור תקפה במילים קשות: "אין לכם נתונים? שבוע לפני הייתי בכנס במרכז חוסן שנפתח במרכז האקדמי רופין, שני פרופסורים שנחשבים לכוכבים בינלאומיים לטראומה אחד הוא יוסי לוי בנץ והשני יובל נריה שאומרים כי במדינת ישראל יש למעלה מחצי מיליון נשים שסובלות מטראומה. ואתן מדברות על איך להחזיר אותן לשוק העבודה? כמובן זה חשוב להחזיר אותן לשוק העבודה, אבל לפני כן חשוב לטפל במצב בריאות הנפש שלהן. בכל מקום הארגון הפילנתרופי שלי נותן להן טיפולים הוליסטיים".
קנטור אמרה בנחרצות: "אנחנו לאט לאט הבנו שהמעגלים מתרחבים, כך זה הביא אותנו לעבודה מאוד רחבה עם ראשי מועצות והקהילות, בכל מקום שאני והמטפלים שלי מגיעים, נשים מתארות את אותה תחושת טראומה, בגידה של המדינה, של הצבא, של המודיעין, הן לא מרגישות מגן בינן לבין הזוועות של העולם האכזרי הזה. הן גם מתארות שיש עלייה ברמת החרדות של הילדים שלהן ובני הנוער".
ההערכה היא שיש מאות אלפי נשים שהצטרפו למעגל החרדה בעקבות האירועים, גם אלו שלא נכחו פיזית במקומות בהם בוצע הטבח, חודשים רבים אחרי פרוץ המלחמה ונראה שהמשרדים כלל לא מוכנים לטפל בתופעה הרחבה ואין כל נתון שיצביע על המענה המתבקש.
לסיכום אמרה קנטור: "לפני שנחזיר אותן לשוק העבודה, הזמן הוא קריטי ומשרדי הממשלה לא היו מוכנים להיקפים האלה ויש להם מענה מאוד קונבנציונלי עם תופעות לוואי קשות ולא לכל אחד זה מתאים, הנשים האלו לא יכולות לחזור לעבודה בכל רגע. אנחנו לא רואים משרדיי ממשלה בשום מקום, רשויות מקומיות נותנות את המענה, יש הרבה דברים שהם עושים עם התרומות האלה. אני רוצה להגיד שאנחנו כאן לעזור לכם, תצרו קשר עם המתנדבים, הם מכירים את השטח והאנשים".
יו"ר הוועדה ח"כ תמנו שטה הטיחה בנציגות משרד העבודה ומנהלת תקומה: "זה מביש שאף אחד לא יודע את שיעורי התעסוקה והאבטלה בקרב המפונים. אתם אפילו לא מביאים שיעורי תעסוקה באחוזים גסים. איך יודעים כיצד לגשת לעניין?". נציגת הביטוח הלאומי חשפה: "ירידה של 13% בתעסוקת שכירים בגילאי 20-40 מקרב תושבי הדרום". נציגת עמותה: "אני כואבת שבין המספרים שמדברים עליהם פה, למה שקורה בשטח אין שום קשר וזה מביא אותי למסקנה שהממשלה חיה בעולם מקביל ומנותק ממדינת ישראל״. ח״כ סגלוביץ׳: אל מול הדבר הדבר הנורא שעברנו יש לנו גם הזדמנות לקחת את כל הדברים שנשים סובלות מהם ולתקן אותם בחבל תקומה״
ענבר דוד מנהלת אגף נפגעי פעולות איבה בביטוח הלאומי: "בגילאי 20-40 מקרב תושבי הדרום יש 20100 שמתוכם עבדו 13400 לפני המלחמה ולאחריה עד חודש מרץ השנה זיהינו ירידה של 13% מקרב השכירים". כשנשאלו נציגות מנהלת תקומה ומשרד העבודה על ידי היו"ר 'מתי ישבו עם נציגת ביטוח לאומי?' הן השיבו שעדיין לא ישבו. היו"ר: "ההנחיה הראשונה היא לשבת עם נציגת הביטוח הלאומי ולעשות סדר בנתונים". דוד התייחסה גם לנפגעות מסיבת הנובה: "מקרב 1266 נשים מחציתן ממשיכות לעבוד כשכירות ומחציתן עבדו והפסיקו". היו"ר: "צריך למקד עבודה ב-50% שמתקשות לשוב לעבודה". דוד: "יש תוכניות לפיתוח מסוגלות לחזרה לעבודה. כל מי שהגיש תביעה וקיבל 20% אנחנו מעניקים לו תוכניות להכשרה ויש מרכזי טיפול עם פקידים ועובדי שיקום זה לצד זה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה