משפט

גם לכם מגיע פיצוי על נזקי המלחמה? דעו את זכויותיכם

עו"ד שגיא רויזר, שותף-מייסד משרד עוה"ד רויזר-טוני ושות', מסביר כי קיימת מגבלת זמן להגשת הודעה לרשות המיסים על נזק עד שבועיים מיום קרות הנזק ולהגשת תביעה עד 3 חודשים מיום קרות הנזק. ארכה להגשת תביעה תינתן אם סופקה סיבה סבירה לכך על-ידי הנפגע
מערכת ice | 
מענקים (צילום shutterstock)
לצד הפיצוי לו זכאים נפגעי פעולות איבה על-פי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, מדינת ישראל גם נטלה על עצמה לפצות את תושביה על נזקים ישירים ועקיפים לנכסים שנגרמו כתוצאה מפעולות מלחמה שונות, על-פי חוק מס רכוש וקרן פיצויים. 
הפיצויים על-פי חוק מס רכוש וקרן פיצויים הינם בגין נזקי מלחמה, כלומר עקב פעולות מלחמה על-ידי צבאות סדירים של האויב או עקב פעולות איבה אחרות נגד ישראל ואף עקב פעולות מלחמה על-ידי צבא הגנה לישראל; וכן בגין נזקים עקיפים, כלומר הפסד או מניעת ריווח כתוצאה מנזק מלחמה בתחום ישוב ספר, או מחמת אי-אפשרות לנצל נכסים המצויים
בתחום ישוב ספר עקב פעולות המלחמה הנ"ל.

קרן הפיצויים מוסמכת לקבוע, בין היתר, מי זכאי לפיצויים, את שיעורי הפיצויים, כללים לקביעת שווי הנזקים, כללים לביצוע תשלום הפיצויים, בין היתר על-פי המתווה הקבוע בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף). למשל, בגין נזקי מלחמה של נכסים בישובי ספר, מלאי, יבול על קרקע באזור עירוני, וכן נזקים עקיפים בחקלאות, בית מלון, פנסיון, בית הארחה, אתר תיירות, בתי אוכל, הפסקת פעילות במסחר ובשירותים, נקבע ששווי הפיצוי יהיה על-פי שווי "הנזק הממשי", כלומר  ההפרש בין שווי הנכס לפני שניזוק לבין שווי הנכס מיד לאחר שניזוק, או כל הוצאות שיקום הנזק, בתוספת הוצאות להקטנת הנזק; ובנזק עקיף – לרבות ההפסד או מניעת הריווח שאותם לא יכול היה הניזוק למנוע לו פעל באופן סביר כדי למנעם.
באשר לפיצויים בגין נזקים לחפצים ביתיים – שווים נקבע בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (חפצים ביתיים), תשל"ג-1973. הפיצויים בגין נזקים לחפצים ביתיים יקבעו על-פי גובה הוצאות שיקום הנזק (החזרת החפץ הביתי למצבו שלפני הנזק או, במידת הצורך, רכישת חפץ ביתי דומה חדש במקומו) עד לסכומים הנקובים בתקנות הנ"ל. ניתן גם להגיש תביעה לפיצוי בגין רכבים וקרקעות שניזוקו.
בסמוך לזמן פעולת מלחמה, אמורים להגיע אנשי קרן הפיצויים מטעם רשות המיסים לאזור שנפגע יחד עם שמאים ומהנדסים על מנת לעבור בין הדירות, העסקים והמשרדים שנפגעו על מנת להעריך את הנזקים ולהסביר לנפגעים על זכאותם לפיצוי בגין נזקי המלחמה לרכושם. על-פי דיווח עדכני של רשות המיסים, כרגע נמצאים בשטח כ-40 צוותים של שמאים, מהנדסים ועובדי קרן הפיצויים, 25 מהם באזור הדרום ו-15 באזור המרכז, הפועלים מאז יום שבת האחרון על מנת לבחון את נזקי המלחמה.
אם אנשי קרן הפיצויים לא הגיעו לשטח הניזוק, על הנפגעים להגיע לאחד ממשרדי מיסוי מקרקעין ומס הכנסה עם אישור משטרה המאשר כי הנזק שנגרם לרכוש הוא בגלל פעולות איבה או פיגוע, ועל פקיד מיסוי מקרקעין או מס הכנסה לפתוח עבורם תביעה לפיצויים. בהקשר זה חשוב לציין, כי אין לפנות ציוד, מלאי, פסולת או כל חפץ זר שנמצא בבית המגורים או בעסק, ללא תיאום מוקדם עם שמאי מטעם קרן הפיצויים ואסור לתקן ללא בדיקת שמאי.
באשר לזכויות המעסיקים והעובדים, יצוין כי חוק ההגנה על עובדים בשעת חירום אוסר על מעסיק לפטר עובד בשל היעדרותו מהעבודה או אי-ביצוע עבודתו בשעת הכרזה על מצב מיוחד בעורף או בשל היעדרותו לצורך השגחה על ילדו עקב סגירת מוסד החינוך שבו לומד הילד או עקב הוראה של השר האחראי. מעסיק שפיטר עובד בניגוד להוראות חוק ההגנה על עובדים בשעת חירום, צפוי לקנס של עד 29,200 שקל.
כשהנזק נגרם למעביד בשל תשלום שכר עבודה לעובד, הוא יהיה זכאי לפיצוי בשווי עלות שכר העבודה היומי למעביד ששולמה בשל היום שבו לא עבד העובד או חלקו היחסי, ככל שהעובד לא עבד בחלק מיום העבודה. שימו לב! קיימת מגבלת זמן להגשת הודעה לרשות המיסים על נזק עד שבועיים מיום קרות הנזק ולהגשת תביעה עד 3 חודשים מיום קרות הנזק. ארכה להגשת תביעה תינתן אם סופקה סיבה סבירה לכך על-ידי הנפגע. ככלל החלטת רשות המיסים תישלח לניזוק תוך ששה חדשים מיום הגשת התביעה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה