משפט

פרשת ילדי תימן החטופים: תוצאות בדיקת DNA לילד ש"נפטר"

משרד הבריאות מסר את תוצאות בדיקת ה-DNA למשפחת הילד יוסף מלמד ז"ל אשר "נפטר" לכאורה בשנת 49', וקברו נפתח לפני מספר חודשיים
מערכת ice | 
פרשת ילדי תימן (צילום יונתן זינדל פלאש90)

לראשונה, תחת חוק ילדי תימן, המזרח והבלקן, הצליחה המעבדה הביולוגית במכון הלאומי לרפואה משפטית להפיק פרופיל גנטי מלא של שרידים אשר נלקחו בפתיחת קברו של המנוח יוסף מלמד ז"ל. תוצאות הבדיקות נמסרו היום (שלישי) לבית המשפט ולנציגי המשפחה. ההשוואה הגנטית בין הפרופיל שהופק תתבצע לאחר קבלת דגימות מבני משפחתו של המנוח.

כזכור, בפתיחת הקברים בשנת 1997 נשלחו דגימות למעבדה מובילה בעולם שלא הצליחו להפיק DNA. הטכנולוגיות והניסיון העומדים כיום לרשות המעבדה במכון לרפואה משפטית מאפשרים להתמודד עם דגימות DNA מפורקות, ברמת שימור נמוכה, ובכמויות קטנות האופייניות לשרידים של מנוחים שנפטרו לפני שנים רבות.

 
חשוב לציין כי במקרה זה, ההשתמרות היחסית של שרידי המנוח והימצאות קרובי משפחה מדרגה ראשונה, יאפשרו את המשך הליך הזיהוי והשוואה גנטית בין המשפחה לשרידים שהוצאו מהקבר.

הבדיקה מגיעה לאחר שחודשיים האחרונים התקבלה הסכמה תקדימית של בית המשפט, ונפתח קברו של הילד עוזיאל חורי ז"ל שנפטר לכאורה בשנות קום המדינה. פתיחת הקבר עוררה סערה כשמתחת למצבה התגלו שני קברים שונים.
הילד יוסף מלמד ז"ל אשר נפטר לכאורה גם הוא בשנת 1949 וסיפור היעלמותו יושב בדיוק על התבנית המוכרת של הפרשה. האם שלומית, שהייתה אז בת 17, הגיעה אל בית החולים הדסה בתל אביב. צוות בית החולים הודיע לה שיטפל בילד ושלח אותה הביתה. כשחזרה ביום שלאחר מכן, נמסר לה שהילד נפטר בלילה ומצבה  על שמו הוצבה בבית העלמין נחלת יצחק.

  
אף על פי כן, 17 שנה לאחר מכן, האם נחרדה לקבל צו גיוס על שמו של יוסף. גם במשרד הפנים מעמדו של יוסף הוגדר כ"עזב" ולא כ"נפטר". שלומית, כעת בת 90, היא זו שיוזמת כעת את פתיחת הקבר, בשיתוף עם עו"ד צוברי וחברת הכנסת לשעבר עו"ד נורית קורן. בתקווה לקבל תשובות לתעלומה של חייה.

פתיחת הקבר של מלמד מתוכננת להיות ראשונה בסדרה של תשעה קברים שייפתחו גם הם בתקופה הקרובה. במה שהוא צעד משמעותי בכיוון חקר של אחד הפצעים הפתוחים הכואבים ביותר בהיסטוריה של החברה הישראלית.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה