משפט

המהלך של סער: האם נאשם בפלילים יוכל להרכיב ממשלה?

שר המשפטים וסגן ראש הממשלה הוציא הערב את תזכיר החוק לפיו קיימת אי כשירות של נאשם בפלילים להרכיב ממשלה. גדעון סער: "עלינו מוטלת החובה למנוע הישנות המצב אותו חוותה מדינת ישראל עד לא מכבר"
אביחי דלאל |  2
גדעון סער (צילום אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
שר המשפטים וסגן ראש הממשלה, גדעון סער, הוציא הערב (שלישי) את תזכיר החוק לפיו נאשם בפלילים לא יוכל להרכיב ממשלה. תזכיר החוק מצטרף לאחר מספר חודשים ואמירות חוזרות ונשנות של סער לקדם חוק מהסוג הזה, כשרוב המבקרים של סער טוענים כי מדובר במסע נקמה אישי נגד בנימין נתניהו שמתמודד בימים אלה בדיונים בבית המשפט המחוזי.
סער הגיש תזכיר חוק יסוד לתיקון חוק-יסוד: הממשלה. אי כשירות של נאשם להרכיב את הממשלה. על פי תזכיר החוק, חבר הכנסת שנגדו תלוי ועומד כתב אישום לא יהיה כשיר להרכיב את הממשלה אם האישום הוא בעבירה שהעונש הקבוע לה הוא שלוש שנות מאסר או יותר. אלא אם קבע יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, על יסוד העובדות המפורטות בכתב האישום, כי בנסיבות הענין אין בעבירה משום קלון.
עוד נכתב כי הגבלה זו תחול על כל המצבים שבהם קמה ממשלה חדשה – הטלת התפקיד בידי נשיא המדינה, בין בעקבות הבחירות לכנסת ובין במהלך כהונת הכנסת בשל העילות הקבועות בחוק היסוד להרכבת ממשלה חדשה; וכן הבעת אי אמון בממשלה והצגת ממשלה אחרת תחתיה. כמו כן תחול ההגבלה על השבעתו כראש ממשלה חלופי של חבר הכנסת שנאשם כאמור.
לפי סער, החוק עתיד לחול החל מהכנסת ה-25 והוא הופץ ל-21 יום הקרובים להערות הציבור.
סער מסביר את הטענה שלו כשטוען בתזכיר כי: "מעמדו וכוחו הרב של ראש הממשלה נוגעים, במישרין ובעקיפין, לכלל המערכות הציבוריות במדינה. כוחו השלטוני של ראש הממשלה מאפשר לו להשפיע באופן עמוק על מערכות שלטוניות נוספות, על התנהלותה של כנסת ישראל, וגם השפעה מסוג זה עלולה לעורר בנסיבות של התנהלות משפט פלילי חשש מהטיית שיקול הדעת בעת קבלת החלטות בעניינים ציבוריים לאומיים. החשש מפגיעה ממשית בתקינות פעילות מוסדות השלטון, וממצב של ניגוד עניינים מובנה, בשל ההתנגשות בין האינטרס האישי לאינטרס הציבורי, הוא אם כן טעם ראשון להגבלה המוצעת".
שר המשפטים, גדעון סער מסר כי: ״חובתנו לקבוע הסדרים משטריים טובים יותר לעתיד, המבצרים את ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. עלינו מוטלת החובה למנוע הישנות המצב אותו חוותה מדינת ישראל עד לא מכבר".
מהליכוד נמסר בתגובה: "גדעון סער שמגרד מלמטה את אחוז החסימה בכל הסקרים, מציע חוק אנטי דמוקרטי נוסח איראן שמבקש לפסול את מי שמקבל בסקרים 35 מנדטים וזוכה לתמיכה של מיליוני אזרחים כנציגם לראשות הממשלה. מביך".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    סער
    גיל גל 10/2021/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נחש צפע או קוברה? תחליטו אתם.
    סגור
  • 1.
    המכשול לחוק הינה שקד
    דניאל 10/2021/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איילת שקד עושה הכול כדי לרפד את החוק הנכון של סער, ניא מתכננת להתחבר לליכוד עם יהיו בחירות חדשות, מיום הקמת הממשלה, שקד הינה עקב אכילס והמסוכנת ביותר להמשך קיומה של הממשלה, דעותיה היו ונשארו לאומניות, אותה לא מעניינים אזרחי המדינה, היא מהמחנה הלאומני, אותו מחנה שהסית לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, לפיד צדק בדבריו שאמר שבכנסת יש חברי כנסת או צאצאים של אותם מסיתים. לא יתכן שנתניה והימין הלאומני לא שלמו על ההסתה לרצח ולא יתכנן שהם ימשיכו לכהן או לתמוך באותם לאומניות בכנסת ישראל.
    סגור