משפט

החברה הישראלית הטעתה את הצרכנים: תשלם פיצויים ב-13 מיליון שקל

חברת שישי אלוני, הגיעה להסדר פשרה בנוגע לתביעה ייצוגית שמתנהלת נגדה מזה 11 שנה, במסגרתו נקבע כי תשלם פיצויים בסך של 13 מיליון שקל שיעברו לקרן המדינית לניהול ולחלוקת כספים, זאת לאחר שהציגה את מחיר הסחורה שלה ללא מע"מ, ולא הציגה את המחיר הכולל, בניגוד לחוק הקיים בישראל תוך הטעייה של הצרכנים
מערכת ice | 
אילוסטרציה (צילום shutterstock, pixabay)
בית המשפט העליון קיבל לאחרונה את עמדת המדינה וקבע כי הפרקטיקה הנהוגה בשוק הקרמיקה של הצגת מחירים מנופחים לצד "הנחות" אינה חוקית, זאת במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד מספר חברות קרמיקה בישראל, בהן נגב קרמיקה, חזי בנק דיז'יין, שיש אלוני, י.ח חרש, חלמיש חרסינה וקרמיקה, קרמין דיפו, מודי יבוא ושיווק קרמיקה, ויה ארקדיה לעיצוב הבית ועמוסי נגר יבוא ושיווק.
היום (ראשון) פורסם ב-YNET כי אחת מאותן החברות, חברת שיש אלוני, ממשיכה להסתבך אחרי שהגיעה להסדר פשרה בבית המשפט המחוזי בתל אביב בנוגע לתביעה ייצוגית אחרת שמתנהלת מולה מזה 11 שנה, במסגרתו נקבע כי החברה תשלם פיצויים ב-13 מיליון שקל בגין הטענה כי היא הציגה את מחיר הסחורה שלה ללא מע"מ, ולא הציגה את המחיר הכולל, בניגוד לחוק הקיים בישראל תוך הטעייה של הצרכנים.
הסכום יועבר לקרן המדינית לניהול ולחלוקת כספים שהוקמה לפי חוק התובענות הייצוגיות. במסגרת ההסכם, 40% מסכום הפיצוי שתשלם שיש אלוני יעבור מטרת מלגות לימודים עבור יתומים עד גיל 27, שאיבדו לפחות הורה אחד בזמן מלחמת "חרבות ברזל". בנוסף לכך, 40% נוספים מסכום הפיצוי יעברו למימון טיפולים, מכשירים וציוד לנפגעי הטבח והמלחמה ו-20% יעברו לשיקום והקמה של בתי עוטף עזה וצפון הארץ.
סכום הפשרה שעומד על 13 מיליון שקל ויעבור לקרן המדינית לניהול ולחלוקת כספים, לא יועבר כאמור ללקוחות של החברה, זאת מאחר שמדובר על עסקאות רבות ומגוונות שנעשו על ידי אנשים פרטיים, ברובם לפני זמן רב, מבלי שיש יכולת מעשית לזהות כל אחד ואחד מהם.
כזכור, במהלך שנת 2019 אישר ביהמ"ש המחוזי בת"א (כב' השופטת ש. אלמוג) תביעה ייצוגית כנגד שבע חברות המשווקות מוצרי חיפוי, ריצוף אינסטלציה וכלים סניטריים, תוך שהוא קובע כי אותן חברות מטעות את הצרכנים לגבי המחיר הרגיל של מוצריהן ומציגות לצרכנים מצג שווא שלפיו הן מעניקות להם הנחות, כאשר אחת מהחברות שעמדו במוקד של התביעה היא כאמור שיש אלוני.
לאחרונה דחה בית המשפט העליון (6.2.2023) את עיקרם של הערעורים מטעם החברות והותיר את אישור התובענה הייצוגית על כנה. זאת, תוך אימוץ עמדתה המשפטית העקרונית של הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, שגובשה על ידי עו"ד אילנה מזרחי מנהלת מחלקת ייעוץ וחקיקה ברשות ביחד עם המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה שגם הגישה את העמדה באמצעות עו"ד יואב שחם.
העמדה הייתה מבוססת הן על הוראות החוק, הן על שיקולים מהותיים של טובת הצרכנים והן על מחקרים מקצועיים הנוגעים לניתוח התנהגות טיפוסית של צרכנים בסיטוציה המתוארת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה