נבחרת אייס

גולדקנופף לא טיפש: האמת מאחורי הטענה ש"אינו מכיר" משבר דיור

בזמן שלציבור הכללי הוא מספר ש"בונים בכל מקום", דווקא בהופעה מול תומכי "יהדות התורה" הכריז שר השיכון המיועד על "מצוקת דיור קשה" – והבטיח לטפל במשפחות מהמגזר שאין להן קורת גג. הפער בין ההתבטאויות מחזק את החשש שגולדקנופף ימקד את הטבות הנדל"ן בקונים החרדים, ויקבע את הכללים במכרזים כך שיסייעו להם לזכות בדיור מוזל על חשבון שאר הזוגות הצעירים
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  12
מתן חודורוב (צילום רונן אקרמן, פלאש 90)
בשיאה של תקופה פוליטית סוערת, ערב הרכבת הממשלה החדשה, זו נראתה כמו אתנחתא קומית שכאילו נלקחה מתוכניות סאטירה: שר השיכון המיועד, יצחק גולדקנופף מ"יהדות התורה", הכריז השבוע בפאנל מקצועי שבו הוזמן להשתתף, כי הוא "לא יודע שיש משבר דיור בישראל". נכון, מודה גולדקנופף, אמנם "מדברים איתו" על מצוקה בענף, אבל הוא דווקא שם לב ש"בונים בארץ" – ובכל מקרה בכוונתו "לשלש את הקצב, לרבע, לחמש, פי 10... עד שנגיע לכל".
אם כך, כמה דירות ישאף להקים? באילו יישובים יפשיר את הקרקע? באיזה מסלול הנחות לזוגות הצעירים יבחר? כפי שהשר לעתיד העיד על עצמו בהקשר אחר, לפני הבחירות, הוא "לא מאמין לנתונים ולסקרים שמישהו אחר מציג", ולכן כנראה החליט שלא לענות את עצמו בפרטים. עיתונאי שנכח בקהל סיפר לי ששפשף בתדהמה את האוזניים: האם ייתכן שכך נשמע מי שעתיד לקבל, תוך ימים, את המפתחות לשוק המתייקר ביותר במדינה?
קשה לעמוד בפיתוי ולא להתווכח עם גולדקנופף עניינית, הרי ברור שישראל מצויה כבר כעשור במשבר דיור חסר תקדים – בטח העמוק ביותר במערב: בשנה האחרונה לבדה המחירים נסקו בכ-20% - קצב שלא זכור כמותו מאז העלייה מברית המועצות – ובעשור החולף הם הוכפלו פי שניים וחצי; משכנתא ממוצעת מהבנקים מסתכמת בכמיליון שקל, ותקופת הפירעון שלה נושקת כבר ל-25 שנה; הריבית שהקפיץ הנגיד מייקרת את ההחזר החודשי, ומדד תשומות הבנייה שעלה המשיך לעדכן את המחיר עצמו גם לאחר שנחתמה כבר העסקה. מהם כל אלה אם לא ביטויים מובהקים של מצוקה, המכבידה על הזוגות הצעירים, כששכרם המדשדש כמעט לא מפצה על הזינוק שנאלצו לספוג?
אגב, דווקא התחלות הבנייה רשמו בשנה האחרונה שיא היסטורי, כ-72,000 יחידות – לכן כשגולדקנופף טוען שיבנה בקצב מהיר פי תשעה, הוא למעשה מבטיח לקונים קרוב למיליון דירות בשנה; מדובר ביעד מגוחך, חסר סיכוי, שאפילו סופרמן לא יצליח לעמוד בו. אין פלא, אפוא, שפרשנים כלכליים במהדורות החדשות (כולל כותב שורות אלה) מיהרו להציג את האיש כמי שמנותק מהמציאות ואינו בקיא בחומר שבו אמורה לעסוק לשכתו בעתיד הקרוב.
אלא ששר השיכון המיועד אינו טיפש כלל ועיקר. די להביט בנאום הניצחון שנשא במטה "יהדות התורה" בליל הבחירות, עם היוודע תוצאות המדגמים, כדי להיווכח שלפחות בהזדמנות אחת, הוא דווקא נשמע אחרת לגמרי. מול תומכיו, פעילי המפלגה החרדים, אמר אז הרב מבלי למצמץ: "הבטחנו להפוך כל אבן על מנת לפתור את מצוקת הדיור ולאפשר דיור בר השגה לחיילים משוחררים ולעמלי התורה. זוגות צעירים המתגוררים בחניונים הם אות קלון על מצח החברה הישראלית. בעזרת השם, עם הקמת הממשלה הבאה, נקיים את הבטחתנו לבוחר, נפעל להורדת יוקר המחיה... משפחה שלא יכולה להרשות לעצמה לאכול עוף ודג בשבת קודש, היא תעודת עניות לנו כחברה וכמדינה".
הבנתם? בנאום ההוא, שנועד לאוזניים מגזריות, דווקא הייתה מצוקה של ממש בענף הנדל"ן ובכלל – כשברור, באותה נשימה, גם באיזה ציבור היא מתמקדת: לא רק בחברה הכללית ("חיילים משוחררים" כלשונו) אלא גם בתלמידי הישיבות ובאברכים שחלקם, למרבה הבושה, אכן נאלצים ללון עם בני משפחותיהם בחניונים ציבוריים, בהיעדר קורת גג הולמת. מי שיאזינו לגולדקנופף אז והיום, בפער של כחודש בלבד, עלולים בקלות להתבלבל: יש או אין משבר דיור בישראל?
 
ההזדהות של יו"ר "יהדות התורה" עם משבר הדיור מול פעילי מפלגתו, לעומת הספק שהטיל בעצם קיומו בפורום הכללי, מגבירה את החשש שממילא מלווה את כניסת הרב לתפקיד, שמא בכוונתו להתמקד בבנייה ובהטבות אחרות לתומכיו החרדים על חשבונם של שאר הצעירים בישראל. בעבר כבר טען בפני עמיתיי, ליאור קינן וספי עובדיה, שהאברכים בישיבות עובדים קשה יותר מאשר לוחמי צה"ל: "תנסי לשלוח את בעלך ללמוד תורה לחודש ימים והוא יגיד לך, 'אני מוכן ללכת לצבא לעוד שנה ולא ללמוד תורה, כי יותר קשה ללמוד את התורה ולזכור אותה ולהבין אותה".
לשאלת ההמשך, אם הלימוד אמנם קשה יותר מסיכון חיים בשדה הקרב, השיב: "אין כל יום סיכונים, הסיכונים בארץ יותר גדולים מאשר הסיכונים בגבול". מתפיסה כזו של ההיררכיה הפנים-חברתית בישראל ועד להסטה של תקציבי שיכון אל החברה החרדית, שעסוקה בלימודי קודש ולכן לכאורה הקריבה יותר מאשר החיילים המשוחררים, הדרך נראית קצרה במיוחד.
זוהי אינה תהייה תיאורטית בלבד, שכן כבר בחודשי כהונתו הראשונים גולדנופף יידרש להכריע למשל בדבר אופייה של העיר כסיף בנגב, המקודמת כיום בעבור המגזר החרדי, אך רבים מאנשיו מעדיפים שלא לגור בה עקב המרחק הגדול מהמרכז. לעומת זאת, השר החדש עשוי למקד מאמץ בתכנון שיתאים למשפחות חרדיות בשכונה חדשה בקריית גת – "כרמי גת מערב" שמה – למרות הסתייגותם של גורמים בעירייה ושל רבים מתושבי העיר, המעוניינים לייעד את השטחים לאוכלוסייה הכללית. בעיקר ברור שמסלולי ההגרלות שיתווה שר השיכון המיועד, לצורך הקצאת דירות בהנחה, ישפיעו באופן ניכר על מעגל הנהנים מההטבה: ככל שתנאי הזכאות במכרזי "מחיר למשתכן" יעניקו עדיפות למשפחות עם מספר ילדים גדול יותר, או עם הכנסה נמוכה יותר, ויתעלמו ממיצוי כושר ההשתכרות של שני בני הזוג בשוק העבודה – כך יגדלו בהתאמה סיכוייהם של הזוגות הצעירים החרדים לנגוס בנתח משמעותי יותר מהיצע הנדל"ן המסובסד, בהשוואה לציבור הכללי.
נוסף על עברו כמחנך ומנהל של תלמודי תורה, לגולדקנופף יש היסטוריה ענפה של פעילות ב"וועדת הרבנים לקדושת השבת" – גוף שהטיל, בהנהגתו, שורה של חרמות אימתניים על חברות שנחשדו בחילול היום הקדוש. כך למשל ספגה "אל-על" ב-2006 "סנקציות" לאחר שחילצה נוסעים ישראלים בשבת ממיאמי, ואילו צרכני המזון החרדים הדירו בהנחייתו את רגליהם מרשת "שפע שוק", עקב סירובו של בעליה, דודי ויסמן, לסגור בסופי השבוע את סניפי AM:PM שבהם החזיק במקביל. אם גולדקנופף יפעל בשנים הקרובות באותה כוחנות כשר השיכון, וישחזר את הישגיו היעילים מן העבר, זו תהיה קדנציה שרוכשי הדירות החרדים – וגם החילונים – לא ישכחו עוד הרבה מאוד זמן.
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    על הפנים
    שא 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנוכל הזה כמו חבריו בממשלה מצא פתרון, יגיב את תלמידי הישיבות הבטלנים שבבוקר כשהאשה יוצאת לעבודה מפזריםבניחותא את הילדים במסגרות החינוך, ואז מגיעים לישיבה לכמה שעות, על זה מקבלים שכר, מענק ועוד. בצהרים ב-12.00חוזרים הבייתה עם הילדים מכנים אוכל אוכלים ומאכילים את הילדים. לכו לראות את יציאת מצרים בצהרים בבני- ברק ובמרכזים חרדיים. אחרי האוכל הילדים והאבות חוזרים ללימודים כמובן רק לימודי קודש מינימליים,גמרא שלא כוללת את כל השס, בד"כ לא לומדים אפילו ספרי מוסר כמו חובת הלבבות, בחינות ספק אם יש ובערב או אחרה"צ חוזרת האם העובדת וכל המשפחה הבייתה. אולי השר החדש יגיב את הבטלנים האלה ויכשירם לעבודות בניה, אחרת מאיפה ימצאו עובדים. למסחר וספסרות ונוכלות וניצול עובדות, הוא יכול להקים מכללה.
    סגור
  • 9.
    זה משרת אותו,לחילונים אין בעיה אך לחרדים כן.ערמומי. (ל"ת)
    אחד גדל לחמש 12/2022/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 8.
    מתן חודורוב מדווח מפוזיציה
    אזרח 12/2022/11
    הגב לתגובה זו
    1 2
    לא מזמן התעמת באולפן טלוויזיה שהתייקרות הדיור היא לא הכי גבוהה השנה. ממשלה מתחלפת והדיווח בהתאם
    סגור
  • 7.
    איש הזה חשוך כמו בגדיו.
    אופיר 12/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין וא מכיר במדינה. החילונים והדתיים שאינם חרדים כמוהו אינם מעניינים אותו כהוא זה. הוא יהיה שר שיכון אך ורק של אנשיו...
    סגור
  • 6.
    גולדקנוף לא טיפש
    אדומה 12/2022/10
    הגב לתגובה זו
    3 1
    העם כן
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    סופרמן
    אדומה 12/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    "מדובר ביעד מגוחך, חסר סיכוי, שאפילו סופרמן לא יצליח לעמוד בו." סופרמן אולי לא אבל גולדקנוף יכול.. בעזרת השם
    סגור
  • 4.
    שמאל טיפש: רק לא ביבי וקיבלו את הכי חרדים והכי ימנים
    סמיר 12/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 3
    עכשיו הם מרגישים שאיבדו הכל אבל ממשיכים ב-רק לא ביבי. לטעות פעם אחת זה יכול לקרות. לחזור על טעות זו כבר טפשות. העם לא טיפש ולא סתם בחר באופן מובהק בשלטון הימין. אין לכם שום מנהיג שמתקרב לנעליים של ביבי
    סגור
  • תראה
    יונה 12/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני הצבעתי לביבי. אבל אני הייתי מאוד רוצה שהשותפים שלו יהיו למשל ליברמן או לפיד, ושהחרדים יקבלו קצת פרופורציות שפויות ולא מזיקות. על שותפות נורמלית בין הציבור היצרני בארץ צריך לעבוד. ואני באמת לא יודע איך זה יקרה.
    סגור
  • 3.
    כל מי שעשה אתו עסקים יודע שהוא עבריין
    אורי ק 12/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שר השיכון הנכנס הוא עבריין
    סגור
  • מסתבר שרוב ההנהגה החרדית (ל"ת)
    שירי 12/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אם יתנהג בממשלה כמו בחיו, אל דאגה הוא ידאג רק לעצמו
    חרדית 12/2022/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוא ידוע ככזה שמרושש את סביבתו פוגע בחלשים ובסוף מתעשר על חשבונם. הוא כמובן מכחיש למרות העדויות של מורות מהאולפנה שפוטרו כדי שלא יזקק לשלם להם פיצויים. כך כשר השיכון הוא יצמיח כיסים וימלא אותם בכל טוב….
    סגור
  • 1.
    שהחילונים ישתתפו בהמוניהם בפרוייקטים של הליצן...
    חילונים להתעורר 12/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולהיות ערניים אם לא בגץ...
    סגור