בריאות

תרופות ללא פיקוח בישראל? "משרד הבריאות מסכן את בריאות הציבור"

מנכ"ל משרד הבריאות פרסם תקנה המאפשרת לקופות החולים להכניס לארץ תרופות גנריות ולשווקן בארץ בהליך מזורז, גם לפני שנרשמו בישראל ועברו את כל הבדיקות. גורמים בתעשייה חוששים מפגיעה בחולים בישראל
מערכת ice |  4
חומרים אסורים (צילום unsplash)
מתווה חדש לשיווק תרופות בישראל מעורר סערה והתנגדות מצד חברת התרופות "טבע" ובכירים בתעשייה, מחשש לבריאות החולים בישראל.
"ישראל היום" פרסם כי המתווה חדש מאפשר שיווק תרופה ללא רישום ובדיקות מקומיות שלה. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, פרסם טיוטת חוזר המאפשר לקופות החולים מסלול מיוחד לעד עשר תרופות בשנה - תרופות גנריות או כאלה הדומות ביולוגית לתרופות הרשומות בישראל. המתווה מחייב שהתרופות יהיו רשומות ברשויות אחרות כמו ה־FDA האמריקני, אך ההקלה שהוא מעניק היא שניתן יהיה להתחיל בשיווקן בארץ גם אם טרם נרשמו וסיימו את כל הבדיקות בישראל.

גורמים בתעשייה הזהירו כי רוב התרופות הגנריות שנרשמות בישראל מגיעות ממדינות עולם שלישי, ולכן עלולות להיות השלכות של הכנסת תרופות ממדינות אלה ללא בדיקה. חברת טבע מזהירה המצב עלול להגיע לכך שיצרנים מקומיים יוותרו מראש על פיתוח ועל ייצור לשוק המקומי.
יו"ר האגודה לזכויות החולה, שמוליק בן יעקב, הביע חשש כי הרצון לחיסכון כספי יבוא על חשבון המטופלים: "מהלך כזה חייב להיות בשיתוף ובמעורבות של האיגודים הרפואיים וארגוני החולים כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה ברמת הטיפול".
משרד הבריאות מסר בתגובה לישראל היום: "לאחר עבודת מטה ובחינת הנסיבות, גיבש המשרד מתווה זמני כדי לאפשר כניסה מהירה יותר של מספר מצומצם של תכשירים גנריים וביוסימילאריים נוספים לשוק. הוא מאפשר יבוא של תכשירים אלו בתנאי שהוגשו כבר לרישום ושעתידים, בסבירות גבוהה, להיות רשומים ומשווקים בישראל ממילא. מדובר בתכשירים שנרשמו ושמשווקים בפועל ברשויות מוכרות ומובילות בעולם. המתווה אינו מאפשר 'רישום אוטומטי' או יבוא תכשירים באיכות ירודה ממדינות עולם שלישי".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    תרופות גנריות
    רחל 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מענין כמה שוחד כסף קיבל ברסי
    סגור
  • 3.
    ממומן
    יהופצץ 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זו תגובה של המונופולים שעושים הכל למקסם את רוחיהם. יבוא מקביל של תרופות גנריות המאושרות על ידי גורמים כמו הFDA הוא הגיוני ביותר וטוב שמנכל משרד הבריאותפתח פתח זה. התוצאה תהיה הורדת מחירים של המונופולים
    סגור
  • 2.
    כבר התגלו
    חב 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעבר, חומרים מסרטנים בתרופות ממקורות מסויימים
    סגור
  • 1.
    מה שטוב לארופאים ולאמריקאים טוב לנו
    דורון 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המהלך ידפוק את בתי המרקחת הפרטיים. לא יכלו לעשוק אותנו יותר
    סגור