בריאות

כך תדעו אם הדיאטה אמינה או סתם גוזרים עליכם קופון

היום הבינלאומי ללא דיאטה: איך נזהה מי באמת מציע לנו תהליך קשוב ומי סתם משתמש במילים יפות כדי למכור לנו עוד דיאטה? ואיך אפשר בכל זאת להשתחרר מתכתיבי החברה שמקדשת רזון וחיה את תרבות הדיאטות?
הגר דקל | 
פתרון להשמנה (צילום unsplash)
כמה פעמים הרגשת לא מרוצה ממשקלך, והחלטת שזהו – די. מעכשיו ״אוכלים בריא״. החזקת שבוע, אולי אפילו חודש או שנתיים, אבל אז הגיע הרגע. נתקלת במאכל אהוב ומפתה שהצלחת במשך תקופה לאכול ממנו בכמות קטנה ממה שבאמת רצית, רק ״כדי לא להימנע״.
 
ואמרת לעצמך, "רק הפעם אני אקח את הכמות שאני רוצה וזהו״, אבל ברגע שאכלת אותו בכמות שבאמת חשקת בה כבר תקופה, נתקפת אשמה ורגשות מצפון. האשמה ורגשות המצפון הובילו למחשבה של ״אם כבר הרסתי אז עד הסוף״ ואחרי ״הפרי האסור״ עברת לעוד ועוד מאכלים שנמנעת או צמצמת בהם.
 
אחרי זה נשבעת שממחר, חוזרים לדיאטה ולא רק זה, אלא מקזזים את כל מה שאכלת, אבל התחושה מאתמול עוד קיננה בך ולא הצלחת לעצור בתקופה שאחרי וחלה עליה במשקל שהורדת, עד הפעם הבאה שהרגשת שדי.
 
אם התרחיש הזה מוכר לך - את.ה לא לבד. התרחיש הזה מתאר את מעגל הדיאטות. המעגל בו אנו לא מרוצים מגופנו, מחליטים על דיאטה, מחזיקים בה לתקופה מסוימת, מתקשים לעמוד בה וחוזרים לאכול כמו שאכלנו קודם ואף יותר כדי לפצות על כל החסכים, חוזרים למשקל הקודם וחוזר חלילה.
 
בדיוק לשם כך נקבע היום הבינלאומי להעלאת הסכנות שבדיאטה שמתקיים ב-6 במאי בכל שנה, יום זה נקרא ״יום ללא דיאטות״. 
 
את היום הזה ייסדה אישה אנגליה בשם מרי אוונס יאנג אשר החלימה ממחלת האנורקסיה ומציינים אותו מאז שנת 1992 היום הזה נועד לדבר על הסכנות שבדיאטות ולעודד קבלה של הגוף.
 
אבל, חשוב לנצל את היום הזה כדי לדבר על תופעה שהולכת וגוברת בשנים האחרונות – עקב תנועת ה״me too״ והbody positive"- ״ חלה מגמת שינוי בשיח שמעודדת קבלת מגוון סוגי גוף ובריאות בכל מידה. חברות הדיאטה זיהו את מגמה הזו והחלו להסוות את עצמן עם שיח מקבל וקשוב לכאורה כדי למכור את הדיאטה שלהן.
 
איך נזהה מי באמת מציע לנו תהליך קשוב ומי סתם משתמש במילים יפות כדי למכור לנו עוד דיאטה?
 
מצד אחד בפרסומת מוצגים מגוון סוגי גוף, אבל המוצר הנמכר מיועד ספציפית להרזיה. כלומר, החברה שמוכרת את המוצר לא באמת מאמינה בבריאות בכל מידה, אלא עושה בזה שימוש ציני כדי למכור את המוצר שלה.
 
התכנית מוצגת כתבנית שתאפשר לנו לאהוב ולקבל את עצמנו אבל מה הדרך שהם מציעים לעשות את זה בה? הרזייה כמובן. כלומר מבחינת מי שמוכר לכם את התכנית, אפשר לאהוב את עצמכם רק אם תרדו במשקל. זה בסדר לרצות לרדת במשקל אבל כשמתנים את האהבה העצמית במבנה גוף מסוים זה ההפך מהמהות של קבלה עצמית.
 
התכנית מדברת על ״איזון באכילה״ "ושמותר הכל״ מצד אחד, אבל מצד שני, מגדירה מזונות מסוימים כרעל או מגבילה אתכם מאוד בכמות האוכל שאתם יכולים לצרוך.
 
נעשה שימוש ציני במושגים מעולם הנון-דיאט. מושגים כגון ״אכילה אינטואיטיבית״ והקשבה לגוף הופכים גם הם ככלי להרזיה מבחינת תכנית הדיאטה.
 
אלו הם רק חלק מהסימנים שמי שנמצא מולך מנסה למכור לך דיאטה בתחפושת ולא אורח חיים בריא ומאוזן באמת, אך תעשיית הדיאטות והרזון הופכת מתוחכמת מרגע לרגע עד כדי כך שקשה לזהות מי באמת מוכר לנו תכנית שמעודדת הקשבה לגוף ומי מוכר לנו דיאטה מכובסת במילים יפות.
 
איך נזהה בכל זאת אם התכנית שאנו נמצאים בה היא תכנית דיאטה מצמצמת?
 
כשאת.ה יורד.ת במשקל מחזקים אותך וכשאתה עול.ה במשקל יורדים עליך או אומרים משפטים כמו ״לא נורא, פעם הבאה״, או מחזקים רק את הירידה שלך במשקל.
 
את.ה מרגיש.ה רעב.ה רוב היום ואין לך אנרגיות כמו שהיה לך בעבר.
 
העיסוק שלך באוכל עולה מעבר למה שהיה ואת.ה מתחיל.ה לפחד ממאכלים מסוימים ולא כי את.ה אלרגי.ת אליהם, אלא כי נאמר לך שהם אסורים
 
יש לך פתאום חשקים מוגברים למתוקים ומפעם לפעם יש לך התקפי אכילה בלתי נשלטים שלא היו בעבר.
 
איבדת את ההנאה שבאכילת המאכלים שאת.ה אוהב.ת כי כל אכילה כזו מלווה ברגשות אשם.
 
איך אפשר בכל זאת להשתחרר מתכתיבי החברה שמקדשת רזון וחיה את תרבות הדיאטות?
 
להבין שמי שמעיר לנו על הגוף מחזיק בעצמו ככל הנראה קשיים מול גופו.
 
ללמוד לקבל את גופנו כמו שהוא ולזכור מה היה כשלא קיבלנו אותו ומה עברנו במרדף האינסופי הזה.
 
להזין אותו באוכל שטעים לנו ומזין אותנו
 
להתאמן בשביל הגוף ובשביל הנפש ולא כדי לנסות לצמצם את הגוף. למצוא מה הספורט נותן לנו מעבר לנראות.
 
להקיף את עצמנו בא.נשים שעושים לנו טוב.
 
לצרוך תכנים שמקדמים בריאות ולא מתנים אותה ברזון או בצריכת מאכלים ספציפיים בלבד.
 
לגשת לדיאטנית קלינית המטפלת בא.נשים שרוצים לשקם את מערכת היחסים שלהם.ן עם הגוף והאכילה מבלי לנסות לשנות את גופנו או להימנע ממזונות שלא לצורך
<
מי ייתן וכל יום בחייכם.ן יהיה ללא דיאטה
 
הכותבת היא דיאטנית קלינית במרפאה לבריאות הנפש, מטפלת בהתנהגויות אכילה, אכילה רגשית ודימוי גוף, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה