בריאות

סוף עצוב: 1,500 לידות שקטות מתרחשות בישראל מדי שנה

לרגל חודש המודעות הבינלאומי ללידה שקטה: ארגון המיילדות בישראל מגיש עובדות מעודכנות של מיילדות מהשטח, אשר מלוות את התהליך הכולל פן רפואי, וגם טקסי פרידה ואבל
מערכת ice | 
לידה שקטה (צילום ארגון המיילדות בישראל)
לרגל חודש המודעות הבינלאומי ללידות שקטות: ארגון המיילדות בישראל מסביר: לידה שקטה היא ביטוי המתאר מצב רפואי של אובדן חיים של עובר לפני מועד לידתו אשר מקורו במונח הלועזי stillbirth המתייחס לשוני לעומת לידת תינוק חי, שלרוב בוכה עם לידתו. מנתוני ארגון הבריאות העולמי ישנן כמעט 2 מיליון לידות שקטות בעולם מדי שנה, ובישראל (עפ"י נתוני משרד הבריאות), כ-1,500.
על פי נתוני ה-CDC האמריקאי לידה שקטה שכיחה יותר בקרב נשים בעלות מאפיינים ספציפיים כמו, בנות 35 ומעלה, כאלו שמעשנות במהלך ההיריון, מתמודדות עם לחץ דם גבוה, סוכרת והשמנת יתר, וכן בהריון מרובה עוברים כגון שלישיה או רביעייה, או בקרב נשים שאצלן התרחש איבוד הריון קודם.

הודות להתקדמות הטכנולוגיה הרפואית פחתו מספר המקרים בארץ ובעולם. מבחינה גופנית, עבור האם, לידה שקטה היא לידה לכל דבר, הכוללת את כל התופעות הגופניות והכאבים מלווים אותה. כל אלו הופכים לדרמטיים יותר עקב הקושי הנפשי. להורים נולד ילד מת, מדובר באירוע טראומתי הגובה מחיר נפשי עצום. ההתמודדות והאבל על אובדן הילד נמשכים חודשים ואף שנים לאחר האובדן, גם כאשר נולדים תינוקות נוספים ובריאים.
לידה שקטה היא לרוב אירוע שההורים לא מצפים לו ונדרשים להתמודד עמו ללא הכנה מוקדמת. זו אחת הסיבות שהתמיכה והליווי הרציף על ידי מיילדת היא כל כך משמעותית. היא מכירה את שלבי התהליך, נמצאת בפועל עם היולדת בזמן הלידה, ובעלת הכשרה לתמיכה פיזית ורגשית ביולדת ובני המשפחה .
גם מהפן הרפואי היולדת זקוקה למעקב וניטור על מנת להימנע מסיבוכים אפשריים בהתאם לנסיבות ידועות סביב אירוע האובדן, של זיהום או מחלות אימהיות. אירוע של לידה שקטה מחייב גם תיאום בין גורמים טיפוליים שונים - דבר עליו אמונה המיילדת.
לאחר שלב הבשורה הקשה, לרוב בני הזוג לא יודעים מה התהליך הצפוי להם. המיילדת מציגה את האפשרויות השונות הקיימות לקידום תהליך הלידה, בהתאם לגיל ההיריון, ההיסטוריה המיילדותית של האישה, מצבה הבריאותי הנוכחי ומדיניות בית החולים. בני הזוג בוחרים את הדרך המתאימה להם והמיילדת מלווה אותם תוך תמיכה פיזית ורגשית, דאגה להקלת הכאב הפיזי, שמירה על פרטיות היולדת וביצוע הדרכה וליווי המשכי על פי השלב בו הם נמצאים.
בחדרי הלידה בהן עובדות חברות ארגון המיילדות בישראל פיתחו מודלים שונים שמטרתם לסייע ולתמוך בשלבי האבל השונים. כך למשל לצד תהליכי הפרידה וההחזקה של התינוקות בהלל יפה ובקפלן מבצעים צילומים לתינוק ומעניקים אותו להורים שרוצים בכך, בשיבא מכינים עבור ההורים טביעת רגל של התינוק על גבי נייר ובמרכז הרפואי לגליל מכינים קופסת זיכרון המכילה פריטים שונים.
לאחר הלידה בני הזוג יקבלו מידע והנחיה מהמיילדת לגבי האפשרויות העומדות לרשותם בהקשר להסדרי הקבורה. על פי הנחיות משרד הבריאות, כאשר הלידה השקטה מתרחשת לאחר השבוע ה-22 להריון, לבני הזוג יש הזכות לבחור אם לקחת על עצמם את סידורי הקבורה, לרבות לקיחת הגופה עמם לצורך זה, או להעביר את הטיפול לבית החולים ומשם לחברות קבורה.
בישראל, אישה שילדה בלידה שקטה משתחררת מבית החולים כעבור 36 שעות והיא זכאית לחופשת לידה ככל יולדת. לידה שקטה לאחר השבוע ה-22 להיריון מזכה את היולדת במענק אשפוז, במענק לידה ובדמי לידה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה