בריאות

מונע סרטן ומסייע בירידה במשקל: זה הפרי שאתם חייבים להכניס לתפריט

האתרוג, אחד מארבעת המינים הפך לאחד הסמלים הבולטים ביותר של חג הסוכות.  רבים לא יודעים שהוא מכיל סגולות רפואיות רבות בהן: סיוע בירידה במשקל, מניעת מחלקת האנמיה, סיפוק הגנה מפני מחלת הסרטן ועוד. ענבל מרקוביץ וימן דיאטנית קלינית באסותא, חושפת למה אתם חייבים לצרוך את הפרי גם אחרי צאת החג
מערכת ice |  1
פירות וירקות (צילום פלאש 90/ הדס פרוש)
חג הסוכות בפתח וברכה על ארבעת המינים אתרוג, לולב, הדס וערבה היא אחת המצוות המרכזיות של החג. נטילת ארבעת המינים מסמלת את הקשר של החג אל הטבע ואל ארץ ישראל, והיא בעלת משמעויות הקשורות לאחדות העם ולחיבור בין חלקיו, נושא כל כך חשוב ורלוונטי לימינו כעת.
הפעם, נתמקד באתרוג שהוא אחד מחמשת פירות ההדר המזכיר במראהו את הלימון אך יש לו קליפה עבה ומחוספסת יותר ופטמה בראשו. האתרוג מוזכר עוד בתנ"ך ומיוחסים לו סגולות בריאותיות רבות, הכוללות, חיזוק מערכת החיסון, שיפור בריאות הלב, מניעת סרטן ועוד.

אתרוג, קרדיט: shutterstock
בריאות מערכת הלב וכלי הדם.
האתרוג, עשיר בוויטמין C התורם לחיזוק דפנות הלב והרחבת עורקיהם ובכך מפחית את הסיכון להתקפי לב, טרשת עורקים ושבץ. האתרוג גם מהווה מקור טוב לסיבים תזונתיים שצריכתם מפחיתה ערכי כולסטרול בדם. הפרי גם מכיל מגנזיום ששומר על חוזק שרירי הלב וחוסנם, ואשלגן גורם לכך שלחץ הדם יישאר תקין ולא יעלה בצורה חדה. בנוסף, הוא מהווה מקור לנוגדי חימצון כמו פוליפנולים המסייעים בהגנה על התאים מפני נזקי חמצון ומפחיתים את הסיכון למחלות לב.
בריאות השלד:
האתרוג מכיל כמויות גבוהות של המינרל אשלגן, וכן כמויות קטנות של סידן ומגנזיום שחיוניים לבריאות השלד והשיניים.
שמירה על בריאות הכליות:
האתרוג מכיל חומצה ציטרית שהיא תרכובת אורגנית הנמצאת בפירות הדר למיניהם. באתרוג היא נוכחת בכמויות מכובדות במיוחד. לחומצה הזו יכולת להיקשר אל מצבורי סידן הנמצאים בגוף, ולנקותם מגופנו. התכונה הזאת מצוינת עבור חולים הסובלים מתופעת האבנים בכליות - הנוצרת לרוב בעקבות הצטברות יתר של סידן בכליות.
מסייע למערכת העיכול:
הסיבים התזונתיים שבאתרוג יעילים בשיפור תהליכי עיכול, ומסייעים למנוע צרבת, גזים, נפיחות ועצירות. הסיבים מסייעים גם לוויסות רמות הסוכר בדם.
חיזוק המערכת החיסונית:
הוכח כי האתרוג הוא בעל פעולה אנטי דלקתית, ויכול לשמש כחומר חיטוי ואף לרפא כלי דם בזכות חומר מיוחד בשם naringenin אותו הוא מכיל. בנוסף, היות ועשיר בויטמין C נוגד חימצון עוצמתי שמסייע למערכת החיסון אל מול חיידקים ווירוסים, צינון ושפעת.
מספק אפקט מגן מפני מחלת הסרטן:
מחקרים חדשים שנערכו בתחום הוכיחו כי לחלק מהחומרים שבאתרוג יש פוטנציאל לעיכוב צמיחת תאים סרטניים ואף לחידוש תאים בשל תכולת הפקטין הגבוהה שבקליפתו. הפקטין מוכר כרכיב חיוני להתמודדות ומניעה של סרטן הערמונית.
מניעת מחלת אנמיה:
אנמיה מחוסר ברזל היא תופעה די נפוצה שלרוב נגרמת אם לא צורכים מספיק ברזל בתזונה. באתרוג אמנם יש מעט ברזל, אך צריכת הפרי יכולה לסייע במניעת אנמיה בעיקר משום שהוא מכיל כמות גדולה של וויטמין C וכן חומצה ציטרית – שני רכיבים המשפרים משמעותית את  ספיגת הברזל בגוף.
עוזר בירידה במשקל:
באתרוג יש כמות לא מבוטלת של פקטין – סיב תזונתי מסיס במים בעל יתרונות בריאותיים. כאשר הפקטין בא במגע עם הנוזלים בקיבה, הוא מתנפח ותורם לתחושת שובע וכתוצאה מכך, להפחתת כמון המזון בארוחות.
בנוסף, הפקטין מאט את הספיגה של סוכרים ועמילנים מהמעי אל מחזור הדם, והשפעה זו מסייעת לווסת ולאזן את רמות הסוכר. מחקרים ראשוניים אף מצביעים על כך שהרכיבים הפוליפונולים שבפרי עשויים לסייע בשמירה על המשקל ולמנוע הצטברות של שומן ברקמה.
סגולה לפריון ולידה קלה:
בכתבים יהודיים רפואיים עתיקים האתרוג נחשב לבעל סגולות הקשורות לפריון זכרי ונקבי כאחד, בפרט כסגולה לעקרות. עוד מאמינים, כי כשאישה הרה אוכלת ריבת אתרוגים אחרי החג, זוהי סגולה ללידה קלה ומהירה.
*הכותבת היא ענבל מרקוביץ וימן, דיאטנית קלינית באסותא מרכזים רפואיים
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא מוכרים אתרוגים בסופר (ל"ת)
    ציפי 10/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור