בריאות

מחקר חדש ומפתיע: זה הגורם שמסייע בשיפור ההתאוששות מהתקף לב

מחקר שהוצג בעבודת דוקטורט בפקולטה לרפואה בטכניון, קובע כי הפעלת מערכת החיזוק או התגמול במוח עשויה לשפר את ההתאוששות מהתקף לב. המחקר עסק במערכת התגמול המופעלת במצבים רגשיים חיוביים, לדוגמה כתוצאה מציפייה לגמול חיובי, תחושת מוטיבציה ותקווה

מערכת ice | 
התקף לב (צילום Pexels / Pixabay)
מחקר שהוצג בעבודת דוקטורט בפקולטה לרפואה בטכניון ופורסם בכת העת "Nature Cardiovascular research", בחן את הקשר בין הפעלת מרכז התגמול במוח לבין הסיכויים להתאושש מהתקף לב
מערכת החיזוק או מערכת התגמול היא מכלול המבנים והמסלולים העצביים במוח שיוצרים תחושה של עונג בתגובה לגירויים מסוימים.  מערכת החיזוק היא חלק מן המערכת הלימבית, החלק הקדום יותר של המוח האנושי.
על פי ממצאי המחקר, הפעלת מערכת החיזוק או התגמול במוח יכולה לשפר את ההתאוששות מהתקף לב. המחקר עסק במערכת התגמול המופעלת במצבים רגשיים חיוביים, לדוגמה כתוצאה מציפייה לגמול חיובי, תחושת מוטיבציה ותקווה. 
במסגרת המחקר, הנושא נבדק על עכברים ונמצא כי הפעלה של מערכת זו משפרת את תהליך ריפוי הלב לאחר התקף לב. עוד ציינו החוקרים, כי ערכת התגמול פועלת בדרך כלל באמצעות הפרשת דופמין מתאי עצב באזור הטגמנטום הגחוני במוח (VTA).
במידה ומתקיימת ציפייה לאירוע חיובי, מערכת החיזוק מפעילה את תאי העצב באזור. לטענת פרופ' אסיה רולס, החוקרת השפעות פסיכוסומטיות, במהלך המחקר ניתן היה להבחין כי המעורבות המינורית של החוקרים באזור מערכת התגמול הובילה להתרחשותם של מספר תהליכים בגוף. 
"ההתערבות היזומה באזור מערכת התגמול שיפרה את התגובה החיסונית באזור הלב שנפגע בעקבות אוטם שריר הלב, הפחיתה תהליכי הצטלקות של הלב, דבר הפוגע ביכולת ההתכווצות של הלב, הגבירה היווצרות של כלי דם חדשים וכפועל יוצא שיפרה את התכווצות הלב".
לטענתה, אותן השפעות חיוביות מתקיימות באמצעות השפעתו של חלבון (C3), חלק ממערכת החיסון אשר מופרש מהכבד. "כך נראה שמסר שנשלח מהמוח השפיע על כמה תהליכים שחוברים לשיפור המשמעותי שראינו בהתאוששות מפגיעה בלב", ציינה ד"ר רולס. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה