בריאות

הפתרון לפוסט טראומה? זה הטיפול החדשני שהחל על חיילים בישראל

בעקבות הצבעת פאנל מייעץ של ה-FDA נגד תמיכה בשימוש ב-MDMA לטיפול בפוסט טראומה, מבהירה ד"ר אנה הרווד גרוס, מנהלת יחידת המחקר במטיב – המרכז הישראלי לפסיכוטראומה: "החששות הללו עיצבו את יעדי המחקר שלנו והיוו את הבסיס לניסוי שהתחלנו במרץ". אז מה כולל הטיפול והאם הוא יעזור בבעיית הפוסט טראומה?
מערכת ice |  1
כוחות צה"ל בעזה (צילום דובר צה"ל)
בעקבות הצבעת פאנל מייעץ של ה-FDA נגד תמיכה בשימוש ב-MDMA לטיפול בפוסט טראומה, תוך התייחסות למחקרים מהעבר על הטיפול בטענה שהם פגומים, מבהירה ד"ר אנה הרווד גרוס, מנהלת יחידת המחקר במטיב – המרכז הישראלי לפסיכוטראומה: "החששות הללו עיצבו את יעדי המחקר שלנו והיוו את הבסיס לניסוי שהתחלנו במרץ".
בארגון מטיב, מהבודדים בישראל המבצעים מחקרים סביב הטיפול ב-MDMA, החלו בחודש מרץ האחרון במחקר מקיף של הפוטנציאל לטיפול אפקטיבי בפוסט טראומה עם ובלי הסיוע של מה שמוכר כסם פסיכדלי, ה-MDMA. המחקר מתוכנן להימשך ארבע שנים ולהקיף כ 60 חיילי צה"ל.
"בעיה מרכזית אחת שהפאנל של ה-FDA ציטט היא שהמשתתפים במחקרים בעבר ידעו מראש אם קיבלו MDMA או פלצבו", מסבירה ד"ר הרווד גרוס. "העובדה שידעו כי קיבלו את התרופה עשויה היתה לגרום למשתתפים לצפות כי היא תעזור להם. כמו כן המשתתפים במחקרים הקליניים קיבלו גם צורות שונות של פסיכותרפיה, שתפקידה לא נמדד ספציפית בתוצאות".
במסגרת המחקר בו החלו במטיב, מציעה ד"ר הרווד גרוס כי במקום להשתמש בפלצבו, אפשר להעניק לחלק מהמשתתפים טיפול אינטנסיבי, SEA-IT, המקביל לטיפול המוצע למשתתפים המקבלים MDMA ומשתפר עם אלמנטים מטיפולים שנוסו במטיב ומצאו כאפקטיבי ויעיל לטיפול בפוסט טראומה צבאי.  לדבריה, גישת "הכל מלבד התרופה" מאפשרת השוואה זו, תוך שהיא מציעה למשתתפים את היתרון של טיפול אינטנסיבי וחדשני.
"המחקר שלנו בנוי על תוצאות מרשימות מקבוצת הפלציבו. במחקרים הקודמים וכנגד הדיווחים השבוע, ראינו את תוצאות המרשימות של קבוצת הפלציבו כדוגמה חיובית כשהמסגרת, לצד הטיפול המאוד מקיף ומחזיק והטכניקות הטיפוליות תורמות לטיפול בטראומה בנוסף לתוספת של הMDMA-. יתר על כן, בנוסף לגישת SEA-IT, הטיפול המוצע בשילוב עם MDMA מוסדר וניתנת הכשרה למטפלים באמצעותו על ידי  MAPS ישראל וחברת Lykos".
עוד הוסיפה ד"ר הרוואד גרוס: "למרות שאנו נרגשים מהפוטנציאל לאפשרויות הטיפול החדשות לחיילים משוחררים הסובלים מ-PTSD ולאוכלוסייה הישראלית הרחבה יותר, אנחנו בשום פנים ואופן לא דוגלים ב-MDMA כפתרון נקודתי וניגשים למחקר מתוך נכונות לחקור את הפוטנציאל החיובי והשלילי של תוצאות הטיפולים האינטנסיביים האלה, עם ובלי הסיוע של ה-MDMA. במטיב יש צוות מגוון של מומחים קליניים ומדעיים שמובילים את המחקר שלנו, רובם ללא קשר קודם לחומרים פסיכדליים".
ד"ר אנה הרווד גרוס (צילום: יח"צ)
מטיב, שהוקם לפני  35 שנה על ידי פרופ' דני ברום, מציע לצד ביצוע מחקרים לפיתוח שיטות מבוססות ראיות לטיפול בטראומה, טיפול למבוגרים וילדים, תוכניות לבניית חוסן אישי וקהילתי מול טראומה, והדרכה בטיפול בטראומה לאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הסתובבתי שנה באוסטרליה על אופנוע והטראומה עברה
    sho 06/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הובחנתי כפוסט טראומתי אחרי הקרב על הבופור והבנתי שבארץ לא רוצים לעסוק בטיפול וכמובן רפוי לא בא בחשבון אז עפתי מפה והתנתקתי לשנה של סיבוב גדול לבדי ואין פסיכולוג טוב מזה בשבילי. שווה לנסות
    סגור