בעולם

האם סין תקרוס כלכלית כבר בשנה הבאה ותגרור איתה את כל העולם?

עם התמוטטות תחום הנדל"ן הסיני, אשר ייצג 30% מהתמ"ג של המדינה, המדינה מתקרבת למיתון. האם סין עומדת לחוות את משבר 2008 שלה?
שרון בירקמן | 
יחסיה הבינלאומיים של סין (אילוסטרציה) (צילום shutterstock)
אפילו הנתונים הרשמיים שיוצאים מסין מתקשים להסתיר את ההאטה שחווה כלכלת המדינה. הצמיחה בתמ"ג ברבעון השני של 2024 הגיעה ל-3.2% בלבד, רחוק מהמטרות השאפתניות של הממשלה הסינית. מכירות הקמעונאות תקועות. המספר שמדאיג את מנהיגי סין במיוחד הוא שיעור האבטלה בקרב הצעירים: 21%, אחד מתוך חמישה צעירים מובטל. בינתיים, שוק המניות הסיני מתקרר. מדד CSI 300 איבד כמעט 7% מאז תחילת השנה ונראה שהוא בדרך לשנה רביעית רצופה של ירידות. זאת, בעוד השוק הגלובלי מתאושש.
הסקטור המשפיע ביותר על הכלכלה הסינית הוא הנדל"ן, כמעט 30% מהתמ"ג הסיני. התפוצצות בועת הנדל"ן, שהחלה ב-2021 בעקבות הגבלות שהטילה הממשלה, גרמה לו להתמוטט. המטרה היתה ראויה: להגביל את החובות של היזמים שבנו ערים שלמות  - שלא הצליחו למשוך תושבים. התוצאה: מאות אתרי בנייה שהפסיקו לעבוד וחברות רבות שפושטות רגל.

תגובת שי ג'ינפינג למשבר המונומנטלי היתה להעביר משאבים מהנדל"ן לייצור מתקדם.  שי חולם על סין טכנולוגית המייצרת משרות בעלות פריון גבוה, עצמאית מול הלחצים מארצות הברית.
כל הסימנים למיתון נוכחים בסין. האינפלציה שלילית כבר מספר חודשים. שיעורי הריבית הנומינליים ירדו. המשבר בנדל"ן החליש את מערכת הבנקאות של המדינה, אחרי שבנקים מקומיים העניקו הלוואות אסטרונומיות ל"כלי המימון של השלטון המקומי". ההלוואות היו מגובות בערך הקרקע והפכו למסוכנות מאוד, הבנקים נחלשו והפחיתו את מתן ההלוואות החדשות.
אפקט העושר השלילי דוחף את המשפחות לחסוך. הנדל"ן היה הנכס העיקרי של הסינים. ירידת הערך הופכת את מחזיקי הנדל"ן ליותר זהירים בהוצאות. לא רק זה -  חוסכים השקיעו במוצרי ניהול עושר שמגובים בנדל"ן, ערכם עכשיו מתמוטט.
הדפלציה מחמירה את בעיית החוב. עם ירידת ההכנסות והמחירים, נטל ההחזרים האמיתי גדל, מה שדוחף משקי בית וחברות להפחית עוד יותר את הוצאותיהם ומניע את המעגל הדפלציוני.
נוכח המצב רוב הכלכלנים הסינים קוראים לתוכנית תמריצים מסיבית ממוקדת בצריכה. בקצרה, הם רוצים שהממשלה תעודד אנשים לצרוך. אבל הממשלה המרכזית מהססת. אתגר הצריכה הופך למשמעותי יותר עקב הזדקנות האוכלוסיה. בני 50 ומעלה החוסכים לפנסיה מודעים לכך שתמיכת הילד היחיד שלהם לא תספיק להם על מנת להזדקן בכבוד. מדיניות הילד היחיד אמנם שלטה בגידול הדמוגרפי אך כעת פוגעת בכלכלה הסינית. החסכונות, שהושקעו בעיקר בנדל"ן, הולכים ומתכווצים. בני ה-50 פלוס לא נלהבים לצרוך על חשבון החסכונות המתדלדלים; תוכנית תמריצים צרכנית רחבה מאוד היתה נחוצה. 
אפשרות אחרת היא לטפל בגורמים לשיעור הביקוש הנמוך. זה ידרוש הקצאת הון מחדש לבנקים כדי לנקות את מאזני החשבונות ולהחיות את האשראי. גם כאן המנהיגים הסינים מהססים.
השילוב של צעדי תמריצים וחילוץ בנקים הוא זה שאיפשר לארצות הברית להימנע ממיתון של עשור לאחר משבר 2008 ולמרות התחזיות השחורות, הכלכלה האמריקאית חזרה לצמיחה כבר ב-2012.
ללא שינוי רדיקלי במדיניות הכלכלית, סין עלולה לחוות תקופה ארוכה של צמיחה מדשדשת. למיתון בסין העלולות להיות השלכות משמעותיות, הן לכלכלה העולמית והן ליציבות הפוליטית של המשטר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה