בעולם

שני מיליארד דולר: מה עומד מאחורי הקשר בין ג'ארד קושנר והסעודים?

יורש העצר מוחמד בן סלמאן שואף לצמצם את התלות של ערב הסעודית בנפט ולגוון את כלכלת המדינה. במקביל, הוא שואף לשפר את תדמית הממלכה באמצעות השקעות אסטרטגיות בנכסים מערביים. הכלי המרכזי: קרן ההשקעות הציבוריות של המדינה, שיצאה בשנים האחרונות במסע השקעות מגוון וחסר תקדים
מערכת ice |  1
מוחמד בן סלמאן (צילום shutterstock, freepik)
קרן ההשקעות הציבוריות של ערב הסעודית (PIF), בראשות יורש העצר מוחמד בן סלמאן, יוצאת למהלך גלובלי נרחב במטרה לשנות את כלכלת הממלכה ולהפחית את התלות בנפט. בן סלמאן קיבל ב-2015 שליטה מלאה על הקרן, שהוקמה בשנת 1971, ומאז הפך אותה לחוד החנית במימוש תוכנית "חזון 2030", תוכנית אסטרטגית מקיפה שיעדיה הפחתת התלות בנפט ושדרוג הכלכלה הסעודית על ידי פיתוח תחומים שונים כגון תיירות, טכנולוגיה, תעשייה ושירותים. 
בין ההשקעות הבולטות של הקרן ניתן למצוא את אובר, בה השקיעה 3.5 מיליארד דולר, ואת התמיכה הגדולה של 45 מיליארד דולר בקרן החזון של סופטבנק, איתה, כזכור נרשם גם ההפסד על WeWork של היזם הישראל אדם נוימן. הקרן רכשה 60% מחברת המתחרה של טסלה, לוסיד, והפכה לבעלת רוב בחברת המציאות הרבודה מג'יק ליפ. 
הקרן השקיעה מיליארדי דולרים בליגת הגולף LIV, רכשה את קבוצת הכדורגל הבריטית ניוקאסל יונייטד ב-415 מיליון דולר ותמכה בקרן התשתיות של בלקסטון בעשרים מיליארד דולר. ביוני האחרון הקרן גם הרחיבה את אחזקותיה בנמל התעופה הית'רו בלונדון, מהנמלים הגדולים והחשובים בעולם.

האסטרטגיה של הקרן היא להפוך את ערב הסעודית לכלכלה גלובלית בעלת נראות גבוהה והערכה בינלאומית, אמר פרופסור סטיבן הרטוג מבבית הספר לכלכלה בלונדון ל"ביזנס אינסיידר". השקעה במותגים בפרופיל גבוה מסייעת לקרן להגיע לנראות במערב.
למרות סכומי העתק והתמיכה של האיש החזק בממלכה, לא הכל נוצץ בקרן, עם השקעות שנאבקות על חייהן. לוסיד מתמודדת עם שיעור צריכת הון גבוה וירידת ביקוש לרכבים חשמליים, מה שאילץ את הקרן להוסיף 1.5 מיליארד דולר להשקעותיה בחברה. למרות השקעה של 750 מיליון דולר במג'יק ליפ מתחילת 2023, כך על פי דיווחים בבריטניה, גם היא מתקשה להפוך את משקפי המציאות הרבודה למוצר צריכה בסיסי. לדברי הרטוג, מדובר בסיכון מחושב בהשקעה בתחומים חדשים: "מה שחשוב הוא לא כישלונות פרטניים אלא הביצועים של תיק ההשקעות הכולל".
חלק מהאסטרטגיה של הקרן הוא לרכוש השפעה פוליטית, אומרים במרכז לדמוקרטיה במזרח התיכון, ארגון בינלאומי הפועל לקידום הדמוקרטיה וזכויות האדם באיזור. לצד רווחים כלכליים, הקרן פועלת לשפר את תדמית הממלכה באמצעות מה שמכנים במרכז  "כביסה לבנה" - השקעה בנכסים בולטים במדינות אחרות. ההשקעות האסטרטגיות של הקרן מאפשרות לערב הסעודית למזער את ההשפעות השליליות של מהלכים שנויים במחלוקת, כמו המלחמה שהיא מנהלת בתימן.
האסטרטגיה הזו מצאה את עצמה תחת זכוכית מגדלת כשהקרן השקיעה שני מיליארד דולר בקרן אפיניטי של ג'ארד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ לשעבר ונשיא ארצות הברית ובתגובה נפתחה חקירה של הסנאט שבמרכזה הטבות שקושנר עשוי היה לקבל בעקבות ההשקעה. החשש שעולה מהפרשה הוא שהקרן, כמו גם קרנות אחרות ממדינות זרות, עלולות להשתמש בכספים כדי להשפיע על אנשים פוליטיים.
מהקרן לא נמסרה תגובה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    טוב שלא הבנתי כלום מכל הבלה בלה (ל"ת)
    חיים 09/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור