השוק

להגדיל את הכנסות המדינה מבלי להכביד על בעלי העסקים

המאבק ההכרחי והצודק באמצעות העמקת גביית המס מהפעילות הלא מדווחת, יאפשר למדינה להגדיל את הכנסותיה ללא הטלת מס נוסף, מבלי להכביד על בעלי העסקים המדווחים ומשלמים מס כחוק, ואולי יביא אפילו להקטנת נטל המס
עו"ד אחמד איאד |  1
אחמד איאד (צילום פרטי)
החל מ-1 באפריל 2024, יושק השימוש במודל "חשבוניות ישראל", כחלק מהאמצעים שבהם החליטה רשות המסים לנקוט כדי לצמצם ולמגר את תופעת השימוש בחשבוניות מס פיקטיביות. מודל זה הוכנס בהתאם לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2023 ו-2024) אשר קבע כי החל מ-1 בינואר 2024, תנפיק רשות המסים באמצעות מערכת מקוונת, מספרי הקצאה לחשבוניות מס המונפקות ללקוחות הרשומים כעוסק מורשה. הרגולציה החדשה תדרוש בשלב הראשון את אישור רשות המיסים לכל חשבונית מס מהעברות בין עסקים בהיקף של 25,000 ₪ ומעלה, ובהמשך, ובאופן הדרגתי עד שנת  2028, על כל חשבונית מעל 5,000 ₪. מודל זה אמור למנוע מבעל עסק קיזוז מס תשומות האסור בניכוי באמצעות חשבונית מס פיקטיבית, ויאפשר לקזז מס תשומות רק בהתאם למספרי ההקצאה שיתקבלו ממודל חשבוניות ישראל.
בשל המלחמה דחתה רשות המסים את יישום המודל לחודש אפריל אך גם מועד זה אינו ריאלי בשל העובדה שעסקים רבים עדיין סובלים מהשלכות המלחמה ובחלק גדול מהם קיים מחסור בעובדים. בנוסף, המודל החדש מביא איתו שינוי משמעותי שיש ללמוד ולהתכונן אליו. בלתי אפשרי ולא נכון יהיה להחדיר למשק שינוי בהיקף כזה כאשר עסקים רבים נמצאים במשבר. לכן, למרות חשיבותו הרבה של המודל, על רשות המסים להתחשב במצב המיוחד של המשק ולתת דחייה נוספת ליישומו.
כדי להבין את הצורך במודל זה, די לעיין בהערכה של ה-OECD אשר לפיה, היקף ההון השחור מגיע ל-20% מהתוצר, ומכיוון שמדובר בהון שמקורו בפעילות כלכלית שאינה מדווחת לרשות המסים, קופת המדינה נפגעת. כמו כן, המודל אמור למגר את תופעת השימוש בחשבוניות מס פיקטיביות, שעסקים מקזזים באמצעותן מס תשומות בצורה לא חוקית, מה שמפחית את תשלומי המע"מ שעליהם להעביר לקופת המדינה ובמקביל להקטנת ההכנסה החייבת במס. הנזק המוערך משימוש בחשבוניות מס פיקטיביות בשנה עומד על כ-6 מיליארד ₪, סכום שממחיש את הנזק המשמעותי לקופת המדינה.
מאבקה של רשות המסים בהון השחור היא מוצדקת והכרחית, ועם זאת יש לבדוק את מחיר סגירת הפרצה. זאת כי בדרך כלל חלק נכבד מהמחיר מוטל על העסקים המדווחים כחוק, כגון באמצעות הרחבת הדיווחים והעמקתם. אולם עסקים קטנים ובינוניים אשר האמצעים שלהם מוגבלים, יתקשו להתמודד עם המגמה המתמשכת בהרחבת היקף הדיווח. ולכן המינימום הנדרש כיום בשל המצב המיוחד של בעלי העסקים, הוא דחיית יישומו של המודל החדש, לפחות לבעלי עסקים עד מחזור מסוים והחלתו בשלב זה על עסקים עם מחזור כספי גבוה יותר שמסוגלים להתמודד בצורה טובה יותר עם הרחבת הרגולציה. כמו כן, לצד המאבק המוצדק בהון השחור, יש להפחית את עומס הבירוקרטיה מעסקים המדווחים כחוק.
לסיכום, הזינוק בגירעון בתקציב כתוצאה מהגידול בהוצאות הממשלה, לצד הקיטון הדרמטי בהכנסות המדינה ממסים, מחייב את רשות המסים להגביר את פעילותה להגדלת הכנסות המדינה ממסים. זאת בעיקר באמצעות העמקת הגבייה מההון השחור וצמצום השימוש בחשבוניות מס פיקטיביות. המאבק ההכרחי והצודק באמצעות העמקת גביית המס מהפעילות הלא מדווחת, יאפשר למדינה להגדיל את הכנסותיה ללא הטלת מס נוסף, מבלי להכביד על בעלי העסקים המדווחים ומשלמים מס כחוק, ואולי יביא אפילו להקטנת נטל המס.
הכותב: אחמד איאד, רו"ח, עו"ד, המכללה האקדמית ספיר
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    איש חכם רב אשכולות.. אין עליך איאד (ל"ת)
    מיטל 02/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור