השוק

דירוג ההנפקות: זו החברה שגייסה הכי הרבה כסף בינואר

על שוק האג"ח עובר תהליך מעניין, הממשלה מגייסת סכומים אסטרונומיים ומחייבת את החברות הציבוריות להתחרות איתה; ובכל זאת, המוסדיים עם הרבה כסף מזומן מתחרים  על כל הנפקה, בטח הטובות שהן; דירוג ההנפקות לחודש ינואר
ניצן כהן | 
רונית הראל בן זאב (צילום אסנת רום)
עולם החוב עובר תהליך מעניין. אם היה ברור לכולנו שיש מחיר כלכלי למלחמה הרי שאחד המחירים האלה אמור לקבל ביטוי בתשואות האג"ח וזה אומר שבאופן עקרוני הריביות שכל אחד ואחת מאיתנו ישלמו על החוב שלהם דווקא תלך ותעלה. 
אבל בתהליך הזה יש עוד צד והוא המשקיעים המוסדיים. הם מלאים בכסף וכל עוד שוק העבודה ימשיך לגלות חוזקה, הרי שהם  יצטרכו  למצוא מפתרון סביר לעודפי המזומנים שלהם. כאן נכנסת למשוואה הממשלה.
כשהממשלה נכנסת לשוק עם גיוסים שיכולים להגיע עד לסוף השנה לרמה של 100 מיליארד שקל נטו, הרי שזה מהווה פתרון משביע רצון לעודפי המזומנים של המוסדיים, מה שמשאיר את העודפים שמופנים לסקטור העסקי לקטנים מידיי וזה יוצר תחרות שהיא לא תמיד בריאה.
עכשיו שימו לב היטב למה שקרה בחודש ינואר. הממשלה גייסה בשוק 19 מיליארד שקל והחברות עצמן גייסו כ-13 מיליארד שקל. המגייסות הגדולות של החודש היו בנק דיסקונט, מקורות ובזק. מה שזה מלמד זה שבשלב הזה של הדברים השוק פתוח במחירים סבירים רק לחברות הגדולות. החברות הקטנות  יאלצו, ככל הנראה לשלם יותר כדי להתחרות במבנה שוק כזה.
ב-S&P  מעלות אומרים  שמבחינת מרווחי הסיכון, "לאחר הזינוק במרווחי הסיכון עם פרוץ המלחמה, אנו רואים ירידה וחזרה לתשואות אגח שנצפו בתחילת 2023 בקבוצת ה-ilAA וה- ilA. בשלב זה, נראה שמרווחי הסיכון בשוק אינם משקפים תרחיש של מערכה משמעותית בצפון.
"המגמה של ירידת מרווחי הסיכון החל מנובמבר 2023 זהה למגמה שאנו רואים במדדי האג"ח בארהב ובאירופה (תשואה ל- 10 שנים), וזאת על אף עליית הסיכונים הגיאופולייטים בישראל ובעולם. ניתן ליחס את הירידה במרווחים בעיקר להסכמה בשווקים השונים כי הבנקים המרכזיים בעולם יחלו בהורדות ריבית בשנת 2024.
"יחד עם זאת, ישנו טווח רחב של ציפיות לגבי העיתוי, ההיקף והקצב של ירידות הריבית, מה שיגביר את התנודתיות. מבחינה דירוגית, ירידה של מרווחי הסיכון בשוק ההון תומכת בנגישות חברות למקורות מימון מגוונים ובשיפור עלות המימון, וממתנת במקצת את עליית הסיכונים הגיאופוליטיים וההשפעות השליליות של המלחמה" הם אומרים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה