השוק

בנק מזרחי טפחות: זו הסיבה שבנק ישראל לא יוריד את הריבית

יוני פנינג, אסטרטג שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, התייחס להחלטה של הבנק האירופאי ECB להותיר את הריבית על 4%, ולסיכויים של הורדת ריבית בהחלטות הקרובות בישראל ובארצות הברית
מערכת ice | 
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)
יוני פנינג, אסטרטג שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, התייחס היום (חמישי) להחלטה של הבנק האירופאי ECB להותיר את הריבית על 4%, ולסיכויים של הורדת ריבית בהחלטות הקרובות בישראל ובארצות הברית.
"הותרת הריבית ללא שינוי על ידי ה-ECB הייתה צפויה בשוק. גם הערכות שאולי עלו פה ושם בשבועות האחרונים, שהבנק יקדים את הפד, זכו למקלחת צוננת מהתבטאויות של בכירים בבנק, ובכלל זה נשיאת הבנק לגארד.
ואכן, אינפלציה שנתית של קרוב לשלושה אחוזים, מה עוד שרובה נובע מהשפעת "אפקט בסיס", היא רחוקה מיעד הבנק. כנ"ל, גם אינפלציית ליבה שעומדת, עדיין, על רמת 3.4%, ואינפלציית מזון של 6.1% לבדה צפויות להתגלגל למחירי השירותים ביבשת בחודשים הבאים.
מנגד, כבר בשלב הנוכח ניכר כי השילוב של ריביות גבוהות, יחד עם אותם מחירי אנרגיה שהרקיעו בשל המלחמה באוקראינה, נותנים את אותותיהם בצרכן האירופאי. לדוג', השבוע נתבשרנו כי מדד אמון הצרכנים האירופאי העמיק עוד בטריטוריה השלילית שלו. המכירות הקמעונאיות ביבשת, כנ"ל, מדשדשות מזה תקופה. גם צד ההיצע האירופאי נמצא עדיין בטריטוריה שלילית. חלק מזה נובע כמובן מהפגיעה האחרונה בשרשראות האספקה העולמיות, בשל תקיפות החות'ים. אבל נראה שחלק הוא גם תוצאה של ביקושים נמוכים יותר.
למרות אי ההפתעה היום, נעריך כי אותן השפעות האינפלציוניות של מחירי האנרגיה ימצו את עצמן בחודשים הקרובים. להחלטה הבאה, בתחילת מרץ, השוק מתמחר הסתברות לא מבוטלת של כ-15% להורדת ריבית. הסיכוי שה-Federal Reserve יוריד את הריבית בארה"ב עד אותה החלטה הוא נמוך מאוד. לא נצפה שה-ECB יהיה זה אשר יוביל פה.
וסביר יותר שגם הציפיות האלה יצוננו, אם לא במסיבת העיתונאים היום, אז בהמשך. למרות זאת, באופק מעט מעבר לכך, השוק כבר מתמחר הסתברות של מעל ל-50% שנראה הורדת ריבית בהחלטה באפריל. בשלב הזה סביר שכבר נהיה אחרי הורדה ראשונה גם בארה"ב. ונצפה שסביבת האינפלציה ב-Eurozone תהיה זו שתכריע את הכף אם ה-ECB יתחיל להוריד ריבית גם הוא.
אצלנו, אי היציבות בשקל, בתחילת החודש, הסירה ככל הנראה את האפשרות להורדת ריבית נוספת על ידי בנק ישראל מהשולחן, בהודעה הקרובה בפברואר. מנגד, להמשך תנועת התחזקות השקל החדה של הימים האחרונים יש השפעה משמעותית על ציפיות האינפלציה המקומיות.
וסביר שכבר בהודעת הריבית שלאחריה, באפריל, סביבת האינפלציה המקומית תהיה כבר קרובה מאוד ליעד של בנק ישראל. כנ"ל, התמתנות כזו צפויה להביא להתרחבות הפער בין ריבית בנק ישראל לציפיות האינפלציה. קרי, "הריבית הריאלית." וכפי שכבר נוכחנו, עלייה של זו משמעותית מעבר לרמות הנוכחיות היא לא רצויה.
ככל שאכן נראה כאמור את הריביות באירופה ובארה"ב מתחילות לרדת, נעריך כי בשלב הזה בנק ישראל יתמקד בעיקר ביציבות המשקית. אם לא השקל, אז מחירי הביטוח על החוב המקומי, אשר חזרו להרים ראש לאחרונה, יהיו השיקול העיקרי כנגד המשך הורדת הריבית. התיישרות של שלושת הכוכבים האלה: ריבית בחו"ל, אינפלציה מקומית ויציבות משקית, יכולה לסמן את תחילתו של מהלך הורדות ריבית מהיר – לרוב זה כך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה