השוק

בנק הפועלים מזהיר: יכול להיות שצריך להעלות את המע"מ השנה

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר שנראה כי יעד הגירעון עליו החליטה הממשלה שאפתני והגירעון הפועל יהיה גבוה יותר וזה אומר שהממשלה עלולה להיאלץ להעלות את המע"מ עוד השנה
ניצן כהן | 
ויקטור בהר (צילום ענבל מרמרי, shutterstock, Magma Images)
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מזהיר בסקירה השבועית שלו מפני מצב בו יעד הגירעון עליו החליטה הממשלה שאפתני מידי וזה אומר שהגירעון הפועל יהיה גבוה יותר מה שעלול להביא את הממשלה להעלות את המע"מ עוד השנה.
"הממשלה אישרה תקציב עם תחזית לגירעון בשיעור של 6.6% מהתוצר. הוצאות הביטחון בתקציב גדלות ב-55 מיליארד שקל לעומת התקציב המתוכנן ל-2024. הנחות העבודה של התרחיש כוללות צמיחה ב-2024 בשיעור נמוך של 1.6%, שבנסיבות הנוכחיות אפשר לומר שזו הנחה מקלה" כותב בהר.
 
"התקציב מניח שהכנסות המדינה ממסים ירדו בכ-25 מיליארד שקל בלבד לעומת התחזית לפני המלחמה – הנחה לא שמרנית, בהינתן שהפעילות בענף הבנייה צפויה להיות נמוכה לפחות ברבעון הראשון של השנה, וגם ההייטק נמצא בצמצומים. אנו מעריכים כי קיים סיכוי גבוה לחריגה משמעותית של הגירעון מהתכנון, ולכן גם צרכי מימון הגירעון עשויים להיות גדולים באופן משמעותי מהמתוכנן".
באשר לשוק העבודה, כותב בהר כי "שיפור בשוק העבודה בחודש דצמבר. ירידה של כ-109 אלף איש במספר הנעדרים זמנית מהעבודה בשל סיבות כלכליות, עם זאת מספרם עדיין גבוה ועומד על 132 אלף איש (לא כולל מילואים). שיעור האבטלה הרחב, הכולל עובדים אלו עמד על 6.1%, שיעור כפול משיעור האבטלה בפועל. סביר להניח שנראה שיפור נוסף בנתון זה בחודש ינואר, אולם קיימים עדיין מספר חסמים שלא מאפשרים חזרה של עובדים לשגרה, כמו מספר גבוה של מפונים, ירידה בתיירות ופעילות חלקית בענף הבנייה".
לגבי התפתחות האינפלציה השנה הוא אומר כי "מדד דצמבר ירד ב- 0.1%, זאת בניגוד לציפיות לעלייה של 0.1%, וזאת בהשפעת סעיפים שקשורים כנראה למלחמה: מחירי המלונות ובתי הארחה ירדו ב-13.5%, סעיף הלבשה והנעלה ירד ב-1.8% ובסה“כ רשם ירידה של 10.4% בשנה האחרונה. סעיף הדיור (מחירי שכ“ד) דווקא עלה החודש ב-0.3%, זאת בניגוד למגמה של החודשיים הקודמים.
"בסיכום שנת 2023 האינפלציה הגיעה לרף העליון של היעד, אם כי בנסיבות של מלחמה. אנו מעריכים כי ככל שחולף הזמן מפרוץ המלחמה, האירוע הופך להיות יותר אינפלציוני, והכוחות שהפחיתו את המחירים בתחילת הדרך דועכים. הגירעון התקציבי הגבוה פועל בשתי דרכים להעלאת האינפלציה: העלאות מסים והחלשה של השקל.
"התקציב שאושר בממשלה כולל העלאות מסים, בחלקן מסים ישירים שאינם משפיעים על האינפלציה, אך בחלקם מסים עקיפים כמו ביטול ההנחה במס הבלו על דלק, מס על סיגריות והעלאת מע“מ בשנה הבאה. עליית מחירי הדיור מתמתנת בהשפעת המלחמה, אך בד בבד יש עיכובים בבנייה והמפונים עוברים לדירות שכורות. גורמים אלו עשויים לשנות את המגמה של מחירי השכירות, אם כי כנראה לא בחודשים הקרובים. עליית מחירי ההובלה לישראל והעלאת המס על רכבים חשמליים צפויים לייקר את מחירי המכוניות.
"אנו מותירים את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה על שיעור של 2.8%, ומעריכים כי הסיכונים הם כלפי מעלה. אנו לא שוללים מצב בו הממשלה תיאלץ להעלות את המע"מ עוד השנה, זאת במידה והגירעון יהיה גבוה באופן ניכר מהתכנון. הממשלה אישרה תקציב עם תחזית לגירעון בשיעור של 6.6% מהתוצר.
"הוצאות הביטחון בתקציב גדלות ב-55 מיליארד שקל לעומת התקציב המתוכנן ל-2024. הנחות העבודה של התרחיש כוללות צמיחה ב-2024 בשיעור נמוך של 1.6%, שבנסיבות הנוכחיות אפשר לומר שזו הנחה מקלה. כמו כן התקציב מניח שהכנסות המדינה ממסים ירדו בכ-25 מיליארד שקל בלבד לעומת התחזית לפני המלחמה – הנחה לא שמרנית, בהינתן שהפעילות בענף הבנייה צפויה להיות נמוכה לפחות ברבעון הראשון של השנה, וגם ההייטק נמצא בצמצומים. אנו מעריכים כי קיים סיכוי גבוה לחריגה משמעותית של הגירעון מהתכנון, ולכן גם צרכי מימון הגירעון עשויים להיות גדולים באופן משמעותי מהמתוכנן".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה