השוק

מס הארנונה יעלה בחודש הבא: "עם ישראל פראייר, ולכן ישלם"

על רקע מס הארנונה שעתיד לעלות ב-2.68% בחודש הבא, צפויים התושבים והמגזר העסקי לספוג מכה קשה בכיס. סמנכ"ל ממשל ומשפט באיגוד לשכות המסחר עו"ד שלומי לויה: "עושק מס הארנונה נמשך ואין פוצה פה ומצפצף"

עו"ד שלומי לויה |  1
נדל"ן בירידה (צילום shutterstock)
תכינו את הארנקים - מס הארנונה של כולנו, מגורים ומגזר עסקי, יתייקר, שוב בחודש הבא בשיעור של 2.68% ומקבלי ההחלטות לא עושים דבר כדי לעצור את הטירוף הזה.  בתחילת שנה זו, בחודש ינואר, הציגו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' תוכנית כנגד המאבק ביוקר המחיה. אחד הצעדים שהובלטו באותה תוכנית הייתה הקפאת מס הארנונה לאותה שנה.
תוכניות לחוד ומעשים לחוד. מס הארנונה לא הוקפא ועלה בשיעור של 1.37%. בעוד פחות מחודש ימים, בינואר, יישלחו לבתים של כולנו, תושבים ומגזר עסקי, חשבונות ארנונה חדשים לשנת 2024 כשהפעם שיעור ההעלאה הכללי יעמוד על 2.68%, הגבוה ביותר בעשור האחרון. גם את זה, אנחנו נרגיש היטב בכיס.  
על פי חישובי המחלקה הכלכלית באיגוד לשכות המסחר, מדובר בעלייה כוללת בארנונה של 763 מיליון שקל כאשר היקף הארנונה הכולל לשנת 2024, עסקים פלוס מגורים יעמוד על מספר פנטסטי של 29.23 מיליארד שקל.
אין עוד מס בישראל שמדי שנה רק מזנק ללא קשר לטיב, היקף או איכות השירותים המתקבלים מהרשות המקומית. עם ישראל פראייר, ולכן עם ישראל ישלם. מחירי הדיור ומחירי המזון הוציאו את הציבור לרחובות. העלייה המטורפת לאורך יותר מעשור במס הארנונה מצליחה, באורח פלא, לעבור מתחת לרדאר ולא חוצה את רף האדישות של הציבור. עושק מס הארנונה נמשך ואין פוצה פה ומצפצף.  
קל נוח למדינה להקים וועדות לטיפול ביוקר המחיה ולשסות את הציבור במגזר העסקי, כאילו הוא הדמון הראשי ואם כל חטאת. רשות התחרות שלחה למספר חברות מזון וטואלטיקה גדולות במשק דרישת נתונים מכאן ועד הודעה חדשה על מנת לבחון חסמים וכשלים בשוק המזון, אבל היא מתעלמת מהעובדה שאם היא מייקרת את התשומות של העסק, היא מייקרת בעקיפין את המחירים לציבור, שכן אותן עלויות נוספות יגולגלו אליו.

 
העלאות ארנונה לא מוצדקות מתקבלות בטבעיות, אבל הנחות מתבקשות מארנונה נופלות על אוזניים ערלות. בתקופת מלחמת "חרבות ברזל" הצטמצמה מאוד הפעילות העסקית בכל המדינה, כולל במרכז הארץ. בקניונים קוצרו שעות הפעילות וגם בשעות שכן עבדו, התנועה הייתה דלילה והפדיון ירד דרמטית. גם בחלוף יותר מחודשיים מאז תחילת הלחימה, המצב עוד לא חזר לקדמותו. לאנשים פחות נעים להוציא כסף על דברים שנחשבים למותרות בזמן שמדי יום מתקבלות חדשות כואבות מרצועת הגיהינום, עזה.
המדינה בנתה תוכנית פיצויים למגזר העסקי שבוססה על השתתפות בהוצאות הקבועות ובהוצאות השכר וזה היה צעד נכון גם אם ניתן היה לשפרו. עם זאת, ניגוד למשבר הקורונה, היא לא הייתה מוכנה להעניק הנחות בארנונה לעסקים, שבמשבר ההוא הגיעו ל-95%. הרשויות המקומיות לא נפגעו אז, שכן קיבלו את התשלומים מתקציב המדינה. ניתן היה לחשוב עתה על מנגנון שונה בהתאמה למצב הלחימה, לפיו כגודל הפגיעה בהיקף המחזור, כך גובה ההנחה בשיעור הארנונה ולצאת קצת מהקופסא, אבל אף אחד לא הרים את הכפפה.
בתקופה כזו של חוסר וודאות כלכלית, כשאף אחד לא יודע להגיד מתי תסתיים הלחימה ומה יהיו הגזירות בתקציב 2024 על מנת לממן את הוצאות הלחימה וגם להחזיר את הצבא מבחינת חימושים, אמל"ח וכדומה למצב שלפני השבעה באוקטובר, כיצד עלייה נוספת במס הארנונה, וכאמור הגדולה ביותר בעשר השנים האחרונות, עוברת כאילו מדובר בגזרת גורל שלא ניתן לשנות?
אם בתחילת השנה ההצדקה להקפאת הארנונה הייתה חלק ממהלך של בלימת יוקר המחיה, הרי שעקב מצב הלחימה הקפאה לשנת 2024 היא כורח המציאות והייתה נכונה גם אם מלחמת עזה לא הייתה נכפית עלינו. אם זה לא יקרה, והארנונה של כולנו תתייקר כמתוכנן, נמשיך לקטר ולהתלונן על עלייה במחיר המילקי ולזעום על המגזר העסקי "החזירי" מבלי להבין את חלקה של המדינה בעליית המחירים. יש עוד זמן לקבל את ההחלטה הנכונה ולמנוע את העמקת החליבה מהכיסים של כולנו.

עו"ד שלומי לויה משמש כסמנכ"ל ממשל ומשפט באיגוד לשכות המסחר
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הגנבים שחיים בעולם שלא קיים לא מבינים למה גונבים מהם
    רונן 12/2023/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עובדי מדינה מנותקים ממציאות שחיים בעולם שכסף זה משאב אין סופי שוחטים את העמך שצריך לספק להם אתנן בלתי נגמר
    סגור