השוק

סערה בניו זילנד: החוק לאיסור עישון יבוטל - כדי לכסות הורדת מיסים

שרת האוצר ניקולה וויליס הודיעה כי ההכנסות ממכירת סיגריות יסייעו במניעת בור תקציבי באופן שעליו סוכם מראש מול השותפות הקואליציוניות במדינה. ארגון הבריאות במדינה: המהלך יביא לעוד 5,000 מקרי מוות בשנה. ראש הממשלה לוקסון הדגיש כי הצעד נועד למנוע שוק שחור, וכי בכוונתו להיאבק בהתמכרות באמצעות חינוך
מערכת ice | 
החוק לאיסור עישון יבוטל (צילום vecteezy, freepik)
ממשלת ניו זילנד צפויה לפעול לביטול החוק לאיסור מכירת סיגריות עבור מי שנולד לאחר שנת 2008, שנועד למנוע עישון. על פי דיווח הגרדיאן, המהלך לביטול החווק התקדימי נועד על מנת לממן הורדת מיסים. בעקבות זאת, גורמי בריאות שתמכו בחקיקה מזהירים כי ביטולה צפוי לגרור אובדן חיי אדם של אלפי אנשים בכל שנה. לדבריהם, מדובר ב"השלכות הרות אסון" במיוחד על קהילת בני המאורי, בה שיעור המעשנים עוד על 31%.
שרת האוצר ניקולה וויליס עדכנה כי החוק צפוי להתבטל עוד לפני חודש מרץ 2024, וההכנסות ממכירת סיגריות יועברו לכיסוי הורדות המיסים שעליהן סוכם מראש בקואליציה של ראש הממשלה כריסטופר לוקסון. "בחיפוש אחר מקורות ההכנסה הנוספים לחסכון שיעזרו לנו לממן את הורדות המיסים", ציינה וייליס, "עלינו לזכור שלשינויים לחקיקה נגד עישון הייתה השפעה משמעותית על המאזן הממשלתי של כמיליארד דולר".
החוק המהפכני אושר בשנת 2022 והוא הראשון מסוגו בעולם. על פי החלטת ממשלת ניו זילנד, כל מי שנולד לאחר ינואר 2009 לא יוכל לקנות או להשתמש בסיגריות בתחומי המדינה למשך כל חייו. מטרתו הייתה למנוע מקרי מוות הקשורים לנזקי העישון, ובכך לחסוך כספים למערכת הבריאות.
החוק הגביל את כמות הניקוטין המורשית בסיגריות, חייב את מכירתן רק בחנויות מתמחות וצמצם את מספר החנויות המורשות מ-6,000 ל-600 חנויות בלבד. שינויי החקיקה היו אמורים להיכנס לתוקף בהדרגה החל מיולי 2024. עם זאת, בחודש שעבר הביסה מפלגת נשיונל את מפלגת הלייבור המקומית לאחר שש שנים. במסגרת ההסכמים הקואליציוניים הכרוכים בהקמת הממשלה, הוסכם לבטל את האיסור. 
 
שרת האוצר ציינה כי כמה מהשותפות הקואליציוניות מתעקשות על ביטול החוק, לאחר שלא הסכימו לפתוח מחדש את שוק הנדל"ן למשקיעים זרים. ראש הממשלה כריסטופר לוקסון הדגיש כי ביטול החוק ימנע הקמת שוק שחור לסיגריות ואת הפיכתן של החנויות המורשות ליעד למעשי ונדליזם ולאירועי אלימות. לוקסון הוסיף כי הממשלה תפעל להפחתת שיעור המעשנים באמצעות חינוך וכלים נוספים. 
 
בארגון הבריאות הניו זילנדי Health Coalition Aotearoa תקפו את המהלך וקראו למנוע את ביטול החוק. לדבריהם, המהלך יוביל לעוד 5,000 מקרי מוות בשנה, בעוד החוק היה חוסך 1.3 מיליארד דולר בעלויות למערכת הבריאות ב-20 השנים הבאות, ומוריד את שיעורי התמותה ב-22% לנשים וב-9% לגברים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה