השוק

בנק הפועלים: המלחמה צפויה להביא למיתון, האינפלציה תעלה

בבנק הפועלים ערכו סקירה עתידית בנוגע למדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר 2023 שירד ב-0.1% וטענו כי המלחמה צפויה להביא למיתון ולפגיעה בביקושים, וכי האינפלציה תעלה
מערכת ice | 
בנק הפועלים (צילום shutterstock, אביב גוטליב)
מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר 2023 ירד ב-0.1%. ב-12 החודשים האחרונים המדד עלה בשיעור של 3.8%, והמדד ללא אנרגיה עלה ב-3.7%. בבנק הפועלים ערו את הסקירה שלהם לגבי ההשפעות של כך על המשק בטווח הקצר והארוך.
הסקירה של בנק הפועלים: מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, ירדו בסקר האחרון (נתונים ארעיים) ב-0.4% והם גבוהים ב-0.8% מהרמה לפני שנה. מחירי הדירות החדשות ירדו החודש ב-0.6% ובהשוואה לשנה שעברה מחירי הדירות החדשות ירדו ב-2.1%. אנו צופים כי בחודשים הקרובים מחירי הדירות יוסיפו לרדת וקצב הירידה אף עשוי להתגבר ככל שהמלחמה תתארך.
תחזית מדד המחירים לצרכן: הסטייה של המדד מהתחזית הושפעה בעיקר משני סעיפים: דיור ונסיעות לחו“ל. סעיף הדיור הראשי עלה בשיעור נמוך של 0.2%, ומדד מחירי דירות בבעלות (מודד מחירי שכר-דירה) נותר החודש ללא שינוי. מחירי הנסיעות לחו“ל ירדו בשיעור של 6.8% (בעיקר מחירי הטיסות). ניתן לראות סימנים של התמתנות באינפלציה גם במחירי שירותים נוספים כמו תיקונים ושיפוצים לבית ועזרה בבית. סעיף המזון ללא פירות וירקות ירד כצפוי החודש ב-0.5%, בהשפעת מבצעי החג. 
המלחמה בעזה עשויה להשפיע על האינפלציה דרך מספר ערוצים: היא צפויה להביא למיתון ולפגיעה בביקושים, ומנגד נוצר פיחות בשער השקל, ופגיעה במספר ענפי משק, ובעיקר בחקלאות. אנו נוטים להעריך שהאינפלציה בתקופת הזמן הנוכחית מושפעת יותר מגורמי צד היצע, ולכן ההשפעה הכוללת בטווח של 12 חודשים קדימה היא לעליית האינפלציה. בטווח הזמן הקצר, האינפלציה בישראל מושפעת מגורמים כמו הפיחות בשער החליפין, ההידרדרות במצב הפיסקאלי, מחסור בירקות טריים, היצע נמוך של טיסות וכדומה.
כמו כן, אנו מניחים שההנחה במס הבלו על דלק תצומצם באופן חלקי. בטווח הזמן הבינוני והארוך, האינפלציה צפויה להיות מושפעת יותר מהמיתון שירשם על רקע המלחמה. סעיף הדיור לדוגמה, צפוי להיות רגיש לתפנית בסביבת הצמיחה. תחזית האינפלציה ל- 12 החודשים הקרובים עודכנה ל- 2.9%. השפעה על המדיניות המוניטרית
השווקים מגלמים ירידת ריבית חדה בהחלטות הריבית הקרובות, והמשך הורדת ריבית בהמשך השנה. תשואת המק"מ לשנה ירדה לרמה של כ-4.1%, ואם היינו גוזרים לפיה צפי לירידת הריבית היינו מגיעים לריבית בנק ישראל ברמה של כ- 3.5% בעוד שנה. 
אנו מתקשים לראות ירידות חדות בריבית שמצדיקות ירידה כה חדה בתשואות. הפחתת ריבית מנוגדת למכירות מט"ח, ואם הריבית תפחת בחדות לחצי הפיחות יחריפו. לא ניתן לשלול ירידת ריבית קלה שמאותתת על הירתמות של הבנק המרכזי לסיוע לעסקים ומשקי בית, אך לא בעוצמה אותה מגלמים השווקים הפיננסיים כעת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה