השוק

בבנקים הזרים מזהירים: בנק ישראל לא יתערב במסחר במט"ח

הבנק השוויצרי לומברד אודייר הפיץ ללקוחות שלו סקירה על המסחר בשקל ומזהיר את הלקוחות: בנק ישראל לא יתערב במסחר במט"ח ולכן כל אחד צריך לנהל את סיכוניו בהתאם
ניצן כהן |  11
הדולר מזנק (צילום shutterstock)
אחת המחלוקות המרכזיות בשוק ההון מדברת על הסיכויים שבנק ישראל יתערב במסחר במט"ח. נסביר כי הדולר חצה בישראל את רמת ה-3.81 שקל שנחשבה לרמת התנגדות משמעותית שלאחריה נפתחת הדרך ל-4 שקלים לדולר וזה אומר לחצים אינפלציוניים כבדים מאוד על הכלכלה.
באופן עקרוני ניתן היה להניח שבנק ישראל ימכור דולרים כדי למתן את התחזקות הדולר אבל כאן אמר נגיד בנק ישראל בראיון ל-ice שבנק ישראל קנה דולרים כשהדולר היה נמוך מאחר וניתן היה לגדר את הסיכונים. כלומר, היה ברור למה הדולר נחלש ומכאן שבנק ישראל יכול היה לנהל את הדברים באופן מושכל.
הסיפור כרגע הוא שונה לגמרי. הדולר מתחזק בגלל חוקי המהפכה המשפטית, ההקצנה הדתית-משיחית וכן הלאה וזה אומר שכאן בנק ישראל לא יכול לנהל סיכונים כי אנשים פשוט בורחים מישראל. או נכון יותר, מוציאים כסף מישראל לחופי מבטחים בין אם באמצעות רכישת נכסי נדל"ן ביוון, קפריסין וכן הלאה ובין אם לארה"ב שם הם נחשפים ל-S&P 500 או לאג"ח הממשלתי שנותן היום תשואות לא רעות בכלל.
כך או אחרת, כשאלה הסיכונים הרי שבנק ישראל צריך לשמור היטב על יתרות המט"ח של ישראל מתוך חשש שאם העולם יכביד את הנטל ההדיפלומטי על ישראל, יהיו די דולרים להתמודד עם זה ולכן, שער החליפין, משיקולים כלכליים, הופך להיות בעיה משנית עבור בנק ישראל.
בבנק השוויצרי לומברד אודייר ערים היטב למכלול השיקולים שעומדים אל מול עיני הנגיד המוערך, פרופ' אמיר ירון, ומסיקים את המסקנה המתבקשת - הבנק המרכזי לא יתערב במסחר במט"ח כדי לווסת את שער ההחליפין.
"הסיכוי להתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח נמוך" כותב קיראן קאוושיק, אסטרטג מט"ח גלובלי בבנק השוויצרי לומברד אודייר בהתייחסות לשער הדולר: "שער הדולר שובר שיא חדש אל מול השקל. עם זאת, בניגוד למה שהתרחש במחצית הראשונה לשנה, השקל לא נחלש מול מטבעות אחרים דוגמת האירו. זה מלמד על כך שהעלייה הנוכחית בשער הדולר מגיעה מחוזקת הדולר ברחבי העולם יותר מאשר מחולשת השקל.
"בנק ישראל מפגין דאגה מסוימת מחולשת השקל וציין זאת בהצהרת המדיניות המוניטרית שלו שמטבע חלש מגביר את הסיכון לאינפלציה. עם זאת, נראה פחות סביר שהבנק יתערב במצב הנוכחי.
"ישנן שתי סיבות לסיכוי הנמוך להתערבות, האחת היא שהתנועה הנוכחית אינה ספציפית לישראל ומרבית המטבעות נחלשים גם הם מול הדולר. השנייה, שהתערבות מסוג זה קורית בדרך כלל כששוק המט"ח חווה הפרעה משמעותית יותר בהתנהלות הסדורה. כך לדוגמא, ב-2022 תקופות של מכירת מט"ח ע"י בנק ישראל קרו כדי לטפל תנודתיות חודשית של לפחות 5%. בסיטואציה הנוכחית מדובר בטווח תנודתיות חודשי של סביב 2%, כך שהעלייה של הדולר היא יחסית סדורה". מסיים קוושיאק את הערות שלו ללקוחות הבנק בנוגע לשקל.
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    באותו הזמן בארצות הברית עצמה התושבים
    מיקליס 10/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מוציאים את כספם מהבנקים, הם בקושי העבירו תקציב חירום לחודש וחצי, יש להם משבר הגירה חמור כשרק בחודש ספטמבר חצו לשיטחם מעל 200 אלף איש, שחיתות שלטונית ברמה כזו שהאשמות נגד ביבי נראים כמו בדיחה, חוב לאומי שהולך וגדל והגיע למצב שבו גם יהיה להם תקציב של מליון דולר בלבד הוא ימשיך לגדול, ארגון הבריקס דואג לכך שבעולם יש פחות מסחר בדולרים ויותר במטבעות לאומיים ועושים הכל כדי לדחוק את הדולר הצידה ולבטל את ההשפעה האמריקנית על המסחר העולמי והתשואות על האג"ח שלהם עולות כי המטבע עצמו מוגדר כבעייתי ביותר, במצב הזה אין הגיון בכך שבנקים מרכזיים ימשיכו באחזקותיהם בדולר ולכולם יש בעיות פנימיות משלהם לא פחות חמורות ממה שקורה אצלנו ועדיין איפה שלא תבדוק תראה שבנקים מרכזיים כן מוכרים דולרים ואז נשאלת השאלה למה הדולר עולה והתשובה היא שהעולם שעדיין לא מסוגל להבין שחוקי הכלכלב העולמית משתנים ולרעת הדולר עושים את מה שעשו תמיד כשהעולם הלך למיתון וזה לרוץ לדולר וזה מה שמחזק אותו, אמנם הם לא רצים הפעם אליו אבל גם לא מוכרים מספיק ממנו וזה מה שמחזק אותו בטח כשמדובר בסין שזה לטובתה ועל הדרך גם לרוסיה שרק מרויחות מזה
    סגור
  • 7.
    ה-# מתחזק בגלל ארה"ב וחא הרפורמה זה שקר
    אביקול 10/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "הדולר מתחזק בגלל חוקי המהפכה המשפטית, ההקצנה הדתית-משיחית" זה השקר הגדול הוא מתחזק בגלל הבעיות בארה"ב ה-# התחזק גם מול היורו ומטבעות אחרים בעולם...!
    סגור
  • 6.
    יש פתגם הנבואה ניתנה לשוטים ההשארה ניתנה לחכמים
    א 10/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הדולר מתחזק מולל כלל המטבעות בעולם אני משער שזו הסיבה פה עוד אין רפורמה ומה שמוצעת כרגע זה בקושי פסיק ובסוף בן אדם מבין איפה הקרקע יציבה ואיפה השיירה עוברת
    סגור
  • 5.
    תחזית שלי
    100 10/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אי המשך כהונת הנגיד כבר כעת, אומרת שימנו אחר, שיתאם ממשל. כלומר תהיה התערבות, אבל כאשר יקרה אירוע בטחוני, למי לא ישאר?
    סגור
  • נגיד מינוי של ביבי רק יחליש את השקל עוד
    סיפו 10/2023/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    התערבות עובדת רק לטווח קצר, זה מעיד על בעיה אמיתית וגורם לפאניקה
    סגור
  • טען עוד
  • 4.
    כל הנזקים האדירים שבאדירים האלו בשביל פושע נמלט אחד (ל"ת)
    בר כוכבא 10/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 3.
    הדולר
    אלכס 10/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מחיר הדולר במונחי שקל בעיתיים. מלבד הרפומה. מחיר הדולר גבוה. האמריקאים מדפיסים והמשקיעים מחפשים תשואה ובטחון. אשלייה כמו תמיד. אז שלא יעבדו עליכם. בגלל הדולר שהוא מטבע של סחורות ועסקאות. האמריקאים ממשיכים לחיות על אדי הריבית כביכול, משלמים ללקחות ומדפיסים ללא הכרה. הם יכולים, האחרים ממש לא . עד מתי תשאלו את הקפטליסטים החזירי המנוון.
    סגור
  • 2.
    לכאורה נראה שהבנקים ובנק ישראל......
    משה 10/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לכאורה נראה שמנהלי הבנקים בארץ ובנק ישראל, דואגים להעלות את שער המטח בניסיון לפגוע ברפורמה המשפטית
    סגור
  • כמה טיפש אפשר להיות?
    איףףף 10/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הכל תיאוריית קונספירציה אחת גדולה בעיניך?
    סגור
  • הדולר
    אלכס 10/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבנקים קונים דולרים לרווחים. את הבנקים לא מענין דבר מלבד השור התחתונה של הרווח
    סגור
  • 1.
    איך הם יודעים שבנק ישראל לא יתערב במסחר במט"ח ???? (ל"ת)
    משה 10/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור