השוק

האזהרה של הכלכלנים: "סבסוד הישיבות - סכנה קיומית לעתיד ישראל"

הדוח החריף של ה-OECD לממשלת ישראל הביא לשורת תגובות מצד בכירים ישראלים. פורום המונה את בכירי תחום הכלכלה באקדמיה הישראלית תוקף את הדרג המדיני: "נתונים מדאיגים, מדיניות שעלולה לגרום נזק אדיר ארוך טווח". הצוות קרא לראש הממשלה "לחשב מסלול מחדש" ולהגביל תקציבים למגזר החרדי
מערכת ice |  4
יצחק גולדקנופף, בנימין נתניהו ומשה גפני (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, Alex Kolomoisky/POOL)
על רקע פרסום הדוח החריף של ארגון ה-OECD שקרא לממשלת ישראל להפסיק לסבסד את תלמידי הישיבות והזהיר את בכירי הדרג המדיני מהמשך מדיניות כלכלית לא זהירה, פרסמנו אמש (שלישי) ב-ice כי ההסכמים הקואליציוניים צפויים לייצר בור של כ-20 מיליארד שקל בתקציב המדינה, מה שגרר ביקורת נוספת על התנהלות האוצר. 
עתה, פורום הכלכלנים, המונה כ-60 כלכלנים בכירים מהאקדמיה הישראלית, מתייחס לראשונה לנתונים של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי. "ה-OECD פרסם אתמול נתונים מדאיגים על ההשפעה ההרסנית של מימון תלמידי ישיבות על כלכלת ישראל", קבעו בהודעת הפורום. "הארגון קורא להגביל תקציבים למטרות מדכאות צמיחה, ולפעול לשילוב חרדים וערבים בשוק העבודה. ממשלת ישראל עושה בדיוק ההיפך". 
"כפי שפורסם, הגידול החד בכספים הקואליציוניים למטרות מדכאות צמיחה, בשילוב הירידה בהיקף גביית המסים - הביא להכפלת הגירעון התקציבי", הסבירו בארגון. "עם העברת תקציב המדינה בחודש מאי התרענו שיש קונצנזוס רחב לפיו ליכולתם של ילדים חרדים להשתלב בשוק העבודה, להתפרנס בכבוד, ולשלם מיסים, השפעה מכרעת על עתיד המשק".
אמש מובילת המחאה המשפטית שקמה ברסלר התייחסה לאמירתו של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לפיה ישראל נמצאת בעיצומה של מלחמת דת. "אנחנו תחת מתקפה באינסוף חזיתות", אמרה ברסלר באירוע בו נכחה בתל אביב. "לקחנו כמובנת מאליה את המציאות הליברלית, את מרחב החיים הדמוקרטי, והבנו שזו שגיאה".

"לבטל תמריצים שליליים לרכישת השכלה ולהשתתפות בשוק העבודה". הפגנות החרדים נגד חוק הגיוס (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
לדברי הכלכלנים הבכירים, היעדר לימודי הליבה בקרב האוכלוסייה החרדית מהווה פגיעה בטווח הארוך בשוק העבודה בישראל. "המגמה הנוכחית לפיה שיעור החרדים באוכלוסייה מכפיל את עצמו בכל 25 שנה, כאשר ילדים חרדים אינם רוכשים מיומנות יסוד החיוניות להשתלבות בשוק עבודה מודרני, מהווה סכנה קיומית לעתיד ישראל. המדיניות הכלכלית של ממשלת ישראל עלולה לגרום לנזק אדיר ארוך טווח לשגשוג הכלכלי של ישראל". 
"פורום הכלכלנים קורא לממשלת ישראל לחשב מסלול מחדש, להטות אוזן להמלצות של ארגון ה-OECD ושל רבים אחרים", הוסיף הארגון. "על ממשלת ישראל לפעול בהקדם לשיפור כישורי העבודה של כלל האוכלוסייה, ולבטל תמריצים שליליים לרכישת השכלה ולהשתתפות בשוק העבודה".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מה איכפת לחרדים שהבית השלישי יחרב
    ייייייישששששש 10/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם רגילים לגלות
    סגור
  • 2.
    מאוחר מידי הנזק כבר נגרם אחרי החגים יהיה
    ימני הגיוני 10/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פה קטסטרופה כלכלית
    סגור
  • צודק חורבן המדינה מתקרב (ל"ת)
    יייייייששששששש 10/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הפתרון שהחילונים יעבדו יותר....חחחח (ל"ת)
    מני 10/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור