השוק

הסיפור מאחורי כינוס מחזיקי האג"ח של פריים אנרג'י

בדיקה שנעשתה ברשות לני"ע העלתה חשש שפריים אנרג'י לא תעמוד בתנאי האג"ח ודרשה ממנה לפרסם אזהרה חמורה למשקיעים; פריים אנרג'י באופן מוזר למדיי דחתה את עמדת הרשות אבל במקביל היא מזמנת אסיפת מחזיקים לשינוי תנאי האג"ח
ניצן כהן | 
מניות (צילום vecteezy)
הסיפור הזה הוא מוזר אבל בסופו של דבר נראה כי מעורבות רשות ניירות ערך מנעה בעיה גדולה למחזיקי האג"ח של פריים אנרג'י. וזה הסיפור:
בדיקה שנערכה ברשות לניירות ערך בחודש מאי האחרון, עוד לפני פרסום הדו"חות הכספיים של פריים אנרג'י לרבעון הראשון של השנה העלתה חשש ברשות כי החברה לא תעמוד בהתניות הפיננסיות שלקחה על עצמה כשהנפיקה אג"ח לציבור. ברשות דרשו מהחברה להכניס גילוי מתאים לדו"חות ובאופן מפתיע החברה סירבה תוך שהיא חולקת על עמדת הרשות אבל במקביל פנתה למחזיקי האג"ח בבקשה לתקן את שטר הנאמנות כדי להימנע מהפרת התנאים ומהעמדה של האג"ח לפירעון.

אם כן, במהלך חודש מאי מצאה הרשות לניירות ערך שהתניה פיננסית של יחס EBITDA לחוב של החברה אינו עומד בהתחיבויות של החברה למחזיקים. הבעיה היא שלפי שטר הנאמנות אם החברה לא עומדת בהתניה הזו שני רבעונים רצופים קרי ברבעון השני והשלישי של השנה קמה עילת פירעון מוקדם למחזיקי האג"ח.
בחודש מאי בטרם פרסום הדו"חות הכספיים התברר לרשות לני"ע שכדי שפריים אנרג'י לא תפר את ההתחייבויות למחזיקים היא מעוניינת לרשום רווחים מהכנסת שותף לפרויקט שלה לרווח השוטף במקום לרווחים מפעילות אחרת וזה כבר נראה לא טוב בחשבונאות עד כדי שברשות ראו את הדברים כ"חשבונאות יצירתית במיוחד".
נעצור לרגע ונסביר: באופן עקרוני יחס EBITDA לחוב פיננסי אמור לכלול בתוכו את הרווחים מפעילות שוטפת ולא לכלול בתוכו רווחים מפעילות חד פעמית כמו מכירת נתח מנכסים של החברה שנכנסים בדו"חות תחת סעיף אחר (רווחים מפעילות אחרת). עכשיו, אם פריים אנרג'י הייתה כוללת את הרווח החד פעמי ברווחים מפעילות שוטפת הרי שהיא עמדה בהתניות למחזיקי אג"ח ואם ההיא לא מכניסה את הרווחים האלה לשוטף  אזי היא לא עומדת בהתניות הפיננסיות.
פריים אנרג'י גייסה את רואה החשבון שלומי שוב שנתן חוות דעת לפיה ניתן להכליל את הרווח החד פעמי ברווחים מפעילות שוטפת  ומכאן החברה תעמוד בהתניות הפיננסיות. בדיקה נוספת שנערכה ברשות לני"ע גילתה שבסעיפי ההגדרות של שטר האג"ח הרי שלא מצויין כי יוחרג מהחשבונאות המקובלת רווח ממכירת פעילות או הכנסת שותף ומכאן היא דחתה את חוות הדעת של רו"ח שוב.
פריים אנרג'י סירבה שוב לקבל את עמדת הרשות לניירות ערך אולם החליטה לכנס את מחזיקי ההאג"ח לאסיפה שתתקיים ביום ראשון הקרוב ולבקש את הסכמתם  לתקן את ההסכם בינם לבין החברה.
פריים אנרג'י מציעה שורה של סוכריות למחזיקי האג"ח כמו הגבלות על מכרזים חדשים, הגבלות על יצירת התחייבויות חדשות וגם עיבוי בטוחות לתשלום האג"ח בשנה הבאה וזאת בתמורה לכך שבחינת עמידת החברה בהתניות הפיננסיות תידחה במקום מחודש יוני הקרוב לחודש ספטמבר 2025.
גורמים בשוק ההון אומרים היום כי באופן עקרוני מה שמציעה פריים אנרג'י בתמורה לתיקון שטר האג"ח מתקבל על הדעת ולכן סביר שהמחזיקים יתמכו במהלך. יחד עם זאת וכאן כדאי לזכור את הדברים. הרשות לניירות ערך עשתה כאן מהלך מרשים מאוד שמנע בסבירות גבוהה הסדר חוב בפריים אנרג'י בסוף השנה וזאת בתמורה לשיפור מצבם של מחזיקי האג"ח.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה