השוק

האמת מאחורי ירידת הדולר ולמה תומכי נתניהו ולוין חגגו מוקדם מדי

אחת התעלומות הגדולות השבוע הייתה למה הדולר נחלש כשהרחובות בוערים; היה צריך להסתבוב בחדרי העסקאות של הבנקים הגדולים ולדבר עם מנהלי ההשקעות הגדולים בישראל כדי להבין מה קרה כאן; ומה חושב אהוד ברק על הכלכלה | טור שישי
ניצן כהן |  23
בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
את התעלומה של השבוע צריך לתלות במה קרה לדולר. נתקצר לרגע את האירועים: הממשלה לוקחת את החקיקה המשפטית לשלבים האחרונים שלה, וישראל של עוד כמה חודשים לא תהיה דומה לישראל שהכרנו ובנינו ב-75 השנים האחרונות. המחאה נגד החקיקה עלתה מדרגה ואיתה רוחו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מגיעה למשטרה ונראה שהדרך לחדרי המיון של איכילוב בואכה שיבא ונגיעות בוולפסון- בעקבות עליית האלימות מול המפגינים - הפכה קצרה מאוד.
והנה התעלומה, הדולר יורד חזרה מתחת ל-3.7 שקל, הבורסה עולה וכל השחקנים בשוק ההון מנסים להבין מה קורה כאן.

אז הנה ההסברים: שיטוט בחדרי העסקאות של הבנקים הגדולים שהם למעשה "עושי השוק" בכלכלה הישראלית העלה תובנה אחת "הישראלי מפוצצים דולרים" וזה אומר שאם אתה לא ספקולנט מט"ח או יצואן/ יבואן שהוא צרכן דולרים בשוטף - אין לך מה לעשות בשוק הזה כרגע.
"אתה ערוך לכל התרחשות או נכון יותר לכל הידרדרות. לכל השחקנים הרלוונטיים בשוק היה את כל הזמן לנתח את הסיטואציה החדשה והיה להם כמה חודשים בואכה חצי שנה להיערך ולכן אנחנו לא רואים את המוסדיים בשוק וזה מוריד הרבה לחץ מהדולר. אבל אל תטעה, לראות את הדולר בחזרה ב-3.4 שקל, יהיה לא סביר כרגע" אמר לי השבוע גורם בכיר באחד הבנקים הגדולים שמעורה היטב במסחר במט"ח.
האם זה באמת מה שקרה בשוק המט"ח? האם המוסדיים כבר מוכנים לתרחיש הגרוע? אז בואו ננתח לרגע את תיק ההשקעות של המשקיעים המוסדיים וזה אולי הנתון החשוב ביותר שמאושש את הניתוח שנעשה בבנקים הגדולים. נכון לסוף שנת 2022, רגע לפני שהממשלה התחילה בתהליכים שאנחנו רואים אותם עכשיו, המוסדיים הגדולים החזיקו 45% עד 55% מהתיק שלהם בארה"ב. לא רק בארה"ב אבל ארה"ב הייתה היעד המרכזי של הכסף שיוצא החוצה.
בהתחלה הכסף הזה היה בנאסד"ק ולאט לאט הוא עבר ל-S&P500 אבל השורה התחתונה היא שחצי מהתיק (בקירוב) היה בישראל וחצי ממנו בארה"ב.
כשהממשלה התחילה בחקיקה המשפטית, המוסדיים הבינו מהר מאוד מה קורה כאן (ולא תאמינו איזה תהליכי מחקר הם הפעילו) והגדילו מהר מאוד את ההטייה של כסף החוצה עד שהוא הגיע, נכון להיום לטווחים של 70% עד 75% מהתיק. כלומר, 20% מתיק ההשקעות הכולל של המוסדיים (אגב, זה לא הכסף שלהם, אלה כל חסכונות הציבור במובן הרחב ביותר שניתן לחשוב עליו) עבר בתהליך מהיר מאוד לארה"ב ובעיקר ל-S&P500.
"את התרחישים שאנחנו רואים כרגע במישור הפוליטי תרחשנו כבר לפני חצי שנה ונערכנו לזה. אנחנו חייבים להתנהל בצורה אחראית לכסף של הציבור שאנחנו מנהלים אז עלינו ל-75% מהתיק לארה"ב ומה שאתה ראית השבוע בדולר נמצא במקום אחר" אמר לי השבוע יוסי לוי, מנכ"ל בית ההשקעות מור.
רגע לפני שניכנס לניתוח של לוי נספר לכם עליו בכמה מילים. יוסי לוי הוא אחת הדמויות המרכזיות בשוק ההון. הוא נחשב לאחד ממנהלי הכסף הטובים בישראל ונחשב גם לאחד האגרסיביים שבהם. זה אומר שאם אנחנו רואים שינוי דרמטי במישור הפוליטי בישראל, הוא לא מחכה לראות מה המתחרים עושים אלא עושה את הדברים. לוי מפעיל מערך מחקר מהמפותחים בשוק ההון המקומי והוא מנהל למעלה מ-100 מיליארד שקל עבור הציבור הישראלי ומכאן החשיבות בניתוח שלו.
"אם לא תהיה החרפה נוספת במה שקורה בציבוריות הישראלית, הכל כבר מגולם" הוא אומר אבל מוסיף עוד משהו "המשקיעים רואים את הנתונים בארה"ב ואנחנו מבינים שהאינפלציה שם מתחילה להיכנס לשליטה וזה אומר שבסבירות גבוהה נראה את הריבית שם מתחילה להירגע. 
"במקביל, אנחנו מקשיבים טוב מאוד לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ולאזהרות שלו וזה אומר שבישראל הריבית עוד לא אמרה את המילה האחרונה וככה גם האינפלציה וזה אומר שיכול להיות שייווצרו הזדמנויות עכשיו בשוק המקומי".
בסופו של יום הניתוח של לוי מתכתב היטב עם הניתוח של הבנקים הגדולים שהשורה התחתונה שלהם שכרגע לפחות לא מגדילים את התיק מעבר ל-75% שכבר יושב בארה"ב וממתינים לעוד העלאות ריבית בישראל שייצרו לחץ בכלכלה הישראלית שהיא בתורה תייצר עבורם הזדמנויות השקעה.
אהוד ברק מודאג מהמצב הכלכלי
אהוד ברק הוא החיל המעוטר בצה"ל. הקריירה שלו שזורה בהתפתחות של מדינת ישראל. אל תטעו בו, מדובר באוהב ישראל שהקדיש את כל חייו לחיים שלנו כאן. הוא סיכן את חייו עשרות אם לא מאות ואולי אף אלפי פעמים למען מטרה נעלה - מדינת ישראל. את ברק לא צריך להכיר לציבור הישראלי אבל את התובנות שלו על הכלכלה הישראלית צריך להכיר.
בריאיון שערכתי עם ראש הממשלה לשעבר ברק השבוע, הוא מעריך שלא נראה פעולה של הממשל האמריקאי שתמוטט את הכלכלה הישראלית "אני לא רואה מצב בו הממשל האמריקאי, כממשל יגיע למוחות הישראלים ויציע להם הצעות מפתות לעבור לארה"ב" הוא אומר אבל מוסיף ניתוח מעניין משלו שכדאי לחשוב עליו, לפחות לרגע אחד.
בארה"ב יושבים היום סדר גודל של 20 אלף ישראלים בסיליקון ואלי וחלקם בניו יורק. מדובר ב-20 אלף מוחות שאם הם היו חוזרים לישראל התוצר של ישראל היה מוכפל. לא פחות ולא יותר. נעצור רגע ונחשוב איך החיים שלנו כאן היו נראים בעולם של תוצר כפול ממה שיש לנו עכשיו.
איך מביאים אותם בחזרה? כסף הם לא צריכים - יש להם הרבה ממנו. כבוד ומעמד הם גם לא צריכים. מה הם כן צריכים? אווירה תומכת עסקים ותומכת חופש שהם (ולא רק הם) זקוקים לה כל-כך וכמה שהממשלה הזו מרחיקה את האווירה הזו ומרחיקה כל את כל תנאי הרקע כדי שמיטב הבנים והבנות יחזרו לישראל לעבוד מכאן, על כך זועק הנביא.
שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(23):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    כתבה מקסימה, רק חבל שהיא לא כתובה בעברית.
    אור 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין לכם הגהה שם?
    סגור
  • 17.
    שקרים
    אשר 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השאלה היא מה מה קורה לשקל? השקל מתחזק הריבית לא עולה והמדד יורד . וברק מקשקש במוח.
    סגור
  • 16.
    בעד נתניהו לוין רוטמן
    בהצלחה לממשלה 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם אני שונא את ליאור שליין המכוער את אופירע הרעה ואת ברקוביץ' הנחש קוברה וגם את אביב גפן המשתמט מהצבא
    סגור
  • 15.
    אהוד ברח שקרן ומניפולטיבי
    ישראלי אוהב 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מונע משינאה ולא מאהבת ישראל. שהמדינה תישרף ורק כדי להגיע לנקמנותו. אחד האנשים הכי מסוכנים לישראל. הוא בחר בכסף ולא ולא באהבת ישראל
    סגור
  • 14.
    כתב שמאלן
    אלון 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ברור שאתה שמאלן . זה עושה את הכתבה ללא אמינה
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    המאמר
    שלןם 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא אמר והסביר דבר טימטום
    סגור
  • 12.
    בקיצור
    יוספוס 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כתבה קשקוש בלבוש.
    סגור
  • 11.
    כתבה מגמתית אלנית
    מיקי 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האמת שהדולר נחלש משום שמדד הדיקסי יורד זוהי מגמה עולמית
    סגור
  • 10.
    ישראל אחרי חוקי ההפיכה כבר לא דמוקרטית
    אדולף 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ולידיעת הפאשיסטים רגע לפני : והמשמעויות הבאות יבואו לביטוי, אין צה"ל ! אין כלכלה, אין כספי סיוע מארה"ב. ועכשיו בוא נדבר....
    סגור
  • 9.
    איזה כתבה שמלטפת את ברק
    אחד מהעם 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ברק תרם, והדגש על תרם בלשון עבר, לבטחון המדינה. היום הוא הגורם העיקרי להחלשת ופוגע בה בזדון רק מתוך קנאה ושנאה לנתניהו ולימין וכל זה בגלל כשלונותיו בפוליטיקה. אהוד ברק הוא אדם מסוכן!!
    סגור
  • 8.
    כתבה מגמתית מזעזעת
    יוני 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אהוד ברח אחד המסיתים והפוגעים בביטחון המדינה שחייב להיות בחקירות. אבל כמו שקראנו אהוד ברח תמיד יודע לברוח ממצבים מביכים. מעבר לזה רואים בברור שהכתבה מגמתית ביותר ובעלת תכנים שמאלניים ולא נייטרלים. המגמות האלו בכתבות מהסוג הזה רק מרחיקות אותי וגורמות לי להבין שאכן יש כאן ישראל ראשונה וישראל שנייה.
    סגור
  • 7.
    שאלה לכתבת: את באמת מאמינה למה שכתבת..?!
    מני 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זאת-זאת מכונת רעל!!! לבזבז זמן (כנראה שיש לכתבת עודף זמן...) בלשבת ולכתוב כתבה/טור דעה שנראית על פניה רחבה, מוסברת ומנומקת היטב, עם טיעונים לא מבוססים, אבל נשמעים מאוד אינטיליגנטיים, כאילו השמאל "הנאור והשפוי" מנתח לך את מה שאינך מבין, אלא רק הוא (וכרגיל בהתנשאות הידועה לשימצה של אנחנו החכמים ואתם הטיפשים) - רק שממה שכתבה ולמציאות אין שום קשר, ולו הקטן ביותר ! כל הרצון הוא לנסות להבהיל, להפחיד ולהרעיל את הציבור, פשוטו כמשמעו. מה בין אהוד ברק, כחייל המעוטר ביותר, לבין הבנתו וראייתו העתידית בכלכלה?! אלה ודומיהם הם אותם אנשים שאמרו שרק נצא מעזה ולא יהיו טילים על אשקלון; שנשאיר את הגז באדמה ; שלא יגיעו יותר מאולי 5 חיסונים וגם אותם תיקח לעצמה משפ' נתניהו.., ועוד ועוד לאורך השנים. תפסיקו לאכול כל לוקש שמוכרים לכם ומאכילים אתכם, הרי רוב מובילי המחאה דיברו בעבר בדיוק על אותם שינויים נדרשים במערכת המשפט, ואפילו יותר, אלא שפשוט הכל עניין של פוזיציה...באיזה צד אתה נמצא...
    סגור
  • 6.
    חחחחההה.הם ממש היו על המטוס והתחרטו. (ל"ת)
    יעקב 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    הבנתי אותך
    אליה 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המדינה הזו קיימת בנס. הכלכחה עוד יותר. יודע למה ? כי אנחנו הען הנבחר. שמקבל שמירה אלוקית וברכה משמים.!!! ובגלל זה אתה לא יכול לנתח שום דבר. כי בתוך המשוואה קיים נעלם שנקרא "הקדוש ברוך הוא" ובקשר לאהוד ברק ?? אני מעדיף את גרסת ג'פרי אפשטיין .......
    סגור
  • 4.
    כתבה מכורה ופוליטית
    איתן 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ברח מארץ הבורחים והמבריחים הכי קומבינטור ושקרן שהיה ראש ממשלה עלוב לא מגיע לקצה של ביבי במיוחד בכלכלה ועוד שואלים את הנבל הסוטה על מדינת ישראל , אולי כשהיה בצבא היה טוב אבל כשמתחילים לעלות בדרגות נכנסה פה הקרן החדשה המנובלת והורסת כל שטח יפה וטוב
    סגור
  • 3.
    איזו כתבה מלטפת לבוגד אהוד ברח (ברק)
    זאת האמת 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמה בילבולי שכל והפחדות מטיפול יסודי במערכת המשפט המושחתת, שכל בר דעת שקצת מתעניין במהלך מבין שחייבים רפורמה !!
    סגור
  • 2.
    אהוד ברק הוא גדול הפוליטיקאים המושחתים שהיו כאן
    למען האמת 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    23 10
    ולמעשה פעל כסוחר נשק וסמים שמסית באופן פלילי נגד ממשלת ישראל ומרבית תושביה היהודים.
    סגור
  • ברק
    אליהו 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לחקור אותו איך יש לו כל כך הרבה כסף את זה צריכים שלטונות המס לבדוק
    סגור
  • על תגובות מסוג זה כולל סער 2014 יש לי תשובה מוכנה
    יומי 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    למה אף אחד לא חוקר את השמועות שביבי אנס עזים ב 2014 כדי לברוח מאשתו, ושהוא לובש חיתולים למבוגרים כשהוא מתראיין בטלוויזיה כדי לא להרטיב את הכסאות? מה הפחד? למה לא מדברים על כך שטעם חלב וגבינות העזים השתנה מאד לאחרונה? האם נראה בקרוב ילדג (ילד גדי)?
    סגור
  • ומי הגן עליו?
    יוספוס 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בפרשת ״העמותות״ הבילתי חוקיות שלו שמימנו לו את קמפיין הבחירות בזמנו? אה כן, הבוז׳ון הרצוג שהפך לדג באקווריום המזוהם שקרוי מפלגת העבודה. לא פלא שפסיכופטית בשחור השתלטה על מפלגה ולפי הסקרים האחרונים מדרדרת אותה אל מתחת אחוז החסימה.
    סגור
  • ואתה גדול החרטטנים,מה עשית בחיים (ל"ת)
    עודד 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    חחח.... חרטוט מארץ החרטוטים
    נו שויין 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    14 2
    סיפרו לנו שההפיכה תגרום לבריחת דולרים ומינימום 4 ש"ח לדולר בחודש הקרוב.. סיפורי פוגי מארץ עוץ
    סגור
  • צודק מאד (ל"ת)
    אמנון 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור