השוק

אי הסדרת ייעוץ הפרישה גורם להפסד של מיליוני שקלים בשנה?

ד"ר שרה זיו, ראש המרכז לפרישה של BDO ואוניברסיטת בר אילן, אומרת כי אסדרה של תחום ייעוץ הפרישה ומינוי ממוני פרישה ייעודיים בארגונים תבטיח ליווי של עובדים פורשים, ותסייע להם לצלוח בשלום את תהליך הפרישה 
מערכת ice | 
שרה זיו
ד"ר שרה זיו, ראש המרכז לפרישה של BDO ואוניברסיטת בר אילן, מספרת על החשיבות של תוכניות הפרישה ואיך המדינה מזניחה את הניהול והייעוץ בתחום:
"פרישה לגמלאות היא אחת הנקודות המשמעותיות בחייו של אדם. מדי שנה יוצאים כ-70 אלף נשים וגברים לגמלאות בישראל, לפי נתוני למ"ס, ועל אף שמדובר בהליך שגרתי בחייהם של העובדים, בישראל לא קיימת אסדרה מחייבת בארגונים לליווי העובדים הנמצאים לקראת פרישה, כדי להכין אותם לתקופת הגמלאות, שרק מתארכת עם העלייה בתוחלת החיים - 80.5 שנים לגברים ו-84.6 שנים לנשים – גבוה מהממוצע במדינות OECD.
 
לאפשר לפורשים להיערך באופן מיטבי לתקופת החיים החדשה
הפרישה מורכבת מאוד עבור הפורשים. היא כוללת את הציפייה הגדולה ליהנות מהחיים אחרי שנים ארוכות של עבודה, ולנצל את הזמן למנוחה, טיולים, לפתח תחביבים ובילוי עם המשפחה והחברים. ואולם לציפייה זו נלווים חששות גדולים מהלא נודע, כשמעל הכל ניצב החשש מהמצב הכלכלי בתקופה זו. זאת, לצד הקושי בהתמודדות עם השינוי והחשש משעמום ומבדידות, ותחושת בלבול שנובעת ממחסור בתכנון מוקדם, כלים וידע בהתמודדות עם המציאות החדשה שתלווה את הפורשים לשארית חייהם.
רבים מהפורשים שואפים לנצל את הידע והניסיון שצברו להמשך עבודה, מלאה או חלקית, אם מטעמים כלכליים או מטעמי הצורך בתעסוקה משמעותית. הכנה ראויה לתקופה הארוכה שלאחר הפרישה, צריכה לאפשר להם תכנון מיטבי ואיכותי של תקופה זו בהיבטיה הכלכליים, התעסוקתיים, החברתים והרגשיים.
גם הארגונים צריכים להיערך
גם עבור הארגונים מדובר בתהליך מורכב. לצד ההליכים הביורוקרטיים מול הרשויות השונות, פרישת עובדים מצריכה היערכות מראש, בעיקר אם מדובר בעובד ותיק מאוד שצבר ידע מקצועי ומשמש מעין אוטוריטה לתחומו. הארגון נדרש לגייס עובדים מתאימים להחלפת הפורש ולדאוג להליך מסודר וארוך להכשרת המחליפים והעברת הידע הרב שנצבר.
הארגון צריך גם להתמודד עם השינויים הפנימיים שיווצרו בעקבות פרישה של בכיר, או מצב שבו כמה עובדים פורשים יחד - מכיוון שהכנסת עובדים או מנהלים צעירים יותר יכולה לשנות את הדנ"א של הארגון, ומצריכה התאמות במגוון רחב של תחומים.
תהליך מקצועי של פרישה וגיוס מאפשר גיוס עובדים טובים יותר שרוצים להשתלב, עבודה יעילה יותר ומתמידה של המועסקים, שמרגישים בטוחים יותר, ופורשים מרוצים – שמשמשים שגרירים של תדמית וגם עתודה לעבודות נדרשות והתנדבות.
הפסד כפול למשק
עבור המשק מדובר בהפסד כפול, המוערך במיליוני שקלים בכל שנה. מחסור בתכנון וליווי מוקדם של הפרישה והתקופה שאחריה, מוביל גמלאים רבים להסתמך על הפנסיה (שקטנה לעומת שכרם), על דמי הביטוח הלאומי ולעתים גם על רשויות הרווחה.
היעדר הליווי והתכנון המקדים של הפרישה יוצר עומס רב על הרשויות, מכיוון שמדובר באוכלוסייה גדולה כיום - 1.2 מיליון איש שיצאו לגמלאות, שהם 12% מהאוכלוסייה - שאינם מממשים באופן משביע רצון את התקופה החדשה בחייהם, וממחקרים עולה כי בנתונים אלה גובר החולי וההזדקקות לסיוע, שמטילים עומס גדול יותר על המדינה; מהצד השני, המשק מפסיד את יכולתם של הגמלאים לתרום מזמנם ומניסיונם, ולשמש כוח עבודה משמעותי, בשכר או בהתנדבות - דבר שמחקרים הוכיחו כי הוא תורם להגדלת התל"ג.
דרושה אסדרה של התחום
הליך הפרישה כיום הוא עוד מטלה של מחלקת משאבי האנוש או הכספים בארגון. מדובר בהליך קצר מועד, פורמלי בלבד, שבדרך כלל מתרחש בסמוך למועד הפרישה. ואולם, ייעוץ מקצועי והוליסטי, שמביא בחשבון את כל האספקטים של תקופת הפרישה והאפשרויות העומדות בפני הפורש, יאפשר לפורשים שבדרך להיערך בצורה מיטבית לתקופת הגמלאות, ולבחון בצורה מעמיקה את כל האפשרויות העומדות בפניהם, כולל זכויות בחיסכון הפנסיוני, הטבות מס שונות ועוד.
על המדינה להוביל תהליך זה בשיתוף עם הארגונים, לחייב הכשרת אנשי מקצוע אלה והעסקתם בארגונים. לכן, נדרשת אסדרה של תחום ייעוץ הפרישה, באמצעות ממוני פרישה שיוכשרו לכך בחברות וארגונים, בעיקר הגדולים שבהם. תפקידם של ממוני הפרישה בארגונים יהיה ללוות לאורך זמן את כל מהלך הפרישה של עובדים לקראת יציאה לגמלאות, כולל בניית תוכנית פרישה מסודרת, שתביא בחשבון את כל האספקטים בחיי הגמלאי – החל בפן הפיננסי, דרך מידע על כל הזכויות הניתנות לגמלאים ועד האפשרויות התעסוקתיות שעומדות בפניהם.
ממוני הפרישה המקצועיים ילוו את הפורשים לעתיד בתהליך מעמיק וארוך טווח שתוכנו ייקבע בחוק, כדי להבטיח את האפקטיביות שלו ומתן כל המידע לפורשים ולארגון. בתהליך זה יעברו הפורשים סדנאות והרצאות מקצועיות כדי לאפשר להם הכנה מיטבית ליציאה לגמלאות, לצד ניתוח פיננסי פרטני של החסכונות העומדים בפניהם, וכן חשיפה למגוון האפשרויות התעסוקתיות והחברתיות העומדות בפניהם. זאת, במטרה לעודד את מי שמסוגלים להמשיך לתרום למשק במשרות נדרשות, ובכך לסייע – בתשלום או בהתנדבות – בענפים שסובלים ממחסור מתמיד בכוח אדם, כמו חינוך, רפואה ורווחה.
לשלב במדדי ESG
דרך נוספת שבה ניתן לעודד ולהסדיר הליך של ייעוץ מוסדר לעובדים הפורשים, היא לחדד את סוגיית הפרישה במדדי ESG בחברות ציבוריות הנדרשות לדו"ח זה. זאת, מתוך הבנה להשלכות הסוציאליות העמוקות ורחבות הטווח שיש להליך הפרישה הן על הפרט והן על הרשויות השונות.
צעד הכרחי
לסיכום, אסדרה של תחום ייעוץ הפרישה ומינוי ממוני פרישה ייעודיים בארגונים היא צעד הכרחי. האסדרה תבטיח ליווי של עובדים פורשים, ותסייע להם לצלוח בשלום את תהליך הפרישה ולתכנן היטב את תקופת הגמלאות; הארגונים יוכלו להיערך טוב יותר לפרישה של עובדים, לגייס בזמן ולדאוג בצורה טובה יותר להעברת הידע; והמשק ירוויח מצמצום התלות בגופי הרווחה (בשל התכנון המוקדם והידע) ומעובדים מנוסים שיכולים להמשיך לתרום למשק ולסייע במילוי החוסרים בענפים שכבר פועלים בחסר".
ב-26 ביוני 2023 יתקיים באוניברסיטת בר-אילן כנס המרכז לפרישה מבית ביראד אוניברסיטת בר-אילן והאקדמיה לפיננסים BDO.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה