השוק

בנק לאומי אופטימי: מחירי הדלק יצנחו ב-2023?

היחלשות הדולר לאחרונה, על רקע התמתנות מסוימת של הציפיות להעלאת ריבית, צפויה לתרום לעלייה של מחיר הנפט. במבט כולל, התחזית היא שמחיר הנפט מסוג ברנט יהיה בסביבות 100 דולר לחבית בסוף 2022
מערכת ice |  2
גיל בפמן (צילום אורן דאי)
סקירת הנפט השבועית המלאה של הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, מציג דו"ח מצב הנפט השבועי של ה- EIA בארה"ב הראה כי מלאי הנפט הגולמי המסחרי עלה ב- 3.9 מיליון חביות בשבוע שעבר ל- 440.8 מיליון חביות.
ה-EIA הפחית את תחזית הצמיחה של ייצור הנפט בארה"ב בשנת 2023 ולהערכתו ייצור הנפט בשנת 2022 יהיה כ-11.83 מיליון חביות ביום ובשנת 2023 הוא יעלה ל-12.31 מיליון חביות ביום הירידה בתחזית של תפוקת הנפט בארה"ב מגדילה את חוסר הוודאות בנוגע ליכולתה להגדיל את היצע הנפט בשוק ולהביא לירידה במחירי הנפט, בפרט לאור הצפי לירידה משמעותית בתפוקת הנפט הרוסי ולקיצוץ במכסות הייצור של קבוצת OPEC+

תחזית זו גם מעידה על כך כי כוחה של ארה"ב בשוק הנפט נחלש יחסית לקבוצת OPEC+ שכיום היא זו שנותנת את הטון המרכזי בשוק היחלשות זו גם באה לידי ביטוי במסעו של הנשיא ביידן לערב-הסעודית לפני מספר חודשים וזאת ללא הצלחה בהשגת מבוקשו מן הממלכה בכל הקשור להגדלת תפוקת הנפט. קבוצת OPEC+ מחזקת את כוחה בניהול השוק ושר האנרגיה של ערב הסעודית אמר כי הקבוצה תהיה זהירה בנוגע למכסות ייצור הנפט. זאת, לאחר שבחודש אוקטובר הקבוצה החליטה על קיצוץ גדול במכסות הייצור.
הקבוצה צפויה להתכנס שוב בראשית דצמבר וייתכן שהיא תחליט על צמצום נוסף במכסות הייצור על מנת לשמר את מחיר הנפט הגבוה, ראש ה-EIA אמר, כי ההחלטה של קבוצת OPEC+ בחודש אוקטובר לצמצם את מכסות ייצור הנפט תחמיר את המיתון בחלק מהמדינות, הביקושים לדלק למכוניות בארה"ב עלו בשבוע החולף והביאו לירידה של כ-900,000 חביות ביום במלאי הדלק בארה"ב.
מחירים אלה נתמכים גם על ידי המחסור בהיצע בדלקים בחוף המזרחי של ארה"ב, גם בשל ההכנות של משקי בית במדינות החוף המזרחי של ארה"ב לקראת סופת "ניקול" שפגעה באזור. הביקוש לדלק מטוסים עלה גם כן, לאחר הירידה הגדולה בשבוע הקודם, אך הוא נשאר ברמה נמוכה יחסית של כ-1.5 מיליון חביות ביום. ה-EIA העלה את תחזיתו לגידול בהוצאה של משקי הבית לחימום בתים במהלך עונת החורף. הביקושים לנפט בסין גדלו, לאחר שהממשלה הגדילה את מכסות יצוא הדלק על מנת לסייע להתאוששות הפעילות הכלכלית ולהפחית את הפגיעה במשק הנובעת מהטלת סגרים מקומיים בשל מדיניות "אפס קורונה" 
מחיר הגז הטבעי בארה"ב עלה בשבוע האחרון ל-6.24 דולרים ל-MMBTU. עלייה זו במחיר הגז בארה"ב התרחשה ככל הנראה כתוצאה מעליית מחיר הגז הטבעי האירופאי (TTF) מראשית חודש נובמבר ולאחרונה הוא הגיע לכ-68.75 אירו ל-MWh. להערכתנו, כלכלת גוש האירו צפויה להיכנס למיתון והביקושים לגז טבעי מצד התעשייה יחלשו. מחיר הגז טבעי צפוי להישאר תנודתי בחודשים הקרובים ולהגיב במידה רבה יחסית לשינויים בתחזיות בנוגע לגורמי המאקרו במשק בכלל ולגורמים בשוק האנרגיה והתובלה הימית בפרט אספקת הגז לשוק האירופאי בשנת 2023 צפויה להסתמך בעיקר על גז טבעי נוזלי (LNG) שהוא יקר יותר מאספקת הגז דרך צינורות. בנוסף, כמות ה-LNG לא צפויה לגדול באופן מהותי בשנה הקרובה, מה שימנע ירידה נוספת של ממש במחיר הגז טבעי.
היחלשות הדולר לאחרונה, על רקע התמתנות מסוימת של הציפיות להעלאת ריבית, צפויה לתרום לעלייה של מחיר הנפט. במבט כולל, התחזית היא שמחיר הנפט מסוג ברנט יהיה בסביבות 100 דולר לחבית בסוף 2022. עם זאת, השוק צפוי לחזור לאיזון במהלך 2023, זאת במקביל לצמצום הביקוש, אך יחד עם מחיר נמוך יותר מאשר 100 דולר לחבית במהלך 2023
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    בקיצור מחיר הנפט נקבע ע:י אופק+
    לילי 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלכלן לא מבין בפוליטיקה .
    סגור
  • 1.
    אוי ואבוי
    עזי 11/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה שבפמן כותב על הנפט קורה בהפוכה
    סגור