השוק

מיטב מפסיקה את המגעים - החליטה שלא למכור את פנינסולה

תחום האשראי החוץ בנקאי עובר משבר משמעותי לאחר "הליקויים" שהתגלו ב"יונט" ו"גיבוי"; מיטב שמחזיקה בחבילת מניות גדולה בפנניסולה החליטה לסגת מכוונתה למכור את הפעילות הזו
ניצן כהן | 
אילן רביב (צילום רמי זרנגר)
תחום האשראי החוץ בנקאי עובר תקופה לא קלה (בלשון המעטה) שתי חברות בתחום "יונט" ו"גיבוי" גילו ליקויים בתיק האשראי שלהן עד כדי שהפעילות של שתי החברות הללו שובשה באופן משמעותי.
מיטב שמחזיקה בפעילות אשראי חוץ בנקאי באמצעות פנינסולה החליטה להפסיק את המגעים למכירת החזקותיה בחברה (קצת יותר מ-50% מהמניות שלה) ולהישאר בתחום באמצעותה.

נסביר לרגע את המצב אליו נקלעה מיטב עם מכירת פנינסולה. תחום האשראי החוץ בנקאי סובל מתדמית ירודה. למרות זאת, התחום חווה עדנה בשנה וחצי האחרונות ולמעשה כמעט כל גוף משמעותי רצה להיכנס לתחום כסוג של השקעה "אלטרנטיבית". רק מה, לאט לאט התגלה שלא פשוט לחתם עסקאות שהבנקים לא רוצים.
באופן עקרוני, מי שיכול לקבל אשראי עסקי מהבנקים עושה את זה בעיקר בגלל הריביות הנוחות יחסית לריביות שגובות החברות החוץ בנקאיות ולכן כשלקוח פונה לחברה חוץ בנקאית הוא יודע שהוא ישלם ריבית גבוהה יותר בעיקר בגלל הסיכון הגדול שהוא נושא על גבו (על פי רוב).
אבל המצב לא אמור להיות כזה. חברת אשראי חוץ בנקאי יכולה להיות לגיטימית ולהתחרות עם המערכת הבנקאית על לקוחות ברמת סיכון נמוכה יותר כשהיתרון הגדול שלהן זו המהירות בקבלת החלטות (באופן עקרוני הבנקים מקבלים החלטות ללקוחות שהם לא מכירים לאט יותר).
אבל אז הגיעו פרשות "יונט" ו"גיבוי". בשני המקרים התגלו ליקויים בחיתום של הלוואות כשבמקרה של יונט קיימות גם האשמות על נטילת כספים שלא כדין. שתי הפרשות האלה החזירו את הענף שנים אחורה לימים שכסף לגיטימי חשש להגיע לחברות האלה.
כאן נכנסות פנינסולה ומיטב לתמונה. לפני כחודש החליטה מיטב למכור את החזקותיה בפנינסולה. באופן עקרוני זו נראתה החלטה נכונה בתזמון נכון: לנצל את הגאות בענף כדי למכור את הפעילות הזו ברווח. אבל כהתפוצצו הפרשות ב"יונט" ו"גיבוי" הרי שרוכשים פוטנציאלים החליטו לסגת ולהמתין לראות אם מדובר בשני מקרים פרטיים או לחילופין שכל התחום הזה בעייתי.
כך או אחרת, במיטב אומרים שהם מאמינים בפעילות האשראי החוץ בנקאי ורוצים להישאר בה אבל אי אפשר לנתק את הסיפור הזה ממה שקורה בענף בכלל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה