השוק

קרדיט סוויס באזהרה חמורה: העולם על סף מיתון

החברה השווייצרית פרסמה עדכון להערכות הכלכלנים שלה, שמעדכנים את תחזיות הצמיחה העולמיות כלפי מטה ומזהירות כי שיא הגל הכלכלי השלילי עוד לפנינו
יאיר מור | 
סכום הנזק שנגרם לצרכנים בעקבות המשבר (צילום פלאש 90/ אוליבר פיטוסי, מרים אלסטר)
ענקית השירותים הפיננסיים קרדיט סוויס פרסמה היום (ראשון) דו"ח חדש שחיברו הכלכלנים שלה, ומזהיר ממה שצפוי לקרות בתקופה הקרובה לכלכלה העולמית. לדבריהם, נכון לרגע זה נראה שהעולם נמצא על סף כניסה למיתון כלכלי, וגם אם לא – השיא של המגמה השלילית עוד לפנינו.
כלכלני החברה הורידו את תחזיותיהם לצמיחה בכל העולם מלבד סין, כאשר כעת הם צופים גידול של 2.9% בלבד בתמ"ג העולמי בשנה הנוכחית ו-2.1% בלבד בשנה הבאה, לעומת 5.9% בשנה שעברה. תחזיות האינפלציה, לעומת זאת, הועלו ל-7.3% ב-2022 ו-4.3% ב-2023, לעומת 3.5% ב-2021 ו-1.8% בלבד ב-2020.
לפי קרדיט סוויס, האינפלציה הגבוהה גורמת לשחיקה של ההכנסות הריאליות – אך למרות זאת, הכלכלנים מאמינים כי רוב משקי הבית ישרדו את התקופה הקשה טוב יותר מתקופות מקבילות בעבר. זאת משום שבתקופת הקורונה הם הגדילו מאוד את חסכונותיהם, ולכן יש להם כעת כרית כלכלית נוחה יותר להישען עליה עד יעבור זעם. ההערכה הזו מגובה בנתונים לפיהם למרות המיתון המסתמן, הצריכה ברוב העולם נמצאת במגמת חזרה לרמות שלפני הקורונה.
העלייה במחירי הדלק היא, כמובן, תורמת עיקרית למשבר – בקרדיט סוויס מציינים קיצוץ של 30% באספקת הגז לאירופה ומגבלות על צריכת אנרגיה בגרמניה – אך השוואה של ההוצאה על אנרגיה היום לעומת תקופות קודמות של עליות במחירי האנרגיה מצביעה על כך שהיא עדיין רחוקה מלהכביד על הצרכנים ברמה דומה לזו של שנות ה-80 המוקדמות והשנים הראשונות של העשור הקודם.
 
אך כאמור, החברה מדגישה כי שיא המשבר כנראה עוד לפנינו, והיא צופה האצה של צעדי הידוק החגורה של בנקים מרכזיים ברחבי העולם, בהובלת הפד בארה"ב והבנק האירופי המרכזי, עד סוף השנה. הכלכלנים מאמינים כי הצעדים יאפשרו למדינות להתחמק ממיתון למשך 6-9 החודשים הקרובים, אך השאלה מה יקרה לאחר מכן תלויה בשאלה עד כמה יעילים יהיו הצעדים שיינקטו על ידי הבנקים המרכזיים – כאשר אירופה נמצאת בסיכון גבוה יותר, שכן ארה"ב היא יצואנית דלק, בעוד רוב אירופה תלויה לחלוטין בייבוא שלו.
בסין, לעומת זאת, את התזיות לגבי סין עדכנו כלכלני קרדיט סוויס כלפי מעלה, כאשר לדבריהם הפתיחה המחודשת של המדינה לאחר גל הסגרים האחרון, המלווה על ידי תמריצים עסקיים אגרסיביים, צפויה להוביל לצמיחה של 4.8% בתמ"ג השנה ו-4.9% בשנה הבאה, אם כי זה עדיין נמוך מהנתון של 8.1% בשנה שעברה, בעוד האינפלציה במדינה צפויה לעמוד על 2.1% השנה ו-2.0% בשנה הבאה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה