השוק

בנק הפועלים מזהיר: התכנית הכלכלית לא תביא לירידת מחירים

החטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מעריכה שהתוכנית הכלכלית של האוצר לא תביא לירידת מחירים בטווח הקצר, להוציא העלייה המתונה יותר במחירי החשמל; תחזית האינפלציה השנתית של הבנק נותרת על 2.2%
ניצן כהן |  2
דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים (צילום unsplash, יחצ גדי דגון)
בשבוע שעבר פרסם האוצר תכנית להפחתת יוקר המחייה. התוכנית כוללת שורה של צעדים בעלות תקציבית של כ-4.4 מיליארד שקל. "רוב העלות מופנית לשיפור ההכנסה של משפחות עובדות עם ילדים בגילאים 6-12, אם זה דרך נקודות זיכוי או סבסוד צהרונים למשקי בית באשכולות של מעמד הביניים.
"התוכנית כוללת גם ביטול זמני של הבלו על פחם, דבר שיאפשר מיתון של עליית מחירי החשמל בפברואר, וכן הפחתה וביטול של מכסים על מוצרי צריכה, ובכלל זה מזון. על אף הכותרת הפחתת יוקר מחייה, רוב התכנית מיועד להגדלת הכנסה פנויה של משקי הבית ובעיקר של הורים עובדים לילדים קטנים. ניתן לטעון שהעלאת הכנסה לאוכלוסיית יעד פועלת להגדלת כושר הקנייה של אוכלוסייה זו והיא שקולה להפחתת יוקר מחייה, אך קשה לשכנע בכך את הציבור, וככל הנראה זו לא התכנית האחרונה שנראה השנה.

"העלות התקציבית של התכנית היא מצומצמת והיא לא תגדיל את הגירעון באופן משמעותי. התכנית גם לא צפויה להביא לירידות מחירים בטווח הקצר, מעבר למיתון העלייה במחירי החשמל" כותבים כלכלני המחלקה הפיננסית של בנק הפועלים.
לקראת מחצית ראשונה של שנה עם אינפלציה גבוהה במיוחד. מחיר חבית נפט מסוג ברנט מתקרב ל-95 דולר, והשקל נחלש בשבוע החולף לרמה של 3.25 שקל לדולר. מנגד, הממשלה מיתנה את העלייה שהייתה צפויה במחירי החשמל, וכן מסתמן שהלחץ התקשורתי על יצרני המזון בולם לעת עתה עליות מחירים.
"אם משווים את סעיפי האינפלציה בישראל לאלו שבארה"ב בשנה האחרונה (ינואר ארה"ב, דצמבר ישראל), אז ניתן לראות שבישראל עליות המחירים היו מתונות יותר ברוב הסעיפים: הדיור לדוגמה עלה בארה"ב ב-4.4%, בעוד בישראל הוא עלה ב-3.4% המזון ב-7.0% ובישראל ב- 3.5%, בהלבשה והנעלה הפער הוא גדול במיוחד – עלייה של 5.3% בארה"ב לעומת ירידה של 7.3% בישראל.
"בחלק מהסעיפים, כמו דיור והלבשה והנעלה, אנו סבורים כי הפערים יצטמצמו, תוך כדי עלייה במדדים של החודשים הקרובים. אנו מותירים את תחזית האינפלציה ברמה של 2.2% ל-12 החודשים הקרובים. אם מחירי הנפט ושער החליפין יתייצבו ברמתם הנוכחית האינפלציה תהיה להערכתנו גבוהה יותר" מסיימים כלכלני החטיבה הפיננסית של הפועלים. 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הורדת המכסים תעשיר יבואנים ולא תגיע לצרכן
    מהמגזר הכללי 02/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תנובה מפיצה פירות וחלב כמעט מונופול. הסרת חסמים על ייבוא ישאיר אותה כחוליה החזקה בשרשרת וההוזלה תלך אליה בלבד. כשאין תחרות הורדת מכסים לא עוזרת. ויש עוד יבואנים ענקיים בתחומים אחרים : דיפלומט, אוסם,... כמעט קרטל שיקבל עוד כסף מהורדת המכסים.
    סגור
  • 1.
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים
    נעמה קונפי 02/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים https://www.facebook.com/Halomykrav/
    סגור