השוק
אגד חוטפת מכה: אלו הערים שבהן לא תוכל להפעיל קו
חברת התחבורה הציבורית הוותיקה קיבלה מכה מבית המשפט, שדחה את עתירתה להשתתף במכרז להפעלת קווי אוטובוס במעלה אדומים ובבנימין
מאבק הענקים על עתיד התחבורה הציבורית בישראל רשם פרק דרמטי נוסף: בית המשפט המחוזי בירושלים הנחית מכה חלקית על אגד, מותג התחבורה הציבורית הוותיק, כשדחה את עתירתה להשתתף במכרז להפעלת קווי אוטובוס במעלה אדומים ובבנימין כך על פי פרסום בדה מרקר. עם זאת, השופטים השאירו פתח תקווה לענקית התחבורה כשקבעו שוועדת המכרזים חייבת להעניק לה זכות טיעון לפני ההכרעה הסופית.
במרכז הסערה ניצבת שאלה מספרית לוהטת: כיצד ייתכן שאגד, המחזיקה כיום ב-25.7% מנתח שוק התחבורה הציבורית, מבקשת להרחיב את פעילותה, בעוד שתוכנית התחרות הממשלתית דורשת ממנה להצטמק לפחות מ-25% עד סוף העשור? התשובה טמונה בפרשנות מתוחכמת של אגד להסכם עליו חתמה: לטענתה, המגבלה חלה רק משנת 2029, מה שמותיר לה חלון הזדמנויות של ארבע שנים להתרחב ולבחור את אזורי הפעילות הרווחיים ביותר.
מאחורי המספרים והמאבק המשפטי מסתתר סיפור עמוק יותר על עתיד התחבורה הציבורית בישראל: האם הגבלת כוחם של השחקנים הגדולים תוביל לתחרות בריאה יותר ושירות טוב יותר לנוסעים, או שמא דווקא הניסיון והתשתיות של חברות ותיקות כמו אגד חיוניים להבטחת שירות יעיל ואמין? התשובה לשאלה זו תעצב את חווית הנסיעה של מיליוני ישראלים בשנים הקרובות.
אגב, רק השבוע קיסטון בעלת השליטה באגד הודיעה כי תממן בהלוואה המירה 40% מההון העצמי בתחנת הכוח "שורק" בו זכתה קבוצת אדלטק-מנורה במכרז להקמת תחנת כוח בהספק של 900 מגה-וואט. היקף המימון מוערך בכ-300-400 מיליון שקל לא כולל ערבויות.
מדובר באחד ממיזמי האנרגיה הגדולים בישראל כאשר תחנת הכוח שורק תהיה גם אחת התחנות היעילות בארץ, תופעל באמצעות גז טבעי עם נצילות של 64%, בעלת מיקום מיטבי במרכז הארץ. התחנה תוקם ותתופעל על ידי הקבוצה למשך תקופה של כ-25 שנה, ולאחר מכן תועבר לבעלות המדינה. על פי תנאי המכרז, הסגירה הפיננסית של התחנה צפויה במחצית השניה של שנת 2026, והתחנה עצמה צפויה להתחיל לפעול בשנת 2029.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה