השוק

הטיסה בוטלה? הפיצויים יקטנו וחברות התעופה לא בטוח יחזרו

אם המדינה תשתתף במימון הביטוח של החברות הזרות, כפי שהיא עושה עבור חברות התעופה הישראליות, הדבר יספק "מוטיבציה" לחזרתן, אך לא התחייבות מוחלטת, בינתיים, התיקון, שכעת נמצא בהליכי חקיקה מתקדמים, שנועד לצמצם את היקף הפיצויים לנוסעים במקרי ביטול טיסות ועיכובים, לא גורם להן למהר
מערכת ice | 
חברת תעופה-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
המאמצים להחזיר את חברות התעופה הזרות לישראל בתקופת המלחמה נתקלים במבוי סתום, כאשר התיקון המוצע לחוק שירותי תעופה, שנועד להקל על החברות, אינו מבטיח את חזרתן לפעילות בשמי הארץ. התיקון, שכעת נמצא בהליכי חקיקה מתקדמים, נועד לצמצם את היקף הפיצויים לנוסעים במקרי ביטול טיסות ועיכובים, אך למרות זאת, אף חברת תעופה זרה לא התחייבה לחדש את טיסותיה לישראל.
בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת התברר כי התיקונים המוצעים כוללים שינויים משמעותיים, כמו הגבלת חובת המימון של לינה במלון לשני לילות בלבד במקרה של ביטול טיסה, במקום המצב הנוכחי בו החברות נדרשות לממן את השהייה עד למציאת טיסה חלופית. יתרה מכך, חלק מהתיקונים מבקשים לחול רטרואקטיבית מנובמבר 2023, מה שעלול לפגוע בזכויות צרכנים שכבר נפגעו מביטולי טיסות.

במהלך הדיונים בוועדה, עו"ד שירלי קציר, המייצגת למעלה מ-20 חברות תעופה זרות, הציגה את עמדת החברות וטענה כי מעבר לשינויי החקיקה, נדרשת גם התערבות ממשלתית בנושא הביטוח. לטענתה, אם המדינה תשתתף במימון הביטוח של החברות הזרות, כפי שהיא עושה עבור חברות התעופה הישראליות, הדבר יספק "מוטיבציה" לחזרתן, אך לא התחייבות מוחלטת.
סוגיה נוספת שעלתה בדיונים היא בעיית הטיסות החלופיות. חברות התעופה הזרות טוענות כי המחירים הגבוהים של טיסות חלופיות - לעתים פי עשרה ממחיר הכרטיס המקורי - הופכים את הפעלת הקווים לישראל לבלתי כדאית כלכלית. לדוגמה, חברה שמוכרת כרטיס ב-200 יורו עלולה להידרש לשלם 2,000 יורו עבור טיסה חלופית במקרה של ביטול.
התפתחות זו מעלה חששות כבדים לגבי עתיד התעופה הבינלאומית בישראל, כאשר מצד אחד עומדים האינטרסים הכלכליים של חברות התעופה הזרות, ומצד שני זכויות הצרכנים הישראלים. בעוד שהממשלה מנסה לאזן בין הצדדים באמצעות תיקוני חקיקה, נראה כי הפתרון המיוחל עדיין רחוק, והנפגעים העיקריים הם הנוסעים הישראלים שנאלצים להתמודד עם היצע מצומצם של טיסות ומחירים גבוהים.
במשרד התחבורה מסרו לכלכליסט: "אנו פועלים לקבל את האישורים מהממשל הפדרלי לקיום הטיסות ומקדמים יוזמות נוספות להגדיל את מספר הטיסות לצפון אמריקה. במקביל פועלת השרה מירי רגב כדי לשכנע חברות זרות לחדש את פעילותן. כמו כן, השרה פועלת להקטנת אי־הוודאות עבור חברות התעופה באמצעות תיקון החוק שיאפשר, מצד אחד, שמירה על זכויות הנוסעים ומצד שני, יקטין את אי־הוודאות לחברות התעופה וזאת לתקופת המלחמה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה