השוק

הכסף הישראלי בורח לחו"ל? 5.6 מיליארד דולר רק בשנת 2023

בשנת 2023 נרשם זינוק משמעותי בהעברות כספים מישראל.  תופעה זו דומה למגמת ההעברות שהתרחשה במהלך תקופת הקורונה, אז הועברו כ-6.4 מיליארד דולר. הגידול בהעברות כספים, שהחל במגזר העסקי בעקבות ביקורת על הרפורמה המשפטית בישראל, התפשט גם למשקי הבית עם פרוץ המלחמה

מערכת ice | 
חינוך פיננסי (צילום shutterstock)
שנת הלימודים החדשה נפתחה בשעה שבישראל חווים השבתה חלקית של המשק ובתי הספר, דבר שמוסיף למתח הפיננסי שנוגע לישראלים רבים. בצל המלחמה המתמשכת, יוקר המחיה והאינפלציה המאמירה, רבים מבקשים להבטיח את עתידם הכלכלי ומעבירים כספים להשקעה ולחסכון בחו"ל.
על פי פרסום של צלי גרינברג בוואלה כסף, נתוני חברת Trading Economics מצביעים על כך שבשנת 2023 הועברו כ-5.6 מיליארד דולר מישראל, מה שמצביע על זינוק משמעותי בהעברות כספים למשקי הבית בחצי השנה האחרונה. בעקבות המצב הביטחוני המתוח, העניין במקלטים פיננסיים מחוץ לישראל עלה באופן דרמטי.
הזינוק בהעברות הכספים נובע בעיקר מהחששות מגזירות ממשלתיות שעלולות לפגוע בחסכונות, הצורך למצוא מקלט פיננסי בחו"ל, ודרישה להנפיק אשרות שהייה, תושבות או אזרחות במדינות זרות. תופעה זו דומה למגמת ההעברות שהתרחשה במהלך תקופת הקורונה, אז הועברו כ-6.4 מיליארד דולר במשך כל השנה.
העברות הכספים מישראל נותרות קטנות בהשוואה לנתוני השוק העולמי. השנה צפויים לעבור כ-151 מיליארד דולר בין מדינות, עם תחזיות לצמיחה של 4.76% עד לשנת 2028. העברה בינלאומית ממוצעת עומדת על כ-9.6 אלף דולר, לעומת הסכומים הנמוכים יותר של העברות מישראל, הנעות בין 200 ל-700 דולר.
הגידול בהעברות כספים, שהחל במגזר העסקי בעקבות ביקורת על הרפורמה המשפטית בישראל, התפשט גם למשקי הבית עם פרוץ המלחמה. ערן סרוק, מנכ"ל חברת הפינטק GMT, מציין שהמגמה מדאיגה אך גם משרתת את חברות הפינטק המקומיות, המרוויחות כ־1% עד 2% מכלל העברות הכספים.
העובדים הזרים בישראל תורמים גם הם להתרחבות שוק הפינטק המקומי, עם העברות כספים מצרפיות המוערכות ב-12 מיליארד שקל בשנה. חברות פינטק כמו GMT, נימה ו-Rewire ניצבות בחזית ההעברות הללו, מספקות פתרונות מהירים ויעילים לעובדים הזרים וללקוחות פרטיים.
עו"ד מיכל אוחנה מציינת כי תחום העברות הכספים עבר מהפכה בעשור האחרון עם כניסת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, אשר אפשר תחרות והוביל לכניסת חברות פינטק חדשות לשוק. התחרות המרקיעה שחקים בתחום זה, עם שחקנים חדשים וחוקי רגולציה חדשים, עשויה להוזיל עלויות ולשפר את שירותי הלקוחות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה