השוק

מהפכה בשוק הרכב הישראלי: המותגים האהובים ייעלמו מהכביש?

סוגיית הגבלת מספר הזיכיונות ליבואני רכב, צעד שעשוי לשנות את מפת הכוחות בענף עומדת על הפרק כדי להגדיל את התחרות בשוק
מערכת ice |  2
טרייד-אין (צילום shutterstock)
ענף הרכב בישראל עומד בפני טלטלה משמעותית, כאשר ועדה בין-משרדית בוחנת דרכים להגביר את התחרות בשוק. במוקד הדיון עומדת סוגיית הגבלת מספר הזיכיונות ליבואני רכב, צעד שעשוי לשנות את מפת הכוחות בענף.
אולם, על פי פרסום בדה מרקר, המציאות מורכבת יותר: רוב היצרנים הסיניים, שמובילים את גל החדשנות בתעשייה, כבר בחרו ביבואנים מקומיים, רובם חברות גדולות עם זיכיונות מרובים. השאלה המרכזית היא כיצד ליצור איזון בין הרצון לפתוח את השוק לשחקנים חדשים לבין ההתחייבויות הקיימות והשקעות שכבר בוצעו.

האתגרים בפני הוועדה רבים ומורכבים. הגדרת "מותג" ו"יצרן רכב" הופכת לסבוכה בעידן של שיתופי פעולה גלובליים וריבוי מותגי משנה. לדוגמה, כיצד להתייחס ליצרנים כמו רנו וניסאן, שהן חברות נפרדות אך בעלות קשרים הדוקים? או כיצד להתמודד עם המותגים הרבים של היצרנים הסיניים? יתרה מזאת, הוצאת זיכיונות מידי יבואנים ותיקים מעוררת שאלות משפטיות ואתיות, במיוחד כשמדובר בקשרים ארוכי שנים.
למרות האיחור היחסי בפעולה, הניסיון לפתוח את השוק לתחרות נתפס כצעד חיוני. נתוני מבקר המדינה מצביעים על ריכוזיות גוברת: נתח השוק של ארבעת היבואנים הגדולים עלה מ-56% ל-67% בעשור האחרון, עם שליטה כמעט מוחלטת בקטגוריות מסוימות. שיעורי הרווח הגבוהים בענף, במיוחד בתקופות של מחסור במכוניות, מדגישים את הצורך בהתערבות. אולם, הוועדה מתמקדת בעיקר במכירת מכוניות חדשות, מבלי לגעת בסוגיות קריטיות אחרות כמו שוק החלפים והאחזקה.
חיסרון בולט בהרכב הוועדה הוא היעדרותה של רשות המסים, הגורם המשפיע ביותר על מחירי הרכב בישראל. בעוד הוועדה דנה בהגברת התחרות, רשות המסים מקבלת החלטות קריטיות לגבי מיסוי רכבים, כולל כלי רכב חשמליים. שינויים במדיניות המיסוי עשויים להשפיע באופן מיידי ומשמעותי יותר על המחירים ועל התחרות מאשר שינויים מבניים בענף היבוא.
בינתיים, היצרנים הסיניים מחוללים מהפכה משלהם בשוק הישראלי. המקרה של מקסוס, שחתמה על הסכמי יבוא עם שני יבואנים מקומיים, מסמן אולי את תחילתו של עידן חדש בתחרות. מודל זה, שבו יבואנים מתחרים על אותם דגמים, עשוי לשנות את כללי המשחק ולהוביל להורדת מחירים ושיפור השירות. ככל שיצרנים נוספים יאמצו גישה דומה, ייתכן שהשוק יתאזן מעצמו, ללא צורך בהתערבות רגולטורית מסיבית.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    נמאסי מהחללית, אני עוברת לרכב חדש
    רונלי העלובה 09/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קונה רכב חדש
    סגור
  • 1.
    נמאס לי מהחללית, אני עוברת לרכב חדש
    רונלי הכוניפינה 09/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני קונה רכב חדש .. .. .. .. .. ..
    סגור