השוק

בנק לאומי: כך הידרדרות המצב ביטחוני משפיע על מחירי הנפט

הכלכלן הראשי של בנק לאומי ד"ר גיל מיכאל בפמן, מתייחס בסקירה השבועית שלו על שוק הנפט העולמי לתנודתיות במחירי הנפט שנרשמה בשוק ואף מתייחס לסיבות שהובילו לכך | כל הפרטים 

מערכת ice |  1
ד"ר גיל בפמן (צילום יחצ, shutterstock)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, פרסם את סקירת הנפט השבועית בה התייחס לחוסר היציבות של השוק ולסיבות שהובילו לכך. במהלך השבוע החולף, מחירי הנפט אופיינו בתנודתיות, אך בסיכום שבועי מחירי הנפט שמרו על רמתם. בתחילת השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-81 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-78 דולרים לחבית מסוג WTI, והם שמרו על רמתם גם בסוף השבוע החולף.
מחיר הנפט ירד בתחילת השבוע החולף, זאת על רקע ידיעות לגבי המשך ההאטה בפעילות הכלכלית בסין. ההאטה באה לידי ביטוי במדד מנהלי הרכש ובחידוש הפחתת הריבית בסין. בנוסף לכך, יבוא הנפט הגולמי היומי של סין ירד בחודש יולי לרמת שפל מאז ספטמבר 2022.
זאת, בשילוב נתוני שיעור הניצולת של כ-56%, בחודש יולי, בבתי הזיקוק בסין, דבר שממחיש את ירידת הביקוש לתוצרי נפט בסין. בנוסף לכך, גל החששות, המוגזם, לגבי גלישה למצב של מיתון בארצות הברית תרם אף הוא לירידת מחיר הנפט, אם כי החששות הללו פחתו לאורך השבוע החולף.
מנגד, נראה כי מספר גורמים תרמו לקיזוז של ההשפעה של הגורמים שתמכו בירידת מחיר הנפט בשבוע החולף, וביניהם: היחלשות הדולר בעולם; המשך ירידת מלאי הנפט גולמי בארה"ב מאז חודש יוני; ושמירה על רמה גבוהה יחסית של יבוא נטו של נפט גולמי על ידי ארה"ב, זאת בעקבות התחזקות הביקוש לנפט בארצות הברית.
נראה שעליית מידת המתיחות הגאו-פוליטית במזרח התיכון תרמה גם כן לקיזוז חלק מגורמי הירידה במחיר הנפט בשבוע החולף. הימצאות כוחות אמריקאים רבים במזרח התיכון מעלה את המיקוד הגלובלי בסיכונים הנוגעים למזרח התיכון ולקיומם של תרחישי קיצון שיביאו להגבלה על יצוא הנפט מאיחוד האמירויות, קטאר וכוויות.
במסגרת תרחישים אלו, ישנם גם תרחישים של פגיעה בחופש המעבר במיצרי הורמוז, הנמצאים במפרץ הפרסי, שם עוברים כ-20% מתפוקת הנפט הגלובלי. במקביל, סעודיה העלתה את מחיר הנפט למדינות אסיה לראשונה מזה שלושה חודשים, מה שמסמן שהממלכה נשארת בטוחה לגבי הביקוש לנפט בעולם. ARAMCO הסעודית העלתה את המחיר לחודש ספטמבר בכ-2 דולר לחבית. מהלך זה תרם גם כן לקיזוז גורמי הירידה במחיר הנפט בשבוע החולף.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עסקה יאיר נתניהו תמורת 120 חטופים. סינואר מסכים
    שולה בוזגלו 08/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נפט לא נפט תביאו את החטופות והחטופים
    סגור