השוק

מזרחי טפחות: ההוצאות של הישראלים מזנקות, חשש לעלייה באינפלציה

יוני פנינג, אסטרטג ראשי, חדר-עסקאות מזרחי טפחות, ערך ניתוח בנוגע לכלכלות ארצות הברית, יפן וישראל, כאן ההוצאות עלו משמעותית ברכישת כרטיסי טיסה, מה שמגביר את החשש לעלייה באינפלציה. וגם: על מה עוד בזבזתם את הכסף שלכם החודש?
מערכת ice | 
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)
יוני פנינג, אסטרטג ראשי בחדר העסקאות של בנק מזרחי טפחות, ערך אתמול (ראשון) את הניתוח הכלכלי השבוע שלי בנק מזרחי טפחות, בו התייחס למצב הכלכלה בישראל, ארצות הברית ויפן.
"בארה"ב, ה-PCE הצביע על עליית מחירים בצד הגבוה של הציפיות. ועדיין, מסעיפי המדד, כמו גם מהתמתנות בשיעור החיסכון הפרטי, ניכר כי רכבת ההאטה בצריכה הפרטית לא מאטה, עם כל משמעויות ריבית הפד הנגזרות מכך. 
הרבעון השני, בינתיים, מסתכם עם עלייה ניכרת בתוצר. ולא רק זאת, גם מוטה באופן בולט כלפי הצריכה הפרטית. אבל סעיפי ההשקעה מצביעים על ירידה מסוימת בביקושים, עם עלייה במלאים. ומה שאינו נובע מהמלאי נראה כמוטה לטובת אופטימיות ה-AI. בהתחשב בביצועי מדדי המניות ביולי, נצפה לאופטימיות פחותה בהמשך. 
בנוסף, בניגוד לנתוני התחלות הבנייה האחרונים, מכירת הדירות החדשות והקיימות האטה מעט ביוני, לרמות הקרובות לשפל של השנה האחרונה, על רקע התמעטות השפעת ה-lock in של המשכנתאות. להערכתנו, תהיינה לזה השלכות על הפעילות הכלכלית בהמשך. 
בישראל, נתוני כ. אשראי עברו להצביע על קצב גבוה של רכישות כ. טיסה, לקראת אוגוסט. ובכך העלו את החשש האינפלציוני מהכיוון הזה. ביפן, מדד המחירים של טוקיו הצביע על התמתנות קלה ביולי, בסיוע מחירי המזון, ועל רקע היציבות היחסית במטבע במהלך החודש. למרות זאת, נראה כי עדיין העלאת ריבית השבוע היא בלתי נמנעת.
ארה"ב: בסיוע קל, נוסף, של מחירי הדלקים, מדד הייחוס של הפד ביוני הצביע על חזרה והתקרבות אל היעד, עם התמתנות לאינפלציה שנתית של 2.5%. זולת אלה ומחירי המזון, אינפלציית הליבה נותרה יציבה על רמת 2.6%. נדגיש, עם זאת, כי הנתון החודשי של אינפלציית הליבה דווקא הצביע על עלייה חודשית מתונה יחסית של מעט מתחת ל-0.2%, או 2.2% במונחים שנתיים.
הרבה מהעלייה השנתית, בפרט, נובעת מהמדדים הגבוהים של תחילת השנה, בדגש על ינואר. ולהערכתנו, האינפלציה הרבעונית במונחים שנתיים יכולה להיות נקודה חשובה במסיבת העיתונאים שתלווה את הודעת הריבית השבוע. השירותים הפיננסיים ממשיכים לדחוף כלפי מעלה, עם עלייה של 0.3% החודש.
עוד נרשמה עלייה חריגה של כ-4.8% במחירי השירותים המשפטיים, על רקע זינוק דומה בעלויות חבר באיגודים המקצועיים – חריג, כמובן. גם מחירי סעיפי שירותים אחרים, מוטי כח אדם, כמו תחזוקת הבית, המשיכו לעלות. להערכתנו, בביטויים אחרונים של מחסור בכח אדם. כמובן שנתוני שוק התעסוקה השבוע יהיו מעניינים וחשובים כתמיד.
מחירי הדיור (שכירויות), שעלו בקצב שנתי של לא פחות מ-4.9% בכל אחד מ-33 החודשים האחרונים, הוסיפו החודש כ-3.3% בלבד, במונחים שנתיים (!!). ההשלכות על האינפלציה השנתית הכוללת הן מתונות יחסית, בשלב הזה, כשהסעיף עדיין מטפס במעל ל-5%, שנתית, ותורם מעל ל-0.9% לאינפלציה השנתית.
מצד שני, יש פה פוטנציאל להתמתנות של מעל ל-40 נ"ב באינפלציה השנתית, אם המגמה הזו תמשך, מה שיביא לבדו את האינפלציה ליעד, בראייה שנתית. ובהתחשב במגמה המתמתנת של מחירי השירותים ברבעון השני, להערכתנו, גם אינפלציית הליבה בדרך ליעד.
נוסיף כי המדד הכולל עמד בציפיותינו, אולם היה בחלק הגבוה יותר של קונצנזוס האנליסטים. ועדיין, התשואות הקצרות הגיבו בירידות של קרוב ל-4 נ"ב. בניגוד למגמת המסחר ברוב השבוע, הפעם נרשמה תגובה דומה גם בטווחים הארוכים, במהלך השעה שלאחר פרסום המדד.
להערכתנו, זה נובע מהפנמה של השוק של הפוטנציאל המהותי יותר שיש להרכב התמתנות האינפלציה, כמו גם ההשלכות של הירידה בחיסכון הפרטי על פוטנציאל ההוצאות של הצרכנים, בהמשך.
ההכנסה הפרטית עלתה החודש ב-0.2% בלבד – זהה לאפריל, אבל נמוך מאוד בראייה היסטורית. ההוצאה הפרטית, מאידך, ממשיכה לצמוח בקצב של 0.3%, מה שמביא להמשך שחיקה בחיסכון הפרטי. להערכתנו, אנחנו עומדים על כ-370 מיליארד ד' מתחת למגמה, בשלב הזה.
התוצר בארה"ב הפתיע עם צמיחה מרשימה של 2.8%, במהלך הרבעון השני. קצב הצמיחה בנתון דומה לזה של השנה האחרונה (2.95%), וגבוה מ-1.4% של הרבעון הראשון. אבל יותר מאלה, הוא רחוק למדי ממה שהיינו מצפים לראות בשלב הזה.
באופן בולט, הצריכה הפרטית ממשיכה לצמוח בקצב גבוה, של כ-2.3%. בתור החלק העיקרי של התוצר, אלה מיתרגמים לתרומה של קרוב ל-1.6% לשורה התחתונה. מתוך זה, ובדומה למגמה במדדי המחירים, צריכת השירותים אחראית על החלק הגדול יותר של זה, כאשר זו תורמת כאחוז לנתון הצמיחה הרבעוני.
זה כולל חלק ניכר מאוד בסעיפי הבריאות (0.45%), והיתר בעיקר בצמיחה מאוזנת יחסית בין סעיפי התחבורה, פנאי שירותי המזון, והשירותים הפיננסיים, על רקע העליות במדדי המניות, במהלך הרבעון. 
גם סעיפי ההשקעה הגולמית גדלו בצורה חריגה הפעם. אבל הרבה מהשורה התחתונה (0.8%) נבעה למעשה מגידול במלאי – עקבי לתפיסתנו עם ההתמתנות באינפלציית המוצרים הסחירים. מעבר לזה, ניכר גידול בהשקעה שלא למטרת מגורים. מהפיכת ה-AI, בפרט, בולטת עם תרומה של 0.16% לתוצר מהכיוון של ציוד לעיבוד נתונים.
עוד על חולשת שוק הדיור, בניגוד לאינדיקציות מהשבוע הקודם על גידול במספר התחלות הבנייה, נתוני יוני הצביעו על ירידה במספר הבתים שנמכרו, גם בגזרת הבתים הקיימים, מ-4.11 מ' ל-3.89, ובאופן חריג משהו, גם בבתים החדשים, מ-619 א' ל-617 א'. 
בינתיים, נראה כי מהלך המעבר לטקסס מקליפורניה ממשיך למצות את עצמו. על פי נתוני ה-National Assoc. of Relators, מכירת הבתים הקיימים באזור הדרום התמתנה במעט מעל ל-100 א' יחידות במהלך החודש, ל-1.76 מ' – שפל של 8 חודשים.
על רקע הירידה בקצב מכירת הבתים הקיימים, ואגב הקצב הגבוה של התחלות הבנייה, מספר הבתים למכירה עלה במקצת ל-476 א'. בראייה שנתית, זה כבר מצביע על גידול של כ-11.2%. כנ"ל, בתוספת הירידה במכירות, מספר חודשי ההיצע עלה ל-9.3 – עלייה של קרוב ל-21% לעומת השנה שעברה. 
ישראל: נתוני המכירות בכרטיס אשראי מבטאים בשבועות האחרונים גידול ניכר ברכישת שירותי תיירות, בדומה למגמה של שלהי יוני. על פי הנתונים הנוכחיים, נפח הרכישות של שירותי התיירות בכרטיסי אשראי הצביע בשבוע האחרון על גידול של מעל ל-10% לעומת הרמות האופייניות של אמצע החודש.
בינתיים, נעריך שזה לא בהכרח השפיע על מספר הנשארים בארץ, כאשר בתוך כך צריכת מוצרי בסיס כמו דלקים, ומסעדות מציגים תנודתיות, אמנם, אבל אינם נמוכים באופן בולט מרמתם האופיינית של החודשים האחרונים. נוסיף כי סך הרכישות בכרטיס אשראי מצביע כעת על גידול של כ-0.8% ביולי, לעומת יוני. 
יפן: האינפלציה במדד המחירים של טוקיו מציגה התמתנות קלה, ביולי, לרמה של 2.2% אופייניים לשנה האחרונה. רכיבי המזון (לא פחות מ-25% מהמדד, כאשר כ-60% מהם מוערכים, היסטורית, כמיובאים) מחליפים פה את התפקיד השמור לסעיפי הדיור בעולם המערבי בתור מוצר צריכה בסיסי בעל אינפלציה דביקה. מצד שני, קצת כמו הדיור ב-PCE ביוני, גם פה ישנה התמתנות ניכרת, מ-3.8% אינפלציה בחודש שעבר ל-2.6%, החודש.
כפועל יוצא, תרומתם למדד עומדת על מעט מעל לאחוז, לעומת 1.1% בחודש שעבר, מה שדיי מסביר את הירידה האמורה באינפלציה השנתית. שאר השינויים מזכירים מעט, אם כי ברמה מתונה את מה שראינו בארה"ב בתחילת השנה, עם התרחבות האינפלציה של סעיפי השירותים למיניהם ללא דיור. אם כי תרומתם נותרת מתונה עם 0.45% אינפלציה כרגע, לעומת 0.35% ביוני. מצד שני יוני היה חריג במקצת כלפי מטה, אז אולי מדובר ב-Outlier חד פעמי.
בניגוד לפד, שלא צפוי לשנות את הריבית השבוע, הציפיות בשוק עברו להצביע בשבוע שעבר על הסתברות גבוהה של קרוב ל-70% להעלאת ריבית מתונה מצד ה-BoJ של 0.1% השבוע, אל 0.2%. מתחילת 2021 ועד סוף יוני השנה, היין נחלש מול הדולר בכ-56%, מהם כ-14% השנה.
לעומת זאת, על רקע התגברות הציפיות להעלאת ריבית, הצמד רשם לאחרונה נסיגה של קרוב ל-5%, אז ייתכן שגם מהלך מוניטרי מתון יחסית יעשה את העבודה, במיוחד בהתחשב בתמסורת המהותית של שער החליפין על מחירי מוצרי המזון מוטי הייבוא, כאמור.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה