השוק

מהפך בשוק ההלוואות בישראל: ענקיות ההשקעות מסתערות על השוק

אלטשולר שחם ומיטב חוזרות לשוק ההלוואות דרך קרנות ההשתלמות. הסיבות לחזרתם של הענקים לשוק ההלוואות מורכבות ומגוונות. בתחילת 2022, שני הגופים הגיעו קרוב למגבלה הרגולטורית של 10% מהנכסים המנוהלים, מה שאילץ אותם להפסיק את מתן ההלוואות
מערכת ice |  1
צילום shutterstock
בעולם הפיננסי הישראלי מתחוללת מהפכה שקטה. אלטשולר שחם ומיטב, שני בתי ההשקעות הגדולים בישראל, חוזרים לזירת ההלוואות דרך קרנות ההשתלמות לאחר הפסקה של כמעט שנתיים וחצי. מהלך זה מסמן שינוי משמעותי בנוף הפיננסי המקומי ומעלה שאלות מרתקות על עתיד שוק האשראי הצרכני בישראל.
על פי הפרסום בכלכליסט, הסיבות לחזרתם של הענקים לשוק ההלוואות מורכבות ומגוונות. בתחילת 2022, שני הגופים הגיעו קרוב למגבלה הרגולטורית של 10% מהנכסים המנוהלים, מה שאילץ אותם להפסיק את מתן ההלוואות. אולם, מאז חל שינוי דרמטי בתנאי השוק. העליות החדות בבורסות העולמיות ב-2023 ו-2024 הגדילו את היקף הנכסים המנוהלים, בעוד שהעלייה בריבית הפריים הפכה את ההלוואות ליקרות יותר והורידה את הביקוש. כתוצאה מכך, שני הגופים מצאו את עצמם רחוקים מהרף העליון ומסוגלים לחדש את פעילות ההלוואות.

המספרים מספרים סיפור מרתק. באלטשולר שחם, היקף ההלוואות ירד מ-5.1 מיליארד שקל בפברואר 2022 ל-2.5 מיליארד שקל בסוף יוני 2024, המהווים כעת רק 5.8% מהנכסים. מיטב, לעומת זאת, חזר להעניק הלוואות בתחילת 2024 וכבר רשם עלייה נטו של 23 מיליון שקל עד סוף יוני. שיעור ההלוואות שלהם עומד כעת על 4.05% עם היקף של 649 מיליון שקל. מעניין לציין כי מור גמל, שלא הפסיק את מתן ההלוואות, הציג עלייה משמעותית של 97 מיליון שקל ביתרת ההלוואות נטו.
השינויים הללו מעלים שאלות מרתקות לגבי עתיד שוק האשראי הצרכני בישראל. האם חזרתם של הענקים תוביל לתחרות מוגברת ולתנאים טובים יותר ללווים? כיצד ישפיע הדבר על הבנקים המסורתיים ועל חברות האשראי החוץ-בנקאיות? והאם נראה שינוי בהתנהגות החיסכון וההשקעה של הציבור הישראלי? רק הזמן יגיד, אך ברור כי אנו עדים לתקופה מרתקת בשוק הפיננסי הישראלי.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חוגגים על חשבון פנסיות וקרני השתלמות של אזרחי המדינה (ל"ת)
    א.ג 07/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור