השוק

בנק ישראל בדילמה מורכבת: הריבית שוב לא תרד?

לפי הכלכלן של ברק פיננסים, בנק ישראל נמצא בפני דילמה מורכבת: מחד נרשמת האטה בקצב עליית המחירים והתמתנות האינפלציה, ומאידך עליו להתחשב ברמת האינפלציה הנוכחית, במצב הגיאופוליטי ובהחלטות הריבית בעולם. אני סבור כי בנק ישראל צפוי לנקוט בגישה זהירה ולשמור על הריבית במשק ברמתה הנוכחית
מערכת ice | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
בתחזית של יוסי ברק, מייסד ומנכ"ל ברק פיננסים, הוא טוען כי בימים הקרובים צפוי בנק ישראל להכריז על החלטתו בנוגע לגובה הריבית במשק, החלטה שמתקבלת על רקע מציאות כלכלית וגיאופוליטית מורכבת.
לדבריו, מאז תחילת השנה עלתה האינפלציה בישראל ב-2%, כאשר קצב העלייה השנתי עומד על 2.8%. בהשוואה לשנה הקודמת, שבה קצב העלייה השנתי עמד על 4.0%, נרשמת האטה בקצב עליית המחירים. מגמת ההתמתנות בקצב האינפלציה מעודדת, אך היא עדיין נמצאת ברמה שמצדיקה התייחסות מצד בנק ישראל והורדת ריבית שאכן חווינו בינואר.

בנק ישראל נמצא בפני דילמה מורכבת: מחד נרשמת האטה בקצב עליית המחירים והתמתנות האינפלציה, ומאידך עליו להתחשב ברמת האינפלציה הנוכחית, במצב הגיאופוליטי ובהחלטות הריבית בעולם. אני סבור כי בנק ישראל צפוי לנקוט בגישה זהירה ולשמור על הריבית במשק ברמתה הנוכחית. למרות שהורדת הריבית היא אפשרות פחות סבירה במצב הנוכחי של התמתנות האינפלציה ולחצים גיאופוליטיים, בנק ישראל עשוי לשקול אותה במידה ויופיעו סימנים של האטה כלכלית משמעותית או התפתחות הלחימה בצפון הארץ לכדי מלחמה.
בחודש יוני נראו סימנים מעורבים באירופה ובארה"ב: הפדרל ריזרב השאיר את הריבית ברמה של 5.50%, והבנק המרכזי האירופי הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.25%. מדינת ישראל, לעומת זאת, נמצאת בפוזיציה ייחודית. הלחימה המתמשכת בעזה והאפשרות של מלחמה עם חיזבאללה בצפון מוסיפות לחץ על הכלכלה הישראלית ויוצרות אי ודאות נוספת במשק. בחודשים האחרונים חל גידול במספר המועסקים ובמספר המשרות הפנויות במשק, אך בענף ההייטק, אשר רבים רואים בו מנוע צמיחה משמעותי, חלה ירידה בהיקף המשרות הפנויות בהשוואה לתקופה שלפני ה-7 באוקטובר. לצד זאת, המחסור בעובדים בענף הבנייה, שנובע מהמלחמה, מוביל לפגיעה בפעילות הענף, מגדיל את המחסור בדירות ומוביל לעליית מחירים למרות סביבת הריבית הגבוהה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה