השוק

השפעות המלחמה: "לא חושב שכלכלות מפותחות חוו דבר דומה"

על רקע התעצמות הלחימה בצפון, יו"ר רשות ניירות ערך התייחס להשפעות מלחמת חרבות ברזל הארוכה על המשק הישראלי, ועל הצעדים האפשריים במטרה לשמור על יציבות המשק ככל הניתן
מערכת ice | 
ספי זינגר (צילום מרסלו)
כנס לשכת רואי החשבון השנתי ה-41 נפתח השבוע באילת והיום (שלישי) הגיע לענות על השאלות הקשות יו"ר הרשות לניירות ערך, ספי זינגר. היו"ר התייחס לאתגרי המלחמה על המשק הישראלי בכלל והבורסה בפרט. בנוסף, הוא חשף כי נבחנות תוכניות לשנות את ימי המסחר.
הכתב והפרשן הכלכלי של ידיעות אחרונות ו-Ynet, גד ליאור ניהל את הריאיון עם זינגר שדיבר על חשיבותו של רצף פעילותה של הבורסה בכל מצב. הוא אף ציין כי העובדה שהבורסה לא נסגרה ב-8 לאוקטובר, זכתה לשבחים ברחבי העולם.
כמו כן, חשף זינגר כי בבורסה בוחנים אפשרויות שונות בכדי שימי המסחר יתרחבו, גם ליום שישי ואולי בימי ראשון הבורסה תיסגר, בכדי להיות בחפיפה עד כמה שניתן לשווקים הבינלאומיים.
לשאלתו של ליאור על ההשפעה של המלחמה על שוק ניירות ערך, השיב זינגר כי "המשק הישראלי חווה משבר ואתגר מורכב מאד. אני לא חושב שכלכלות מפותחות חוו דבר דומה. הכוח האיכותי והטוב נמצא במילואים, יש המון מפונים, על הערים המרכזיות ירו טילים וזה אתגר שעמד וממשיך לעמוד בפני המשק. עם כל המורכבויות שציינתי, צריך לומר שהמשק הישראלי הפגין חוסן יוצא דופן. בהתחלה היו ירידות משמעותית גם בבורסה אבל מאד מהר הבורסה התחילה לחזור על עצמה. זאת יכולת התאוששות מהירה שמעידה על חוסן".
על ההתמודדות עם התרחבות המלחמה אמר, לאחר שנשאל כיצד המשק מצליח להתמודד עם המלחמה הארוכה: "הוצאנו נייר עבודה שבעצם מראה שהמשק הישראלי בכל תקופת משבר עובר סוג של "וי" שמתחיל בירידות מהירות ובהתאם עליות מהירות וזה מה שראינו בתחילתה של המלחמה. יש לנו משק חזק יציב עם עתודות וכספי מוסדיים שנמצאים כאן, בנק ישראל חזק ושחקנים טובים וחזקים. כפי שאמרתי קודם לכן, המשק אכן הפגין חוסן. מה שקורה עכשיו כאשר המלחמה מתארכת, זאת תופעה שפחות מוכרת לנו והמשק נמצא תחת לחץ כבד תקופה ארוכה והמצב נהיה מורכב יותר".
לגבי בריחת המשקיעים הזרים, השיב זינגר כי "אנו עושים הפרדה בין השחקנים המקומיים שעושים מהלכים לעומק השחקנים הזרים שככל שהזמן עובר, אנחנו רואים יציאה או התרחקות שלהם. אמנם היא מדוגרת אך עדיין מדובר באתגר. אנחנו כרגולטורים חושבים מה לעשות, כאשר המטרה שלנו כאמור היא לקחת את המשק הישראלי למקובלות וסטנדרטיים הבינלאומיים".
ליאור הפנה שאלה ספציפית לגבי אפשרות של סגירת הבורסה במידה ויתרחש אירוע קיצון כמו טילים רבים מאיראן או מלחמה כוללת עם חיזבאללה, כאשר החשש הוא שבעקבות סגירת הבורסה תהיה מפולת מניות, כמו מפולת המניות של הבנקים בשנות ה-80. "סגירה של בורסה היא אירוע מאד דרמטי שנספר בשווקים בינלאומיים". ענה זינגר והמשיך "בישראל הבורסה נסגרה אולי לפני 40 שנה. בארה"ב, אחרי אסון התאומים היא נסגרה כמעט לשבוע והמשקיעים זוכרים את האירוע הזה. מנקודת מבטנו, יש חשיבות מאד גבוהה להמשכיות. אי אפשר להבטיח שכל דבר יקרה בכל מצב אבל הערך של המשך רציפות המסחר הוא לא רק ליום זה אלא איך מתנהג שוק במצב קיצון. לפני מספר חודשים נסענו לביקור מקצועי בארה"ב הדברים שצוינו לטובה הייתה העובדה שהבורסה לא נסגרה. לכן, השאיפה שלנו היא שגם במצב קיצון הבורסה תמשיך לפעול בישראל".

בכל הנוגע להתמודדות עם חברות הנקלעות לחדלות פרעון חוב, אמר זינגר: "אנחנו עוקבים מקרוב מאד אחד הנושא ובתחילת המלחמה חששנו מהתרחבות הסדרי החוב ואני ממש שמח שהתבדינו. היו הסדרי חוב אבל לא רבים. יש לנו פיקוח הדוק ומאד קרוב, הרשות מעורבת בעיקר בתחום החשבונאי יותר ממקומות אחרים בעולם. בשנת 2023 היו בערך סדר גודל של 20 הליכים. יש לנו מסלול אכיפה שונה באופן יחסי בנוף של הרגולציה בישראל. לא רק עיצומים כספיים אלא הליך מנהלי מול מוטב והענישה היא גבוהה יותר וכוללת גם הגבלות עיצום על נושאי משרה. עולם האכיפה המנהלי מאפשר לתת קנסות בסכומים גבוהים יותר וגם הגבלות עיסוק. אחד הנושאים ששמתי כמטרה השנה זה גם הגברת האכיפה וגם חיזוק האכיפה המנהלית שהיא כלי חשוב מאד וייחודי שנמצא אצל הרשות לניירות ערך שמאפשר לטפל בהפרות ביעילות ובמהירות". 

בכל הנוגע לשינויים האפשריים בימי המסחר, אמר זינגר כי "כמשימה אסטרטגית, אנחנו רואים ערך בחיבור של שוק ההון הישראלי לעולם ולמוקבלות בינלאומיות. אנחנו רואים את זה במגוון רחב של כלים, כאשר בסוף המטרה היא לחשוף את השוק הזה לעולם ולהיות שחקן בעולם הגלובלי. פתיחת המסחר ביום שישי יושבת על המשבצת הזאת. המסחר יהיה אולי עד 2 בצהריים אפילו. יצאנו לכל קורא רחב כי אנחנו מבינים שזה משפיע על הרבה שחקנים וגם בין היתר נתנו שתי אופציות. מי שמוביל את כל הקורא זה הבורסה. רשת ניירות ערך ובנק ישראל תומכים במהלך הזה. בחלופות דיברו על שני עד שישי או לראשון ויום שישי כימים קצרים. יש אתגר במהלך הזה- יום שישי מוסיף חובת דיווח כמובן, אבל כפי שאמרתי זה מהלך חשוב שמקרב אותנו למדדים בינלאומיים, שהרי יש חשיבות לקרבה ולסנכרון לשווקים בכל העולם זהים או דומים לימי המסחר בכל העולם. זה מוסיף מיומנויות גבוהות יותר, פרקטיקות, מכשירים ועוד".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה