השוק

דויטשה בנק: "בנק ישראל יוריד את הריבית - רק ברבעון הרביעי"

בסקירה שפרסמו בעקבות החלטת הוועדה המוניטרית, ציינו כי העמדה הזהירה בה נוקט הנגיד ירון לנוכח אי הוודאות הגיאופוליטית, מביאה בחשבון את תחזית האינפלציה. לדבריהם, "ללא סוף ברור לעימותים, הנטל הפיסקלי צפוי לגדול". אנליסט ואסטרטג האזור: "ריבית היעד הצפויה שלנו של 2.5%, תגיע ככל הנראה לא לפני 2026"
מערכת ice | 
דויטשה בנק (צילום unsplash)
בנק ישראל החליט להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5% בפגישת הוועדה המוניטרית של חודש מאי. ההחלטה מסמנת את הישיבה השלישית ברציפות בה ריבית בנק ישראל נותרה ללא שינוי, זאת לאחר הורדה של 25 נקודות בסיס בינואר 2024. בסקירה שמפרסמים היום (רביעי) אנליסט דויטשה בנק החדש לישראל, איגיט אונאי, ואסטרטג האיזור כריסטיאן ויטוסקה, מציינים כי ההחלטה הייתה בהתאם לציפיותיהם.
"ההחלטה הייתה בהתאם לציפיותינו (וגם לקונצנזוס השוק) כיוון שציפינו שבנק ישראל ישמור על עמדתו הזהירה בישיבת מאי לנוכח אי הוודאות הגיאופוליטית הגבוהה שעדיין קיימת והסיכונים שהיא יוצרת לתחזית האינפלציה וליציבות הפיננסית", הם מסבירים.  הטון שמסתמן מהצהרת הוועדה נשמע ניצי יותר מההצהרה הקודמת, כיוון שבנק ישראל מודאג יותר לגבי תחזית האינפלציה עקב מגבלות ההיצע בענפי הבנייה והתעופה.
 
בנוגע לענף הבנייה, בנק ישראל הדגיש כי "המגבלות והקשיים בפעילות הענף נותרו משמעותיים לנוכח המלחמה". לגבי הגורם האחרון שתרם להפתעת האינפלציה כלפי מעלה (טיסות לחו"ל תרמו 0.4 נקודות אחוז לשינוי במדד המחירים לצרכן באפריל), בנק ישראל הביע ספקנות לגבי השאלה האם העלייה הייתה זמנית או לא. בתגובה לסיכונים כלפי מעלה לאינפלציה וכן לתנודתיות בשווקים הפיננסים והרגישות של השווקים להתפתחויות גיאו-פוליטיות, הוועדה המוניטרית שוב מיקדה את תשומת הלב במטרותיה לשמור על "יציבות השווקים והפחתת אי הוודאות, לצד שמירה על יציבות מחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית". 
הדויטשה בנק מעריך כי אי הוודאות הגיאו-פוליטית ממשיכה להשפיע באופן משמעותי על התחזית המקרו-כלכלית וכן על תגובת המדיניות של בנק ישראל. הן האתגרים קצרי הטווח (המבצע ברפיח) והן האתגרים ארוכי הטווח (העתיד של רצועת עזה והיחסים עם מדינות באזור) ממשיכים להציב סיכונים לעימותים ממושכים יותר באזור מכפי שציפינו קודם לכן. התפתחויות אלו מגבירות את הסיכונים הן לאינפלציה והן לאתגרים פיסקליים.
נתון האינפלציה הגבוה מהצפוי לחודש אפריל כבר המחיש את ההשלכות השליליות של עימותים אלו על יציבות המחירים, גם אם ישנה עדיין אי וודאות האם זה זמני או לא. הצהרה זהירה יותר מהוועדה המוניטרית של בנק ישראל ביחס לסיכונים כלפי מעלה לאינפלציה ממחישה את הזהירות של בנק ישראל בהחלטות המדיניות שלו בישיבה החולפת ובתקופה הקרובה.
"המצב הנוכחי מרמז שיהיו פחות הורדות ריבית ממה שציפינו במקור לשנת 2024", מסבירים בבנק. "ללא סוף ברור לעימותים הגיאו-פוליטיים, ההשלכות השליליות על האינפלציה והנטל הפיסקלי צפויות להיות גדולות יותר מהציפיות המקוריות שלנו. בעוד שהתחזית קדימה נשענת רבות בהתפתחות העימותים באזור, חריגה פיסקלית וסיכונים כלפי מעלה לאינפלציה יחייבו זהירות רבה יותר מצד בנק ישראל. אנו מצפים שבנק ישראל יבצע רק הורדת ריבית אחת ברבעון הרביעי של 2024, כאשר התחזית לריבית בנק ישראל בסוף השנה היא 4.25%".

 
"יחד עם זאת, הסיכונים נוטים כעת לכיוון של פחות הקלה מוניטרית לעומת קצב יותר אגרסיבי רק ב-2024. אנחנו לא שוללים מצב שבו בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי ברמה הנוכחית ב-2024, במיוחד אם: (1) העימותים בגבול הצפוני יתגברו עוד יותר, (2) האינפלציה תמשיך להפתיע כלפי מעלה, (3) ציפיות האינפלציה ימשיכו להתדרדר, ו-(4)  המשכיות אי ודאות גיאו-פוליטית תיוותר מקור לדאגה לגבי התחזית הפיסקלית ומגבלות ההיצע בכלכלה".
"התחזית המבנית שלנו לגבי המדיניות המוניטרית לא השתנתה לטווח הארוך, והדלת עדיין פתוחה להורדת ריבית נוספת, בשל ריביות ריאליות חיוביות. יחד עם זאת, אנו מאמינים שיקח לבנק ישראל יותר זמן להגיע לריבית היעד הצפויה שלנו של 2.5%, ככל הנראה לא לפני 2026".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה