השוק

הבנק העולמי: הרשות הפלסטינית על סף קריסה כלכלית

לאחר שמצבה הפיסקלי החמיר בשלושת החודשים האחרונים, "הפער ההולך וגדל בין ההכנסות לבין הסכום הדרוש למימון הוצאות ציבוריות חיוניות מניע משבר". מאז אוקטובר 2023 איבדה כלכלת הרשות קרוב לחצי מיליון מקומות עבודה. בעזה שיעור העוני עמד על קרוב ל-64%, וביהודה ושומרון על 12%
מערכת ice |  3
אבו מאזן (צילום פלאש 90)
הבנק העולמי מזהיר כי הרשות הפלסטינית קרובה לקריסה כלכלית, אחרי שמצבה הפיסיקלי החמיר בשלושת החודשים האחרונים, כך על פי פרסום הבוקר (שישי) של סוכנות הידיעות רויטרס. לפי חוות הדעת של הבנק, "הפער ההולך וגדל בין ההכנסות לבין הסכום הדרוש למימון הוצאות ציבוריות חיוניות מניע משבר פיסקלי".
בבנק ציינו בין השאר כי קרוב לחצי מיליון מקומות עבודה אבדו בכלכלה הפלסטינית מאז אוקטובר 2023 - 200 אלף ברצועת עזה, 144 אלף בגדה המערבית ו-148 אלף נוספים מחוץ לה (בעיקר בישראל). הבנק עדכן שבשלושת החודשים האחרונים חלה החרפה משמעותית "שמעלה חשש לקריסה פיסקלית". 
על רקע הפסקת העברת הכספים עליה החליט שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לרשות הפלסטינית, בעדכון על המצב הפיסקלי הקשור לאוצר המדינה ולהכנסותיה הצביע הבנק העולמי על "פער שגדל במהרה בין כמות ההכנסות לסכום הדרוש למימון הוצאות ציבוריות חיוניות". לפי נתוני הבנק העולמי, נכון לסוף שנת 2023 הגיע הפער הזה ל-682 מיליון דולר, ובחודשים הקרובים הוא צפוי להכפיל את עצמו ולהגיע ל-1.2 מיליארד דולר.
הבנק העולמי הצביע על פגיעה משמעותית בהכנסות של הרשות, בגלל ירידה דרסטית בפעילות הכלכלית. כאמור, מאז אוקטובר 2023 איבדה כלכלת הרשות קרוב לחצי מיליון מקומות עבודה. שיעורם של הפלסטינים שנמצאים מתחת לקו העוני עמד באמצע השנה שעברה על 32.8%, כאשר בין עזה ליהודה ושומרון היו פערים דרמטיים: בעזה שיעור העוני עמד על קרוב ל-64%, וביהודה ושומרון על 12%. 
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    בטח
    בני 05/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל הכסף הולך לשהידים
    סגור
  • 2.
    איך קריסה כלכלית אם אין להם כלכלה? (ל"ת)
    סקרן 05/2024/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    גם מימון מחבלים כלואים ובני משפחותיהם הוא
    חנוך 05/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    "הוצאות ציבוריות חיוניות"?
    סגור