השוק

האזהרה החריגה של מודי'ס - וההתעלמות הבוטה ממנה

מוד'יס אמנם הותירה את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי, אבל שיגרה אזהרות חריגות בחריפותן; אזהרות שחלקן מגולמות כבר בשווקים אבל השורה התחתונה שלהן - סימני ההדבקה של השנים הבאות הולכים ומתגברים
ניצן כהן |  1
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
מוד'יס הותירה בסוף השבוע את דירוג החוב של ישראל ללא שינוי. אין צורך לדבר על הדירוג הרשמי כי בלאו הכי האג"חים של ישראל נסחרים בתשואות שמשקפות דירוג נמוך יותר. מה שחשוב בהודעה של מוד'יס היה הניתוח של כלכלנים מקצועיים ונטולי פניות, ניתוח שמסמן את מה שכל בנקאי/ מנהל השקעות בדרג בינוני כבר מדבר עליו בקול רם - סימני ההדבקה של השנים הבאות כבר כאן.
לפני שניכנס לאזהרות הספציפיות נדבר לרגע על החשש של כולם מהדבקה של השנים הבאות. בהנחת עבודה שממשלת ה-64 לא רוצה לסיים את המלחמה הרי שהיא תימשך עמוק לתוך השנה בעצימות משתנה וזה אומר שמעבר לבעיות היסוד של הכלכלה הישראלית (חלק גדול מידי בחברה אינו משרת בצבא, אינו עובד ולא משלם מסים) נכנסת למשוואה התמשכות לא סבירה של המלחמה ויש לכך עלויות משמעותיות שיגלשו לתוך 2025 ומעבר לכך - כל עוד ממשלת ה-64 לא תקבל החלטות.

מעל האזהרות של מוד'יס על ניהול המדינה מרחפת כל הזמן האזהרה הגדולה שאף  אחד לא מדבר עליה והיא אובדן הממשל האמריקאי שכרגע מעביר כסף במונחים של 3.3% תוצר לישראל ומעניק לנו מטריה ביטחונית אסטרטגית משמעותית שלא לדבר במונחים דרמטיים.
הדבקה של 2025 תקרב הדבקה של 2026 ומכאן הדרך לעשור אבוד קצרה, אז לא שאנחנו מדברים על לצמצם כניסה לשוק התעסוקה של מגזרים שעד כה לא היו בפעילות מלאה כמו המגזר החרדי, אלא שאלה שכן עושים, יעשו פחות. לא בגלל שהם לא רוצים אלא בגלל שהם יהיו במילואים וישרתו יותר בשירות סדיר, יהיו שיפגעו וכן הלאה.
אז האזהרות הראשונות של מוד'יס מדברות על התמשכות המלחמה בחמאס, ארגון טרור קטן, בטח ביחס לחיזבאללה (האזהרה השניה של מוד'יס) וכמובן איראן (האזהרה השלישית של מוד'יס). היעדר קבלת החלטות ודיונים אסטרטגיים מועילים של ממשלת ה-64 מגבירים את הסיכון מפני התרחבות המלחמה והתגברות העצימות שלה (אזהרה רביעית של מוד'יס).
עוד כמה אזהרות שיגרה מוד'יס לחלל האוויר וכאן אנחנו מדברים על בעיות מבניות של הכלכלה הישראלית, בעיות שהתגברו בשנים האחרונות וכאן אנחנו מדברים על פערים גדולים מידי במיומנויות של חלקים גדולים מידי באוכלוסייה. פערים שמתייחסים להשתתפות בכוח העבודה, הכנסה, מיומנות וכן הלאה.
השורה התחתונה היא שכרגע ישראל נמצאת ברמות סיכון גבוהות מאשר מרמות הסיכוי ואם אנחנו רוצים לדבר לרגע על רמות הניתוק הרי שכרגע התחילו הדיונים על התקציב האחרון של ממשלת ה-64 וכל זאת בטרם התקיים דיון אחד לרפואה על המצב האסטרטגי של ישראל שממנו יגזרו לא מעט החלטות תקציביות. שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מר כלכלה
    חל 05/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מר ביטחון,הרס את הביטחון. מר כלכלה,הרס את הכלכלה. המדינאי הגדול.הרס את היחסים עם כול תומכי מדינת ישראל ובראשם ארה"ב. פסע מהניצחון המוחלט=פסע מהכישלון המוחלט.
    סגור