השוק

בנק לאומי: הסיכוי להורדת ריבית עומד על 50%

הכלכלן הראשי ד"ר גיל בפמן ואסטרטג הריביות דודי רזניק מדגישים בסקירתם השבועית את קצב הצמיחה השלילי לנפש. במסחר בשוק האג"ח הממשלתי המקומי נרשמה יציבות, ותשואות המק"מ מגלמות עוד ארבע או חמש הורדות ריבית על ידי בנק ישראל במהלך השנה הקרובה: "במהלך הרבעון הראשון צפוי 'ריבאונד' משמעותי בפעילות הכלכלית"
מערכת ice | 
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון מציינים בסקירתם השבועית שפורסמה הבוקר (ראשון) כי הסיכוי להורדת ריבית ולהותרתה על כנה בהחלטת המדיניות המוניטרית של בנק ישראל, נותרו ללא שינוי. "על פי ההערכות בשוק, נראה שקיימים סיכויים דומים להורדת ריבית ולהותרת הריבית ללא שינוי בהחלטת בנק ישראל".
בכל מקרה, מציינים בפמן ורזניק, כי הם מעריכים שצפויה הורדת ריבית אחת לפחות משתי ההחלטות הקרובות. הם מציינים כי התמ"ג עלה בסיכום שנת 2023 ב-2.0% (לעומת 6.5% בשנת 2022), קצב צמיחה המשקף צמיחה שלילית לנפש בשיעור של 0.1%. זהו קצב הצמיחה הנמוך ביותר מאז 2010, בנטרול השנה בה פרצה מגפת הקורונה, כאשר כל רכיבי התוצר, למעט הצריכה הציבורית, התכווצו במהלך השנה בצל תוצאות הרביע הרביעי.
הרכב הצמיחה היה חלש יותר בהשוואה לתחזית בנק ישראל, בדגש על ההשקעה בנכסים קבועים והיצוא. בהסתמך על הנתונים החודשיים של מגוון אינדיקטורים, דוגמת הרכישות בכרטיסי אשראי, סקר הערכת המגמות בעסקים, שיעור האבטלה ועוד, הפעילות הכלכלית התאוששה במידה משמעותית מאז. "להערכתנו, במהלך הרביע הראשון של 2024, צפוי לחול 'ריבאונד' משמעותי בפעילות הכלכלית".
ההתאוששות במשק באה לידי ביטוי, בחודש ינואר, בירידת שיעור האבטלה ועלייה חדה בביקוש לעובדים. לפי בפמן ורזניק, השוק בארה"ב התיישר לחלוטין עם תוואי ריבית הפד החציוני הצופה שלוש הורדות ריבית בלבד השנה. לשנים 2025 – 2026 השוק אף פסימי יותר ביחס לפד לגבי קצב הורדות הריבית. הבנק המרכזי של קוריאה הותיר את הריבית ללא שינוי (ב-3.5%) וניסה לדחות את הציפיות להורדת ריבית מוקדמת.

דודי רזניק (צילום: יח"צ לאומי, אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
יציבות יחסית נרשמה השבוע במסחר בשוק האג"ח הממשלתי המקומי. "אנו ממשיכים להמליץ על השקעה במח"מ בינוני פלוס", מציינים בפמן ורזניק. "אנו מעדיפים השקעה באפיק השקלי הלא צמוד. אנו ממשיכים להמליץ על השקעה באג"ח בריבית משתנה לאור המרווח הגבוה מהמק"מ".
 
לדבריהם, תשואות המק"מ מגלמות עוד בין ארבע לחמש הורדות ריבית במהלך השנה הקרובה. מדובר בתרחיש שדי תואם את הערכתנו לגבי מדיניות בנק ישראל בשנה הקרובה.  "נראה כי פערי התשואה בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח ממשלת ארה"ב בטווח של 10 שנים צפויים לחזור לטריטוריה השלילית".
העלייה בתיאבון לסיכון באה לידי ביטוי בביצועים עודפים של חברות בדרוגים בינוניים - נמוכים. גם בשוק ההנפקות מורגש גידול בהנפקות של חברות מדרוגים בינוניים ומטה וחברות ללא דרוג כלל. "ברמת המרווחים הנוכחית מומלצת הקטנת החשיפה לאפיק", מסכמים בפמן ורזניק את סקירתם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה