דיגיטל וטק

טוויטר מעודדת אנטישמיות? זה אחוז הציוצים מכחישי ה-7/10 שהוסרו

דוח חדש של ארגון CyberWell שבדק את הכחשת אירועי הטבח ב-7.10 ברשתות החברתיות מגלה: פוסטים המעודדים הכחשה ועיוות הזוועות קיבלו למעלה מ-25 מיליון צפיות, ורק 6% הוסרו לאחר דיווח. במקום האחרון בהסרות: טוויטר
מערכת ice | 
פרסומים אנטישמיים וגזעניים ב-X - אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ וויסאם השלמון)
דוח מיוחד שערך ארגון CyberWell אשר פיתח פלטפורמה ייחודית למלחמה באנטישמיות ברשת באמצעות Data ומודלי AI, לקראת יום השואה הבינלאומי המתקיים מדי שנה ב-27 לינואר, ניתח את אחת מתופעות האנטישמיות העכשוויות הבולטות ביותר ברשתות החברתיות בחודשים האחרונים - הכחשת הזוועות שהתחוללו ב-7.10 בידי מחבלי חמאס. 
חמאס ניצל את הרשתות החברתיות כדי להפיץ את המתקפה בשידור חי ולאחר מכן את שיח ההכחשה שלה. על אף שהמחבלים תיעדו את מעשיהם, מיד החלו להתפשט טענות שמדינת ישראל וכן קורבנות האירוע משקרים ומגזימים לגבי היקף הזוועות. הדוח של ארגון CyberWell קורא להכיר בכך שמדובר באנטישמיות ולאסור הכחשה זו ברשתות החברתיות, בהתאם למדיניות הדיגיטלית (כללי קהילה) בנוגע הכחשת השואה ואירועים אלימים ברשת.

הדו"ח בחן 910 פרסומים אשר מתוכם 313 אומתו ככאלו המכחישים ו/או מעוותים את אירועי ה-7.10. הפרסומים נדגמו מחמש הרשתות החברתיות המינסטרימיות: X (טוויטר לשעבר), פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק ויוטיוב.
47.3% מהפרסומים הגיעו מטוויטר, 22% מפייסבוק, 17.3% מטיקטוק, 7.6% מאינסטגרם ו-5.8% מיוטיוב. קובץ הנתונים מורכב מ-70% פוסטים באנגלית ו-24% בערבית. פוסטים אלו זכו למספר צפיות גבוה של למעלה מ-25 מיליון, אך רק 6% מהם הוסרו על ידי הפלטפורמות לאחר דיווח.
אחוז ההסרה הנמוך ביותר לאחר דיווח עמד על 2% בטוויטר, הפלטפורמה העיקרית להפצת תכנים אלו. לטענת הדו"ח אחוז ההסרה הנמוך וכמות הצפיות הגבוהה מעידים על פערים משמעותיים באכיפה של המדיניות הקיימת של הרשתות, או לחילופין על כשלים בהכללת הטבח של ה-7.10 ב"רשימה" של אירועים אלימים המוכרים על ידי הפלטפורמות וזוכים למענה.
CyberWell זיהתה 3 נרטיבים מרכזיים בשיח ההכחשה ועיוות של ה-7.10: 
1. הכחשת מעשי האונס והפגיעות המיניות שבוצעו בקורבנות
2. ישראל היו זו שעומדת מאחורי הטבח
3. ישראל והיהודים עושים שימוש ציני באירועי ה-7 באוקטובר לצורך הפקת תועלת, תמיכה כלכלית מארה"ב וקידום אינטרסים לאומיים.
דוגמא לפוסט שעלה בחשבון הטוויטר של “Hadi Nasrallah” בימי הלחימה הראשונים וקיבל מיליוני צפיות, טוען כי ארה"ב שיקרה לגבי שורה של מדינות ערב וכיום משתפת פעולה יחד עם ישראל בשקר כנגד עזה. עוד מוסיף Hadi כי לא נערפו ראשים של תינוקות ולא נאנסו נשים באירועי הזוועות ב-7.10, אלא השתיים רק רוצות להצדיק את רצח העם שמתרחש כעת בעזה. לאותו חשבון יש מאות אלפי עוקבים אך הפוסט הספציפי הזה זכה ל-2.5 מיליון צפיות! לאורך כל ימי הלחימה המשפיען מעלה באופן קבוע פוסטים משמיצים, מכחישים ומעוותים בעמוד שלו.
תובנות עיקריות מניתוח רשת משפיענים שקידמו את שיח ההכחשה שהוצג בדו"ח: 
• משפיעני רשת שפרסמו תוכן הכחשה / עיוות באירועי ה- 7.10 בסבירות גבוהה הפגינו הטיה אנטי- ישראלית קודמת.
• תיאוריות ההכחשה הופצו בצורה שונה בכל פלטפורמה: בעוד שעיתונאים וכתבים הובילו את שיח ההכחשה ב-X, כוכבי טלוויזיה וסלבס הובילו את שיח ההכחשה בטיקטוק ואינסטגרם. 
• ניתן לראות תנועה של רעיונות הכחשה, השמצות ודיסאינפורמציה ברשת בחשבונות משפיענים שמפיצים את התוכן לקהל העוקבים הרחב שלהם. הקשר בין החשבונות מובהק ביותר ב-X אך קיימת לכך אינדיקציה גם באינסטגרם וטיקטוק.
• אחת האסטרטגיות להפצת תיאוריות ההכחשה כללה בחירה מכוונת של מקורות תקשורת ישראלים והוצאת נתונים ומידע מהקשרם בטענה שהמידע השקרי בפועל הגיע ממקורות חדשותיים "רשמיים". דרך נוספת, כללה הפצת השמצות, עיוותים והכחשות מבוססות ציטוטים לא מזוהים במסווה של מקורות רשמיים.
"שיח ההכחשה והעיוות שאנו רואים ברשתות החברתיות מהווה תפנית חמורה בתופעת האנטישמיות, במטרה להנציח אותה דרך אותן פלטפורמות חברתיות, "מציינת מנכ״לית הארגון טל-אור כהן מונטמאיור. "הדו"ח אותו אנו מציגים כיום קורא לאותן רשתות להתייחס לתוכן שמכחיש ומעוות את האירועים של ה-7.10 בדיוק כפי שמתייחסות לשיח שמכחיש את השואה. אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית ולחוקרים ברחבי העולם להתייחס להכחשת אירועי ה-7.10 ולכל הכחשה של מעשי זוועות נגד יהודיים כאנטישמיות בדומה לקונצנזוס הרחב שיש סביב הכחשת השואה. הכחשה ועיוות של אירועים אלימים כנגד יהודים בשל היותם יהודים, מהווה אנטישמיות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה